استاندار گیلان تأکید کرد:

ارائه تسهیلات راه‌اندازی مشاغل خرد، در توسعه پایدار نقش کلیدی دارد

استاندار گیلان گفت: ارائه تسهیلات راه اندازی مشاغل خرد به افراد کم برخوردار به ویژه مناطق روستایی، در روند شکل گیری توسعه پایدار نقش کلیدی و موثری دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع در دیدار مدیرعامل موسسه توسعه خدمات خرد روستا (تاک) به عنوان مجری طرح تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی، اجرای طرح موصوف را در راستای خودکفایی و اشتغالزایی قشر آسیب‌پذیر جامعه موثر دانست و اظهار داشت: اشتغالزایی هفت هزار نفر از اقشار آسیب پذیر به واسطه اجرای این طرح، خرسندکننده است.

وی با تقدیر از بانک کشاورزی در اجرای طرح تامین مالی خرد با رویکرد شبکه ای و ارائه تسهیلات در این بخش خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات برای راه اندازی مشاغل خرد به افراد کم برخوردار به ویژه مناطق روستایی، در روند توسعه پایدار نقش کلیدی دارد.

زارع توانمندسازی افراد کم بضاعت، ارتقاء سطح معیشت این افراد و کمک به اشتغال و توانمندسازی آنان را مهم دانست و افزود: هرگاه اجرای فعالیتی با رویکرد فرایندی، شبکه ای و هدفدار باشد؛ ثبات مشاغل حاصل از آن نیز پایدارتر بوده و تاثیرات مثبت قابل توجهی دارد.

استاندار گیلان حذف عناوینی همچون معتاد، معلول و جایگزینی این عبارت ها با واژگانی دیگر را اقدامی موثر در افزایش اعتماد به نفس و حرکت این افراد به سمت خودباوری و خودکفایی دانست و گفت: باید همه دستگاه های اجرایی در فراهم سازی زیرساخت های اشتغال و خودکفایی، نقش آفرین باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم ارائه آموزش های لازم برای ارتقاء سطح مهارتی و خودکفایی افراد تأکید و اضافه کرد: در این زمینه لازم است از ظرفیت نهادهایی همچون فنی و حرفه ای استفاده شود.

وی یادآور شد: این ظرفیت در گیلان وجود دارد که تعداد ۳۱۶ گروه خودیار فعال، به ۵۰۰ گروه افزایش یافته و در جهت اجرای هرچه بهتر این طرح، حمایت های لازم صورت گیرد.

برنامه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی (تاک) با هدف کلی توانمندسازی، ارتقاء و بهبود سطح معیشت زندگی و مقاوم سازی در برابر شوک های اقتصادی افراد کم در آمد و آسیب پذیر واجد شرایط با تأکید بر قشر زنان و جوانان روستایی از جمله زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست است.

این برنامه در استان گیلان در مرحله اول با ۵۰ گروه خودیار در دو شهرستان لاهیجان و آستانه اشرفیه فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر هفت شهرستان با ۲۰۴ روستا و ۳۱۶ گروه  خودیار و پنج هزار و ۳۲۹ عضو در اجرای این برنامه فعالیت دارند.

Share