رئیس بنیاد مستضعان تشریح کرد:

جزئیات تخصیص وام‌های ۵ و ۱۰ میلیونی بنیاد مستضعفان به اقشار آسیب‌پذیر

فتاح همچنین به برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان برای تخصیص ۳۰۰ میلیاد تومان اعتبار برای پرداخت وامهای ۵ و ۱۰ میلیونی به اقشار آسیب پذیر با توجه به شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: از این رقم ۲۰۰ میلیارد تومان توسط بانک سینا و ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق ولایت امداد در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، سید پرویز فتاح در نخستین نشست خبری خود در سال جاری اظهار کرد: بنیاد مستضعفان همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور اقداماتی با هماهنگی و همکاری دولت در دستور کار خود قرار داد و در همان روزهای ابتدایی بنده جلسه‌ای را با دکتر نمکی وزیر بهداشت برگزار کردم و در ادامه نیز کمکهای به ستاد ملی کرونا و همچنین ستاد کرونای تهران از سوی بنیاد مستضعفان انجام گرفت.

وی تصریح کرد: تمام اقدامات انجام شده از سوی بنیاد مستضعفان در راستای مبارزه و کنترل شیوع ویروس کرونا با هماهنگی دولت و بخشهای مرتبط بوده است.

رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: همچنین بنده جلساتی را با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، وزیر رفاه، آقای زالی وزیر ستاد کرونای تهران و سایر مسئولان دولتی داشتم. همچنین گزارشاتی از اقدامات انجام شده از سوی بنیاد مستضعفان به صورت مکتوب در اختیار رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور داده شده است.

وی ادامه داد: روز گذشته برای بار دوم گزارش مکتوبی در باره اقدامات انجام شده از سوی بنیاد مستضعفان در اختیار رئیس جمهور قرار داده شد. همچنین در ماههای گذشته ارتباطات لازم با استانداران در ارتباط با ارائه خدمات به اقشار مورد نیاز از سوی بنیاد مستضعفان انجام گرفته است.

فتاح ادامه داد: همچنین در طی ماه‌های اخیر هماهنگی‌هایی با شهردار تهران، رئیس سازمان بهزیستی کشور، رئیس کمیته امداد و… انجام شده است و در واقع بنیاد به عنوان یک مجموعه ملی در کنار دولت در این بحران قرار دارد.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: اگرچه امکانات بنیاد به گونه‌ای نیست که برای تمام آحاد جامعه تمهیداتی در نظر بگیرد اما این خدمات در سطح گسترده از سوی دولت انجام می‌شود اما قطعا خدمات بنیاد به اقشار آسیب‌پذیر در این شرایط و همچنین پس از کرونا ادامه خواهد داشت.

وی گفت: بنیاد مستضعفان با تمام قوا و ظرفیت وارد عرصه مبارزه با ویروس کرونا شده است و این مجموعه از تمام ظرفیت خود در این زمینه استفاده خواهد کرد و سعی خواهیم کرد تا پایان کرونا در کنار مردم و اقشار آسیب‌پذیر باشیم و بعد از آن نیز خدماتی را به افراد آسیب دیده از این ویروس ارائه کنیم.

فتاح همچنین به اقدامات بنیاد مستضعفان در رابطه با نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید  اشاره کرد و گفت: در همین زمینه نیز بنیاد اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است و به زودی جزئیات این برنامه‌ها اعلام خواهد شد.

وی گفت: قطعا این شرایط به گونه‌ای نخواهد بود که بنیاد مستضعفان اقدامات خود را در رابطه با فعالیتهای اقتصادی خود انجام ندهد و قطعا در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید گام برخواهیم داشت.

رئیس بنیاد مستضعفان همچنین به تصمیم اخیر بنیاد مستضعفان برای بخشش اجاره املاک تجاری بنیاد در سطح کشور اشاره کرد و گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا از سوی بنیاد مستضعفان اعلام شد که اجاره‌های اسفندماه و فروردین ماه بخشیده خواهد شد و با توجه به شرایط فعلی تصمیم گرفته شد که اجاره اردیبهشت‌ماه نیز ویژه املاک تجاری بنیاد بخشیده شود و در واقع بنیاد مستضعفان اقدام به بخشیده شدن ۳ ماه از اجاره خود کرده است.

