استدلال نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس:

نام منطقه آزاد انزلی تغییری نکرده است | این به نفع سرمایه‌گذاران و کل استان گیلان است

دلخوش با اشاره به شبهه افکنی در مورد تغییر نام منطقه آزاد نیز گفت: اسم منطقه آزاد همچنان انزلی است و این که شبهه افکنی کردند که این اسم تغییر کرده چنین نیست اگر گیلان هم در پرانتز اضافه شده برای این است که انزلی در گیلان است و هیچ تغییری صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید کاظم دلخوش در گفتگو با گیل خبر با اشاره به تصویب اصلاحات کمیسیون اقتصادی درخصوص لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری–صنعتی انزلی(گیلان) ابراز داشت: ما در ارتباط منطقه آزاد انزلی که از نظر وسعت یکی از کوچکترین مناطق آزاد کشور است دو بحث را داشتیم که از طریق کمیسیون اقتصادی مناطق آزاد کشور و انزلی پیگیر بودیم که در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی افزود: یک مورد این بود که علی‌رغم این که در این منطقه زمین‌ها مشخص شده بوده ولی چون مقدار ۶ هزار هکتار نقشه نداشت باعث شده بود که دیوان عدالت اداری آن منطقه را باطل کرده بود و سرمایه‌گذاران ما بیش از هزار میلیارد تومان متضرر شدند. خوشبختانه در این زمینه هفته گذشته با دفاعیاتی که بنده داشتم هم از طرف خودم به عنوان موافق و هم به عنوان عضو کمیسیون توانستیم رای بگیریم و در واقع توانستیم این مساله را تثبیت کنیم.

وی افزود: در این لایحه همچنین تبصره‌ای برای افزایش دو هزار هکتاری منطقه آزاد وجود داشت که این دو هزار هکتار از مناطق ضروری است که یک منطقه آزاد به آن نیازمند است. یکی از این ها فرودگاه هست، در تمام دنیا همه مناطق آزاد دارای فرودگاه هستند و یکی از ضرورت‌ها است همچنین توانستیم توسعه شهر صنعتی رشت، شهر صنعتی سپیدرود و همچنین خمیران انزلی و بخشی از ضیابر که به خمیران و تالاب وصل است را به منطقه آزاد منتقل کنیم. الحمدالله نمایندگان مجلس رای بسیار خوبی دادند و این یک شیرینی خوبی برای مردم انزلی و مردم استان گیلان است که من به آن ها تبریک می‌گویم.

نماینده صومعه سرا در ادامه با اشاره به مزیت‌های تصویب این لایحه ابراز داشت: یکی از بحث‌های منطقه آزاد این است که شهر صنعتی‌ها از پوئن‌های منطقه آزاد استفاده کند. سرمایه‌گذاری راحت‌تر انجام می‌شود. کمک‌ها در بخش مالیاتی می‌تواند بهتر صورت بگیرد همچنین وقتی فرودگاه در دل منطقه آزاد قرار بگیرد حمل بار و ارتباطات هوایی و جابجایی کالا و خدمت مناسب‌تر و ارزان‌تر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به شبهه افکنی در مورد تغییر نام منطقه آزاد نیز گفت: اسم منطقه آزاد همچنان انزلی است و این که شبهه افکنی کردند که این اسم تغییر کرده چنین نیست اگر گیلان هم در پرانتز اضافه شده برای این است که انزلی در گیلان است و هیچ تغییری صورت نگرفته است؛ مردم انزلی هم خودشان را جزو گیلان می‌دانند.

دلخوش در ادامه گفت: اصلاحیات کمیسیون اقتصادی لایحه تفاوت چندانی با لایحه دولت نداشته است و در مجموع این به نفع سرمایه‌گذاران و کل استان گیلان است چون سرمایه‌گذاری در کل استان گیلان صورت می‌گیرد و در این زمینه ما بسیار امیدواریم که با تایید شورای نگهبان این لایحه به صورت رسمی اعلام شود.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی در مورد تصویب منطقه آزاد مازندران و احتمال موازی کاری با منطقه آزاد انزلی، ابراز داشت: چنین استنباطی غلط است، ما هفت منطقه آزاد داشتیم و هشت منطقه آزاد دیگر هم اضافه شده است هرکدام هم تعریف خودش را دارند؛ مناطق آزاد در نقاط مختلف از کشور واقع شدند و برای کمک به اشتغال و سرمایه‌گذاری‌ها تاسیس شدند.

Share