استاندار گیلان تأکید کرد:

جبران عقب‌ماندگی‌ها با حرکت‌های عادی قابل حصول نیست | فرآیند جذب سرمایه‌گذار تسهیل شود

استاندار گیلان با تصریح اینکه همه مشکلات با بودجه رفع نمی شود، گفت: لازم است مشارکت فعالانه مردم و بخش خصوصی برای توسعه اشتغال، بهبود اقتصاد و رونق کارآفرینی جلب و نیز فرآیند جذب سرمایه گذار، تسهیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع در نشست کارگروه توسعه شهرستان شفت، جبران عقب ماندگی‌ها را با حرکت‌هایی عادی قابل حصول ندانست و اظهار داشت: نامگذاری سالجاری به عنوان جهش تولید، می‌تواند عقب ماندگی تاریخی برخی شهرستان‌ها را جبران کند.

وی با تأکید بر ضرورت جلب مشارکت فعالانه مردم و بخش خصوصی برای توسعه اشتغال، بهبود اقتصاد و رونق کارآفرینی ادامه داد: با مطالعات خوبی که صورت گرفته؛ ظرفیت‌های شهرستان شفت شناسایی شده و اکنون زمان شروع و اجرای اقدامات است.

نماینده عالی دولت در گیلان به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تأکید کرد که برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت  برای توسعه شفت در سه حوزه این اداره کل را تدوین کند و رسیدگی سازمان صمت برای حل مشکلات واحدهای صنفی، صنعتی و تجاری و نیز ایجاد کلینیک رسیدگی به واحد‌های مشکل دار را مورد تأکید قرار داد.

وی با اشاره به فعالیت ۵۲ واحد تولیدی از ۱۵۲ واحدی که برای فعالیت در شهرک صنعتی خرطوم موافقت اصولی دارند و یا زمین دریافت کرده اند، گفت: لازم است در مدت زمان ۲ ماه، در صورت عدم فعالیت واحدها بر اساس قوانین و مقررات، نسبت به فسخ قراداد و خلع ید اقدامات لازم صورت گیرد ضمن آنکه باید برای احیای مجدد واحدهای صنعتی و تولیدی راکد و رفع مشکلات آنها برای بازگرداندن‌شان به چرخه تولید و اشتغال، بررسی های لازم انجام شود.

وی شفت را شهرستانی خواند که مهد پرورش بسیاری از فعالان حوزه های اقتصادی و تولیدی است و گفت: باید از مشارکت موثر آنان برای توسعه این شهرستان استفاده کرد.

زارع بهره گیری از صنایع تبدیلی را امری مهم و اثرگذار در حوزه توسعه صنعت و کشاورزی دانست و افزود: با توجه به ظرفیت های موجود در شهرستان شفت باید نسبت به اجرای این رویکرد توسعه محور، توجهی ویژه شود.

ارتقاء سطح خدمات و بهبود اقدامات دستگاه های اجرایی متناسب با ظرفیت و شرایط شفت، از دیگر انتظاراتی بود که استاندار گیلان در این جلسه مطرح و اضافه کرد: هنوز برخی اداره‌ها در این شهرستان استقرار ندارند و باید پیگیری های لازم از سوی دستگاه های مربوطه برای ایجاد نمایندگی یا ارتقاء آن به اداره در شفت صورت گیرد.

وی با یادآوری اینکه جذب سرمایه‌گذار با اقدامات معمولی محقق نمی‌شود و باید روند اخذ مجوزها کوتاه شود، گفت: لازم است جهش فعالیت‌ها، روند استعلامات و صدور مجوزها تسهیل و تسریع شود.

زارع استفاده از پتانسیل مدارس متروکه در بخش اقدامات آموزشی و کارآفرینی و نیز ترویج فعالیت‌های اشتغالزا را از دیگر فرصت‌هایی دانست که در شفت وجود دارد و اضافه کرد: باید اداره‌های خدمات رسانی ازجمله راه و شهرسازی، حمل و نقل و راهداری، برق، گاز، آب منطقه ای، آبفا و بنیاد مسکن برنامه ریزی برای رسیدن شهرستان به حداقل متوسط استان و در گام بعدی، متوسط کشوری را داشته باشند و انتظار دارم مدیران بازدید ماهانه خود از این شهرستان را به طور مرتب به دبیرخانه گزارش دهند.

طبق ابلاغیه وزارت کشور در هر استان یک شهرستان به عنوان کمتر توسعه یافته انتخاب شده که در استان گیلان شهرستان شفت جزو شهرستان‌های کمتر توسعه یافته است.

شفت با دو بخش مرکزی و احمدسرگوراب، در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است؛ این شهرستان از شمال به رشت و صومعه سرا، از جنوب به استان زنجان و رودبار، از شرق به شهرستان رشت و از غرب به شهرستان فومن محدود می‌شود.

Share