مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان:

اختصاص یک میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به موزه تاریخ چای لاهیجان

شهرود امیر انتخابی اظهار داشت: با ابلاغ وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی عملیات اجرایی مقبره کاشف السلطنه بزودی آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، شهرود امیر انتخابی اظهار داشت: با ابلاغ وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی عملیات اجرایی مقبره کاشف السلطنه بزودی آغاز خواهد شد.

وی افزود: موزه تاریخ چای ایران بر بلندای شهر لاهیجان  و در داخل بنای تاریخی مقبره کاشف السلطنه قرار گرفته و  از جمله یکی از مهمترین موزه های گیلان است که در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده  و ساختمان این موزه متعلق به پدر چای ایران است که در سال ۱۳۳۵ ساخته شد .

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان همچنین از افزایش ۱۵ درصدی آمار بازدیدکنندگان موزه تاریخ چای لاهیجان در ماه های مهر و آبان سال جاری خبر داد.

وی تصریح کرد: طی ماه های مهر و آبان سال جاری افزایش آمار بازدید کنندگان نسبت به سال گذشته از تلاش و کوشش بی دریغ همکارانمان در معاونت میراث فرهنگی اداره کل حکایت دارد و تلاش به منظور افزایش چند برابری بازدیدکنندگان از موزه های استان گیلان ادامه خواهد داشت.

مقبره کاشف السلطنه در سال ۱۳۳۵ توسط انجمن ملی مفاخر کشور ساخته شد و در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت و سه سال بعد به عنوان بخش اداری اداره کل میراث فرهنگی لاهیجان از آن استفاده شد اما در سال ۱۳۷۵ طی تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان گنجینه تاریخ چای ایران مرمت و بازسازی و به عنوان اولین گنجینه چای ایران افتتاح شد.

در این مقبره اسناد مربوط به چای و چایکاری که در گیلان رواج دارد در معرض دید عموم گذاشته شده  و بیش از ۳۰۰ قلم از اشیایی که در داخل موزه ایران باستان و گنجینه رشت قرار داشت نیز به این موزه انتقال یافت و بخش کوچکی از این اشیا نیز اهدایی مردم است.

از نظر کارشناسان معماری مقبره کاشف السلطنه بنایی منحصر بفرد در ایران به شمار می رود و تنها موزه چای ایران است.

اسفند ماه سال گذشته در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گیلان و شهرستان لاهیجان طرح های تقاطع غیر همسطح کنارگذرلاهیجان ، مجتمع فرهنگی لاهیجان ، سالن تختی لاهیجان و موزه تاریخ چای لاهیجان مشمول اعتبارات این سفر شدند. لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و موزه چای در این شهرستان قرار دارد.

شهر لاهیجان  که در ۴۰ کیلومتری  شرق مرکز گیلان رشت قرار گرفته است به عنوان پایتخت چای ایران شناخته می شود و موزه چای در این شهرستان قرار دارد.

Share