نماینده وزیر بهداشت در گیلان:

در ایام کرونا ۵ دستگاه سی.تی اسکن وارد گیلان شد|در فاصله گذاری هوشمند با کسی تعارف نداریم

نماینده وزیر بهداشت در گیلان، بحران کرونا را یک فرصت در حوزه زیرساخت های بهداشت و درمان گیلان دانست و اظهار کرد: طی پنج سال گذشته در مجموع یک سی.تی اسکن هم برای گیلان خریداری نشد، اما در ایام کرونا بالغ بر پنج دستگاه سی.تی اسکن به گیلان وارد کردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از ایسنا، محمدحسین قربانی در ستاد مقابله با کرونای شهرستان رودسر، کرونا را یک بحران غیر مترقبه برای ایران و جهان دانست و اظهار کرد: زمانی که کرونا متوجه کشور شد، هیچگونه آمادگی به ویژه در حوزه زیرساخت بهداشت و درمان نداشتیم؛ البته بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا نیز که امروز ادعای زیادی در حوزه بهداشت و درمان دارند، در مقابل کرونا عاجر شدند.

وی با بیان اینکه تدابیر اندیشیده شده لازم ایران اسلامی را به الگوی مبارزه با کرونا در دنیا تبدیل کرده است، افزود: براساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی عملکرد قابل قبولی داشتیم که نتیجه مشارکت مردم، همدلی قوا و عنایت ویژه رهبر انقلاب است.

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شرایط ویژه استان گیلان در جریان کرونا، یادآور شد: فضای بحران کرونا در گیلان بسیار متفاوت بود و علیرغم اینکه در ابتدا قم به عنوان کانون بیماری شناخته شد، اما گیلان به واسطه موقعیت جغرافیایی و رطوبت موجود جای قم را گرفت و تبدیل به کانون شد.

قربانی، با بیان اینکه زیرساخت های بهداشت و درمان گیلان از همه استان ها عقب تر است، خاطرنشان کرد: گیلان حتی نتوانست از اثرات مثبت طرح تحول سلامت بهره لازم را ببرد لذا در جریان بحران کرونا این انتظار وجود داشت که به جهت ضعف ساختارها نتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم، اما خوشبختانه با ایجاد فضای همراهی و همدلی همه جانبه کرونا را مدیریت کردیم و مصداق مدیریت عملیاتی شدیم.

نماینده وزیر بهداشت در گیلان، ضمن قدردانی از مشارکت خیرین و نیروهای بسیجی و جهادی، اضافه کرد: گیلان در صدر اجرای طرح غربالگری کرونا قرار گرفت و اگر سپاه و روحانیون نبودند، این موفقیت نصیب ما نمی شد. اکنون وارد فاز جدید مقابله با کرونا در قالب طرح فاصله گذاری هوشمند شده ایم که باید مد نظر همگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گیلان در اسفندماه یک پیک کرونا را پشت سر گذاشت، عنوان کرد: اگر همراهی مردم ادامه پیدا نکند، باز هم پیک دیگر متوجه استان خواهد شد. در راستای اجرای طرح هوشمندسازی مقابله با کرونا با کسی تعارف نداریم، زیرا سلامت مردم برای حاکمیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

قربانی، با اشاره به نصب و راه اندازی دستگاه سی.تی اسکن در بیمارستان رودسر، متذکر شد: دستگاه رادیولوژی و اکسیژن ساز و سی.تی اسکن خیلی زودتر باید به گیلان می رسید. متاسفانه طی پنج سال گذشته در مجموع یک سی.تی اسکن هم برای گیلان خریداری نشد، اما در ایام کرونا بالغ بر پنج دستگاه سی.تی اسکن به گیلان وارد کردیم.

وی بحران کرونا را یک فرصت در حوزه زیرساخت های بهداشت و درمان گیلان دانست و اظهار کرد: تخصیص یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به حوزه بهداشت و درمان بعد از انقلاب کم سابقه است و باید سهم گیلان را از این حجم عظیم جهت توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی، رسیدگی به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی فرسوده، پرداخت مطالبات و… دریافت کنیم.

نماینده وزیر بهداشت در گیلان، شیب منحنی ابتلا به کرونا در گیلان را نزولی دانست و گفت: طی ۱۰ روز در اسفندماه در اوج بحران بودیم، اما اکنون روند کاهشی است. البته کرونا حد و مرز نمی شناسد و پروتکلی برای بعد از بحران وجود ندارد لذا ماندن در خانه و رعایت اصول بهداشت فردی همچنان اولویت ماست تا روز به روز شاهد کاهش آمار مبتلایان باشیم.

Share