جعفرزاده مطرح کرد:

۹۴درصد جمعیت کشور در سال ۹۵ یارانه گرفتند |راهکارهای پیش روی دولت برای اجرای درست قانون

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمندی را در سال ۹۵ ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال ۹۵ را مستند به گزارش دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور ارزیابی کرد و گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۴۸هزار میلیارد تومان کسب درآمد می کرد، در حالی که بیشتر از ۴۲ هزار ۶۹۸ میلیارد تومان تحقق پیدا نکرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این مبلغ، ۳۱ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان از حامل های انرژی و ۱۱ هزار میلیارد تومان از ردیف یارانه های مندرج در قانون بودجه درآمد حاصل شد، یعنی از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات حامل های انرژی و افزایش آب و برق ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کردیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: به عبارتی تنها ۶۵.۷ درصد اصلاح قیمت حامل های انرژی در سال ۹۵تحقق پیدا کرده است، از سوی دیگر از ۴۲ هزار و ۶۹۸ میلیارد تومان، ۴۱ هزار میلیارد تومان به صورت یارانه نقدی مصرف شد، ۹۷ میلیارد ریال به بهزیستی یارانه داده و ۴۸۰۰ میلیارد ریال به اقشار آسیب پذیر پرداخت شد.

وی با بیان اینکه در واقع عمده درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به پرداخت یارانه نقدی اختصاص یافت، عنوان کرد: ۶۰۰ میلیون تومان به تولید کمک شد و به بهداشت ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد و به غیر از این مقدار ریالی به حوزه بهداشت پرداخت نشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده ۸ قانون هدفمند کردن یارانه، توضیح داد: باید ۶۴۳۹میلیارد ریال به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی اختصاص پیدا می کرد که ۲۹۰۰ میلیارد ریال به شیر مدارس داده شد، ۶۷۸.۹ میلیارد ریال به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص یافت تا به شرکت تک ماکارون، کارخانه قند دزفول و کارخانه پلی اکریل و سازمان حمایت مصرف کنندگان تخصیص داده شود.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: ۳۰ میلیارد ریال به وزارت جهاد برای سازمان چای داده شد، ۲۰۰ میلیارد ریال برای اصلاح ساختار فناوری و بهره وری انرژی در وجه سازمان انرژی اتمی اختصاص یافت، ۸۰۰ میلیارد ریال به وزارت راه و شهرسازی  برای پرداخت تعهدات خارجی راه آهند، ۳۰ میلیارد ریال در وجه سازمان هدفمندی یارانه ها برای تکمیل و بهره برداری سازمان هدفمندی یارانه ها، ۱۰۰ میلیارد ریال به وزارت کشور برای جابجایی مسافر در اتوبوسرانی و راه آهن شهری و مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد ریال برای کمک به تولید دارای طبقه بندی تخصیص داده شد.

۹۴ درصد جمعیت کشور یارانه گرفته اند

وی با اشاره به افراد یارانه بگیر در سال ۹۵، بیان داشت: از حدود ۷۹میلیون نفر تعداد یارانه بگیر در سال ۹۵، ۷۵ میلیون و ۱۳۷هزار و ۵۶نفر بود، با این حساب ۹۴ درصد جمعیت کشور یارانه گرفته اند. مبلغ کل یارانه پرداختی از یارانه نقدی، سرپرست خانوار، حمایت از اقشار پذیری ۴۲ هزار ۶۷۵میلیارد ریال بوده است که سهم یارانه پرداختی به واحدهای تولیدی و خدماتی، ۶هزار میلیارد ریال بوده که ۱.۵ درصد کل یارانه پرداختی در طی یکسال ۹۵ است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: بودجه ای در سال ۹۵ برای هدفمندی یارانه ها در نظر گرفتیم تنها ۷۳.۸ درصد توانستیم از محل اصلاح قیمت های برداشت کنیم، این رقم باید ۱۰۰ درصد می شد تا به بودجه عمومی دولت دست درازی نمی کردیم. با این حساب تکالیفی که قانون مشخص کرده بود اجرا نشده است، قانون در بند (د) تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۵  دولت را ملکف کرده بود که یارانه سود تسهیلات اشتغال با اولویت خانواد تحت پوشش نهادهای حمایتی ۳۰درصد باشد، یارانه سود تسهیلات به واحدهای صنعتی و خدماتی ۳۵ درصد، حمایت از نوسازی صنایع با رویکرد کاهش مصرف انرژی ۱۵ درصد و ارائه مشوق زیر ساخت های صادراتی ۲۰ درصد باشد.

جعفرزاده ایمن آبادی تاکید دارد که اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در راستای قانون نبود و به صورت سنتی اجرایی شده است و گفت: متاسفانه بند (ط) تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۵ در خصوص ثبت نام و پرداخت یارانه نقری افرادی که موفق به ثبت نام نشده اند، رعایت نشده است.

عملکرد مناسب شرکت پالایش و وزارت نیرو در اجرای هدفمندی

وی ادامه داد: با این وجود طبق بند (الف) ماده ۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۵ شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران ملکف شده بود ماهانه ۱۷هزار و ۷۵۰ میلیاردریال پرداخت کند که در سال مذکور مبلغ ۷۲۰۸ میلیارد ریال بیشتر از حد نصاب به خزانه واریز کرده است، همچنین شرکت ملی گاز ایران مکلف شده بود ماهانه ۶۶۶۷ میلیارد ریال در سال ۹۵ پرداخت کند که وفق مقررات عمل کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: وزارت نیرو مکلف بوده ماهانه مبلغ ۱۲۵۰ میلیارد ریال پرداخت کند و همچنین سازمان برنامه نیز موظف شده بود به منظور حمایت از تولید برابر مبلغ مذکور به وزارت نیرو اختصاص دهد که به صورت کامل اجرا شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اما متاسفانه در اجرای ماده ۳۱ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، دستگاه های کمک گیرنده از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی گزارش حسابرس یا بازرس قانونی خود را برای سازمان هدفمندی یارانه ها ارسال نکرده اند.

راهکارهای پیش روی دولت برای اجرای درست قانون هدفمندی

جعفرزاده نحوه اجرای قانون هدفمندی در سال ۹۵ را ارزیابی کرد و گفت: انحراف در اجرای قانون هدفمندی از دولت گذشته ایجاد شده است و بیشتر از درآمد یارانه می دهیم، این روند هنوز ادامه دارد و اصلاح نشده است، این گزارش و اعداد و ارقام نشان می دهد تقریبا در هیچ زمینه ای قانون هدفمند کردن یارانه ها اجرا نشده و به طور کل قانون کنار گذشته شده است، بنابراین اگر باشد دولت  در سال ۹۷ به این نحو عمل کنند در کمیسیون تلفیق بودجه بحث درباره هدفمندی نکنیم مگر اینکه دولت کسانی که یارانه می گیرند و نیاز ندارد را حذف کند  تا بتواند تعهد خود در سایر بخش ها را اجرایی کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گزارش عملکرد دولت در اجرای قانون ۹۵ دیر ارائه شده است، بیان داشت: با این حساب دولت یا باید حذف یارانه حامل های انرژی با شیب تند اجرایی کند یا یارانه دهک های بالا را حذف کند با این حال گزارش عملکرد سال ۹۵ به ما نگاه خوبی برای تنظیم و بررسی بودجه سال ۹۷ می دهد

Share