استاندار گیلان در جلسه شورای آموزش و پرورش تأکید کرد؛

میزان اتصال دانش آموزان گیلانی به شبکه آموزشی شاد تقویت شود

استاندار گیلان به راه اندازی شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) برای انجام آموزش در فضای امن مجازی اشاره کرد و گفت: گیلان جزو استان‌های پیشرو در عضویت دانش‌آموزان، کادر آموزشی و مدارس در این شبکه است است اما انتظار دارم سریع‌تر کمبودها و نواقص برای عضویت بیشتر ، برطرف و میزان اتصال دانش آموزان تقویت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا؛ دکتر ارسلان زارع عصر امروز (شنبه) در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید همواره در برنامه های خود، دانش آموزان را به عنوان سرمایه های آینده کشور درنظرگرفته ، افزود: طی مدت حدود دو ماه گذشته و در جریان شیوع ویروس کرونا نیز به منظور جلوگیری از وارد آمدن هرگونه آسیب آموزشی و علمی به دانش‌آموزان، استفاده و بهره گیری از فضای مجازی را با همکاری کادر آموزشی و نیز خانواده ها با فراهم سازی زیرساخت ها مهیا کرد.

وی با اشاره به اینکه راهبرد در خانه ماندن و حفظ فاصله اجتماعی به عنوان مهمترین مولفه و بهترین راهکار مقابله با شیوع کرونا و قطع زنجیره ویروس مورد تأکید متخصصان بهداشت و درمان بوده ، ادامه داد: به سبب اینکه گیلان پس از قم نخستین استان کانونی شیوع ویروس کرونا بود؛ تصمیم به تعطیلی مدارس از استان ما شروع شد که به عنوان یکی از تصمیمات مناسب، منجر به مصوبه در سطح ملی و استان های دیگر شد که با همیاری خوب مردم و پیوستن به پویش در خانه می‌مانیم، همراه شد.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: همه اقدامات انجام شده در راستای محدود کردن ترددها و حضور افراد در اجتماعات برای پیشگیری از گسترش کرونا بوده که مقارن آن جایگزینی راهکارها و روش های مناسب برای آموزش به دانش آموزان در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفت.

وی افزود: تلاش برای ارائه آموزش بر بستر فضای مجازی و مراقبت از امنیت اطلاعات مربوط به دانش آموزان، معلمان و اختصاصی بودن فضای آموزشی در محیط درنظرگرفته شده؛ یکی از تأکیدات رئیس جمهوری بود که باید در سطح استان نیز اهتمام جدی و مراقبت در این خصوص وجود داشته باشد.

استاندار گیلان به راه اندازی شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) برای انجام آموزش در یک فضای امن مجازی اشاره و اضافه کرد: گیلان جزو استان‌های پیشرو در عضویت دانش‌آموزان، کادر آموزشی و مدارس است و اگرچه با تهران فاصله دارد اما انتظار دارم طی روزهای آتی، کمبودها و نواقص برای عضویت بیشتر در این شبکه، برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: تعطیلی فضاهای آموزشی به هیچ وجه به معنای تعطیلی آموزش نبوده و نیست و با پای کار بودن معلمان و همکاری اولیاء دانش آموزان، فرآیند تحقق شعار ” تعطیلی مدرسه در دوره مبارزه با بیماری کرونا، تعطیلی آموزش نیست ” درحال شکل گیری است.

دکتر زارع افزود: گام های نخستین اقدام ارزشمند آموزش به دانش آموزان همانطور که با همکاری خوب صدا و سیمای مرکز استان شکل گرفت، همچنان تداوم یابد و همراهی دستگاه‌هایی همچون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و مخابرات نیز برای به‌کارگیری اپراتورهای مختلف و اتصال روستاهای باقیمانده به اینترنت و میزان اتصال دانش آموزان به شبکه آموزشی ، تقویت شود.

وی با بیان اینکه نواقص و کمبودهایی که درخصوص اتصال به شبکه دانش آموزی وجود دارد در جلسه فردای ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مطرح می‌شود، گفت: راهکارهای جایگزین برای پیشگیری از افت تحصیلی دانش آموزان و نیز موضوع کنکور، جزو پیشنهاداتی بود که حدود دو هفته گذشته به ستاد ملی از طریق استان گیلان ارسال کردیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به تأکید کارشناسان بهداشت و درمان بر تداوم فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از شکل گیری اجتماعات در یک فضای محدود اشاره و اضافه کرد: استفاده از ظرفیت هوشمندسازی مدارس، گامی است که در سال اخیر به ویژه یک ماه اخیر انجام شده و دولت نیز اعتبار خوبی به آن اختصاص داده که باید باتوجه به دسترسی گیلان به میانگین کشوری، جزو استان های موفق در این خصوص باشیم.

وی همچنین به قرارگرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: معلمان در کنار آموزش دانش‌آموزان درخصوص نقش تربیتی با تقویت باورهای دینی و مذهبی در پرورش نسل آینده، اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد فرهیخته، فرزانه و فیلسوف عالیقدر شهید مرتضی مطهری و نامگذاری ۱۲ اردیبهشت تحت عنوان روز تکریم و بزرگداشت مقام معلم گفت: مقام شامخ معلمان را ارج می‌نهیم و امیدوارم آیین قدردانی از معلمان به نحو شایسته و از بستر فضای مجازی و ویدئو کنفرانس در تمامی شهرستان ها انجام گیرد.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش، نرخ پوشش تحصیلی کودکان را یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جوامع عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این بوده که این پوشش به نزدیک صد درصد برسد و برای تقویت آن باید تلاش جدی شود.

وی بر ضرورت مشخص شدن جایگاه گیلان در سطح کشوری درخصوص پوشش تحصیلی کودکان تأکید و تصریح کرد: باید تلاش شود تا با الزام مناطق و شهرستان‌ها با برنامه‌ای مشخص و همکاری اولیاء دانش آموزان، افراد بازمانده از تحصیل را به حداقل رسانده و به هدف مطلوب برسیم.

دکتر زارع به تفاهم نامه منعقده بین وزارتخانه های کشور و آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه که با استفاده از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و تشریک مساعی برای تسریع در دستیابی به اهداف و برنامه‌های مشترک امضا شده؛ می تواند بسیار موثر باشد.

وی تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی و افزایش استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی در راستای مسئولیت های اجتماعی را بخشی از اهداف این تفاهم نامه عنوان کرد و گفت: برای دستیابی به بهترین نتایج به صورت یکصدا عمل کنیم و در این راستا به فرمانداران به عنوان رئیسان شوراهای آموزش و پرورش شهرستان‌ها، قرار گرفتن این مهم در دستور کارشان و نیز تلاش مضاعف، ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در ارزیابی ها استان گیلان در موضوعات آموزشی و مدیریتی جزو برترین هاست که در اجرای این تفاهم نامه نیز می‌توان موفق عمل کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان در خاتمه سخنانش بر ضرورت استفاده از ظرفیت های مختلف درخصوص دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی در سال جاری تأکید کرد.

Share