در گفتگوی اختصاصی با دیارمیرزا مطرح شد؛

روایت جعفرزاده از یک عملکرد موفق که گفته نشد|دریافتی اضافی برخی مدیران استانی به خزانه برگشت

نماینده رشت گفت: ضریب بودجه سال ۹۸ استان ۲۳۲درصد بوده است، در حالی که این میزان ضریب در سال ۹۴ و سالهای ماقبل آن زیر ۱۰۰ درصد بود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تشریح بودجه سال ۹۸ کشور در گفتگو با دیارمیرزا گفت: سهم گیلان در بودجه سال ۹۸ که از سوی دولت برای استان در نظر گرفته شده بود رقمی معادل چهارهزار و شصت میلیارد تومان بوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به بخش‌های مختلف بودجه ملی افزود: از هزار و ۶۶۰ میلیاردتومان در بخش هزینه‌ای، ۵۱۷ میلیارد تومان به استان تخصیص و از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تملک و دارایی ها ۲۵۶ میلیارد تومان در اختیار استان بود و در بخش درآمد اختصاصی نیز از ۹۰۰ میلیارد تومان، ۵۰ میلیارد تومان در اختیار گیلان بود که در شورای برنامه ریزی استان بر چگونگی نحوه توزیع استانی آن تصمیم گرفته شود فلذا جمعا سهم گیلان در تامین بودجه ۴۰۶۰ میلیارد تومان بود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این مطلب که درآمدهای عمومی و اختصاصی طبق قانون باید به خزانه ریخته شود، گفت: استان گیلان در سال ۹۸ در بخش درآمدهای عمومی ۱۷۰۰ میلیاردتومان و همچنین ۵۱ میلیاردتومان در بخش درآمد اختصاصی به خزانه کشور تعهد داشت که واریز کرد . مجموعا کل درآمدهای استان گیلان ۱۷۵۱ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: با یک تقسیم‌بندی ساده می‌توان متوجه شد میزان بودجه اختصاص یافته به استان گیلان که ۴۰۶۰ میلیارد تومان بود است نسبت به درآمد آن که ۱۷۵۱ میلیارد بود چیزی حدود ۲۳۲ درصد بیشتر است.

روایت یک عملکرد موفق

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه به ضریب بازگشت در قانون بودجه اشاره کرد و گفت: این ضریب یعنی میزان بودجه تعیین شده در مقابل درآمدهای استان است که ضریب بودجه سال ۹۸ استان ۲۳۲درصد بوده است، در حالی که این میزان ضریب در سال ۹۴ و سالهای ماقبل آن زیر ۱۰۰ درصد بود.

نماینده رشت یادآور شد: این میزان ضریب در سال اولی که نماینده شده بودم ۶۵ درصد بود و متاسفانه بازخواستی از نمایندگان وقت صورت نگرفت که چرا میزان بودجه تعیین شده برای استان گیلان از میزان درآمدهایش کمتر است؟

وی با بیان اینکه افزایش ضریب بازگشت در قانون بودجه برای استان گیلان از اقدامات موفق نمایندگان استان گیلان محسوب می شود، افزود: از نمایندگان منتخب می‌خواهم که این ضریب را حفظ کنند و ضریبی که بیش از ۲۳۲درصد برای گیلان است را نگهدارند.

جعفرزاده ایمن آبادی درباره علت سکوت نمایندگان در مورد چنین عملکرد موفقی برای افزایشی در ضریب بودجه استان اظهار کرد: همانطور که گیلان افزایش داشته است استانهایی بودند که کاهش در بودجه خود داشتند و ما نمی‌خواستیم آنها را بیدار کنیم.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس دهم استان گیلان با ۲۳۲ درصد بودجه استان را به مجلس یازدهم تحویل داده اند، گفت: باید هرساله ضریب بازگشت استان در بودجه مورد رصد قرار گیرد تا این میزان رشد حفظ شود.

نماینده رشت با بیان این مطلب که ۸ شرکت دولتی در استان فعالیت می کنند، افزود: علاوه بر رقم بودجه استان برای این تعداد شرکت ۱۸۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاصی تعیین شده بود.

دریافتی اضافی برخی مدیران استانی به خزانه برگشت

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه با اشاره به اینکه در قانون بودجه استان ۳۴ جز، بند و تبصره داشتیم، گفت: از این تعداد ۲۲ مورد گیلان عملکرد داشته است و متاسفانه ۹ مورد جز، بند و تبصره فاقد عملکرد بوده است و ۳ مورد نیز برای استان موضوعیت نداشته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ قانون به دستگاه‌ها اجازه انعقاد کار معین برای افراد داده بود، افزود: در این قرارداد دستگاه می توانستند افرادی برای کار مشخص را جذب کنند که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که بیشتر این افراد در سایر حوزه‌ها مشغول به کار شدند.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: سامانه الکترونیک در برخی سازمان‌ها راه‌اندازی نشده و دارایی‌های ثابت تحصیل شده در برخی از دستگاه‌ها در صورت مالی هایشان نیامده که با بررسی‌های انجام شده در مورد ۱۰۷ مدیر استانی در زمینه حقوق و مزایای دریافتی‌شان توانستیم که دریافتی اضافی تعدادی از این مدیران را به خزانه برگشت دهیم که فعلا نام آنان محفوظ خواهد ماند.

۳۰ میلیارد تومان به حساب خزانه برگشت داده شد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ در ادامه افزود: با بررسی در ۱۱ دستگاه استان مشخص شد که ۴۲ مورد طرح نیمه تمام داریم، ۸ مورد راکد و ۹ مورد رها شده که جمعا ۱۷ مورد بود که توانستیم ۱۵ مورد را فعال و رفع مشکل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۸۹ مورد فقره حساب های بانکی خلاف در دستگاه های استان بسته شده است، اظهار کرد: ۴ حساب مربوط به دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه گیلان و پارک علم و فناوری بود که بسته شد و در حال حاضر ۵۲ حساب متمرکز برای وجوه خزانه در استان فعال و تحت کنترل است.

جعفرزاده ایمن آبادی در پایان به دیارمیرزا گفت: ۵۰ فقره واخواهی بیت المال در سال ۹۸، ۵۴ مورد نقاط ضعف برای ۱۳ دستگاه استان گوشزد داده شد و نیز ۲و نیم میلیارد تومان پیشگیری از خسارت داشتیم و همچنین ۳۰ میلیارد تومان با اقدامات صورت گرفته و نظارت های انجام شده به حساب خزانه برگشت داده شد.

Share