فتاح همچنین به برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان برای تخصیص ۳۰۰ میلیاد تومان اعتبار برای پرداخت وامهای ۵ و ۱۰ میلیونی به اقشار آسیب پذیر با توجه به شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: از این رقم ۲۰۰ میلیارد تومان توسط بانک سینا و ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق ولایت امداد در نظر گرفته شده است که براساس برنامه‌ریزی به اقشار آسیب‌پذیر از شرایط کرونا پرداخت خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت این وام ۲۴ ماهه و بازپرداخت آن ۴ درصد است، گفت:  همچنین صندوق امداد ولایت اعلام کرده که بازپرداخت آن از طریق این بانک صفر خواهد بود.

رئیس بنیاد مستضعفان، درباره زمان عملیات اجرایی این وام ، تصریح کرد: فرایند این اوم از هفته آینده  آغاز می‌شود و تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان به کمیته امداد و ۴۶ میلیارد تومان به بهزیستی پرداخت کردیم و همچنین ۵ میلیارد تومان به صورت جداگانه برای کودکان کار اختصاص داده‌ایم.

فتاح ادامه داد: ۱۳ میلیارد تومان طی سه مرحله به صورت کارت هدیه در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته تا میان کارکنان پسماند، بهشت زهرا، دست فروشان و زنان سرپرست خانوار پرداخت شود.

رئیس بنیاد مستضعفان درباره  ارائه کارت هدیه به خانواده زندانیان گفت: بر اساس تعامل با رئیس قوه قضائیه و سازمان امور زندان‌ها، کارت هدیه به ۳۸ هزار خانواده زندانی نیازمند با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان از هفته گذشته توزیع شده و در حال اجراست.

وی افزود: برای کولبران سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه نیز با تقاضای استاندارهای آنها ۲۵ میلیارد تومان اختصاص داده شده است و با توجه به تقاضای استاندار سیستان، اعتباری را نیز برای افرادی که فاقد شناسنامه بودند و همچنین نیازمندان و مهاجران خارجی که پشت مرز گرفتار شده بودند، اختصاص دادیم. برای ملوانان در استان‌های هرمزگان و بوشهر یک میلیون تومان کارت هدیه پرداخت شد که مسئولیت پرداخت آن برعهده استانداران است. همچنین برای ساکنان جزایر هرمز، لارک و هنگام ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد.

وی در پاسخ به واگذاری شرکت‌های تحت پوشش بنیاد در بورس نیز گفت: در حال حاضر ۳۲ شرکت ما به بورس رفته و در حال عرضه این شرکت‌ها هستیم.

فتاح در باره پرداخت وام و کمک به اهالی رسانه‌ای که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده‌اند نیز گفت: شأن اهالی رسانه آنقدر بالاست که ما جسارت نمی‌کنیم اما اگر وزارت ارشاد با ما وارد تعامل شود، آمادگی پرداخت وام و هرگونه کمکی را داریم.

وی همچنین از تجهیز برخی از اماکن برای اقامت پرستاران و پزشکان خبر داد و افزود: ما آمادگی این کار را داریم و در ستاد کرونا نیز این موضوع را به آقایان نمکی و زالی اعلام کرده‌ایم که هر کجا نیاز باشد می‌توانیم آن اماکن را تجهیز کنیم.در حال حاضر هشت مکان را تجهیز کرده‌ایم و تمام هزینه‌ها، نیرو، غذا و…، با ما است و حتی یک هتل بنیاد مستضعفان نیز آماده کرده‌ایم که در حال حاضر نیز دانشجویانی که از ایتالیا به تهران آمده‌اند، در این مکان حضور دارند.

فتاح درباره برنامه‌های بنیاد برای دوران پساکرونا، گفت: با مصوبه هیئت امنا دو برنامه داریم که یک برنامه مربوط به دوران کرونا است و در حال حاضر آنها را اجرایی می‌کنیم و کاملاً همراه دولت هستیم و با این روندی که بیماری دارد و در حال نزول است، بخشی از کار تا پایان کرونا است. در عین حال همزمان برنامه‌های بنیاد را نیز انجام می‌دهیم، به طوری که کارخانجات ما در حال فعالیت هستند و برنامه‌های آنها در زمان کرونا متوقف نشده است.

وی به برنامه‌های ماه رمضان نیز اشاره کرد و گفت: پس از تأکید مقام معظم رهبری امسال برنامه‌های ما در سطح ملی هماهنگ شده و بسیار وزین و سنگین است که به زودی اعلام خواهیم کرد.

Share