مرگ عاقبت جستجوی عتیقه؛

سنگ ۵۰ تنی یک حفار غیر مجاز در عمارلو رودبار را پرس کرد

سنگ ۵۰ تنی جان یک حفار غیر مجاز را گرفت و یک نفر دیگر را از ناحیه دو دست مجروح و راهی بیمارستان پورسینا رشت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک گروه چهارنفره از حفاران غیرمجاز، شامل یک نفر بومی و سه فرد غیر بومی در عمارلو رودبار در کنار یک سنگ ۵۰ تنی اقدام به حفر غیر مجاز بمنظور استحصال کشف اشیاء باستانی کرده بودند که سنگ می لغزد؛ یک نفر زیر سنگ می ماند و جان می سپارد.

 در این حادثه یک نفر از این افراد از ناحیه دودست بشدت صدمه می بیند که توسط هلال احمر امداد رسانی و رهاسازی شده و جسد فرد فوت شده هم از زیر آوار خارج و دو نفر دیگر از حفاران هم متواری می شوند.

در روزهای اخیرنیز ۱۱ حفار غیر مجاز در استان با سوءاستفاده از فضای کرونایی اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند که توسط نیروهای  یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند؛ این حفاران غیرمجاز در شهرهای رشت، رودبار و رودسر دستگیر شده اند.

بخش عَمارلو در شهرستان رودبار واقع در جنوب استان گیلان است، این بخش از جمله چهار بخش شهرستان رودبار، با مرکزیت شهر جیرنده است.

نام عمارلو برگرفته از نام یکی از اقوام کرد کرمانج است که حدود ۳۰۰ سال پیش توسط نادرشاه افشار به این منطقه برای دفاع از ایران در برابر قوای روسیه تزاری کوچانده شدند و با ورود به منطقه نام آن را به عمارلو تغییر دادند.

حدود سه هزار اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۱۷۳ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

Share