دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تبیین کرد

در شب قدر از خدای متعال چه چیزی بخواهیم | خودمان را به خدا بسپاریم

در شب قدر آنچه را که باید آماده کنیم، سلم و سلامتی است و رسیدن به این مرحله یعنی این که خودمان را به خدا بسپاریم، انسان اگر به این حقیقت برسد که همه چیزش را به خدا بسپارد، دیگر نگرانی نخواهد داشت، بلکه همه چیز را به دست خواهدآورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گیلانی در گفت‌وگو با حوزه،‌ در اهمیت شب قدر در روایات، گفت: لیله قدر، لیله قدر است و انسان لازم است اهمیت آن را بداند. قدر دانستن شب قدر به این که اهل تخلیه، تحلیه و تجلیه باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود:  یعنی این که ابتدا باید صفات رذیله را از خود دور بدارد،  چون این شب ها، بهترین زمانها است. شبی که  هزار ماه ارزش دارد و معلوم است که انسان می تواند خودش را جستجو و پیدا کند و این زمینه فراهم است.

عضو خبرگان رهبری اظهارداشت: بزرگان فرموده اند، انسان می تواند با خودش کاری کندکه گویا تازه از مادر متولد شده است و آماده برای صعود، سلوک و رفتن به سمت کمال و حق و حقیقت باشد.

وی بیان داشت: در شب قدر آنچه را که باید آماده کنیم، سلم و سلامتی است و رسیدن به این مرحله، یعنی این که خودمان را به خدا بسپاریم، انسان اگر به این حقیقت برسد که همه چیزش را به خدا بسپارد، دیگر نگرانی نخواهد داشت، بلکه همه چیز را بهدست خواهدآورد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: اگر از این سلامتی که مأموران الهی در این شب ها تا صبح مأمور به ابلاغ هستند، : ﴿سَلامٌ هِی حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾ ، انسان بتواند بهره مند شود و استفاده کند، نور علی نور خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: همه اینها به این است که انسان قلب خود را چگونه تربیت و چه قدر ظرفیت خود را برای پذیرش حق و حقیقت و سلم و سلامتی آماده کرده است. آیا توانسته ایم خودمان را آماده کنیم تا از دعای حضرت ولی عصر(عج) بهره برداری کنیم تا بهترین اتفاقات  در سالی که در پیش رو خواهیم داشت، برای ما رقم بخورد.

وی بیان داشت: از خدا هم باید بخواهیم بهترین مقدرات را برای ما رقم بزند و ما هم استفاه و بهره برداری کنیم؛ شب قدر، شب احیا است نه احیای ظاهری؛ که آن هم در جای  خود ارزشمند است که حضرت علی(ع) روی صورت حسنین(ع) آب می ریخت تا احیا بگیرند، اما مهمترین مسئله ای که در این شب ها به آن نیاز داریم، احیای قلب و معنا است.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: به این معنا که انسان زندگی را به معنی درست کلمه بفهمد و درک کند، چرا که انسان هنوز معنای درست زندگی کردن را نفهمیده باشد، بسیاری از چیزها است که باید بفهمیم و هنوز فهم آنها را به دست نیاورده ایم، باید در این شب ها از خدا بخواهیم تا معنی درست زندگی کردن را بفهمیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: لذا مذاکره علم و فهم توحید، بسیار می تواند ارزشمند باشد. از خود باید شروع کنیم، لذا تأکید کردند، باید استغفار داشته باشیم. استغفار هم یعنی پشیمانی نسبت به گذشته؛ خدایا ما نسبت به گذشته پشیمان و ناراحتیم، نتوانسته ایم نسبت به آنچه که شأنت بود از معرفت و عبادت نسبت به تو، بدان برسیم.

عضو خبرگان رهبری اظهارداشت: خدایا اگر گناه از ما زشت است، اما عفوت زیبا است. در این شب ها به خدا عرض کنیم، إلهی إن أخَذتَنی بِجُرمی أخَذتُکَ بِعَفوِکَ ، و إن أخَذتَنی بِذُنوبی أخَذتُکَ بِمَغفِرَتِکَ خدایا اگر به ما بگویی تو گناهکاری، ما می گوییم تو غفوری و غفاری. تو به بندگانت توجه کن، به جز تو و در خانه تو کسی را نداریم به او روی بیاوریم و به سمتش برویم. در خانه کسی که رحمت به بندگانش می ورزد.

وی بیان داشت: خدایا! ما هیچ چیز در توشه و بساط برای عرضه نداریم؛ به همین صورت آمدیم، خودمان را بر تو عرضه و از تو طلب کنیم که ما را ببخش و بیامرز و زمینه فهم این شب ها را برای ما فراهم کن.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گیلانی گفت: خدایا! ما نسبت به گذشته توبه و استغفار می کنیم و در تلاش هستیم تا در آینده به سمت گناه  نرویم و از تو در خواست می کنیم به ما عنایت و کمک کن که ما در مسیر گناه نرویم، استغفار می کنیم از این جهت که نسبت به خود و استعدادهای خود ظلم کردیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: خدایا! خودت گفته ای، آنهایی که با من قهر هستند، اگر بیایند و آشتی کنند، از شدت شوق می میرند؛ خدایا ما پشت نکرده ایم؛ «لَو عُلِمَ المُدبِرونَ عَنّی کَیفَ اشتِیاقِی بِهِم وَ انتِظارِی إلی تُوبَتِهِم لَماتُوا شُوقاً الیّ و لَقُطعت أوصالِهم. خدایا آنهایی هم که پشت کرده اند، و شَوقی إلی تَرکِ مَعاصیهِم، لَماتُوا شَوقا إلَیَّ و تَقَطّعَت أوصالُهُم مِن مَحَبّتی گفته ای اگر بیایند، من منتظر و مشتاق شان هستم، آن قدر تأکید می کنی و پیغام می دهی که همه بیایند، گویا خودت محتاج به آنها هستی.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: آیا وقت آن نرسیده که با خدا انس و ارتباط برقرار کنیم. خدایا در این شب ها به ما اجازه بده تا ذره ای از محبت تو را بچشیم و کسی که لذت محبت تو را بچشد، به سمت غیر نخواهد رفت و هیچ لذتی را لذت نخواهد دانست. خدایا در این شب ها به ما توفیق بده تا درس بندگی را بیاموزیم، تجربه کنیم و یاد بگیریم به ما کمک کن تا به احکامت ملتزم باشیم و نسبت به ولیت معرفت پیدا کنیم و هم محبت نسبت به ولیت برما افزون پیدا کند و هم مطیع و خاضع در مقابل امام باشیم.

وی بیان داشت: خدایا! سلام خاضعانه خودمان را به ولی تو  ابراز می کنیم و محتاج دعای امام هستیم. از این جهت استغفرالله ربی و اتوب الیه استغفرالله و اتوب الیه استغفرالله ربی و اسئله التوبه. خدایا از این جهت نسبت به اعمال زشت، بد، قصورات گذشته و اعمال ناپسند خودمان توبه و ابراز پیشیمانی می کنیم، ولی تو به بزرگی و عظمتت ببخش و بیامرز و کمک کن.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گیلانی گفت: خدایا! به ما گفتند تو ستارالعیوب و غفارالذنوب و علام العیوب هستی؛ از آن طرف تو پرده ذنوب را کنار نمی زنی، خدایا ما از تو می خواهیم ما را مفتضح نکن. وَلَا تَفْضَحْنِی بِخَفِیِّ مَا اطَّلَعْتَ عَلَیْهِ مِنْ سِرِّی، وَلَا تُعاجِلْنِی بِالْعُقُوبَهِ عَلی… به پیشگاهت سخت ناله سر دهم، همانند ناله‌ی آرزومندان به درگاهت بانگ بردارم، و لاتعاجلنی. خدایا در  عذابت بر ما عجله نکن ما تاب دوری تو را نداریم، ما را از رحمت و غفرانت نران. ما به تو محتاج هستیم، ما به لحظه لحظه توجه تو نیازمندیم. اگر توجه تو نباشد، ما نیست و نابود می شویم. خدایا توفیق درک این شب ها را به ما عنایت کن تا بتوانیم از مستغفران حقیقی و واقعی باشیم.

Share