امضای تفاهنامه کتابخانه‌های عمومی با بهزیستی گیلان:

پیک دانش، طرحی برای جامعه معلولان گیلان | رایگان بودن خدمات طرح «پیک دانش»

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان کتابخانه های عمومی و بهزیستی گیلان، طرح «پیک دانش» را یکی از طرح های شاخص کتابخانه های عمومی استان دانست و گفت: طرح «پیک دانش» رایگان بوده و با همکاری بهزیستی انجام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و سازمان بهزیستی استان دیروز شنبه(۲۸دی) و با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ حسن نحوی نژاد، مدیرکل سازمان بهزیستی استان؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان، سهیلا اکبری، مشاور سازمان بهزیستی در امور شهرستان ها؛ مرتضی اکبری، رئیسی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت؛ عابد رمضانی پور، رئیس اداره مشارکت ها و همکاری های کتابخانه های عمومی استان، کارشناسان و مسئولین دو دستگاه، مسئول و کتابداران کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء(ص) و مسئول کتابخانه عمومی گویا و بریل استان و اصحاب رسانه در کتابخانه عمومی خاتم الانبیا(ص) رشت برگزار شد.

کرمی: «پیک دانش» یکی از طرح های شاخص کتابخانه های عمومی گیلان است
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری با اشاره به نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقای دانش و آگاهی مخاطبان، اظهار کرد: امروزه کتابخانه های عمومی در کنار رسالت اصلی خود که همانا آگاهی بخشی به جامعه از طریق ارائه کتاب های مناسب به مخاطبان است، به پیشگیری از آسیب های اجتماعی می پردازد.
پرسا کرمی با اشاره به راه اندازی بخش کودک و نوجوان در ۸۲ باب کتابخانه عمومی استان گیلان، افزود: سعی کردیم مخاطبان کتابخانه های عمومی را با مباحث روز از جمله سواد رسانه ای، سواد مالی و حقوق شهروندی آشنا کنیم لذا در این راستا نیازمند همکاری بهزیستی جهت ارتقای کیفی برنامه ها هستیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، کودکان، نوجوانان و بانوان را تشکیل دهنده اصلی جامعه هدف کتابخانه ها دانست و عنوان کرد: گیلان رتبه اول سالمندی در سطح کشور را داراست و بدین منظور برنامه های آموزشی، مهارتی و سرگرم کننده مناسبی ویژه سالمندان عزیز در کتابخانه های عمومی در دست اجراست.
کرمی با بیان اینکه جامعه تحت پوشش بهزیستی تنها توانخواهان و آسیب دیدگان اجتماعی نیستند یادآور شد: بهزیستی می تواند با معرفی طیف های تحت پوشش خود به کتابخانه های عمومی به توانمندسازی آنان کمک کند.
وی با اشاره به عضویت سراسری کتابخانه های عمومی، خاطرنشان کرد: افرادی که عضو کتابخانه های عمومی هستند می توانند از خدمات کلیه کتابخانه های عمومی کشور استفاده کنند.
این مسئول فرهنگی از اجرای موفق طرح «پیک دانش» در گیلان با همکاری بهزیستی خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح یکی از طرح های شاخص کتابخانه های عمومی استان گیلان است که امیدواریم تداوم داشته باشد؛ بدین صورت که افراد دارای معلولیت های مختلف و کم توان به واسطه مشکلات تردد در بافت شهری می توانند کتاب و منابع کتابخانه ای مورد نظر خودشان را به کتابدار سفارش داده و بوسیله پیک دانش در درب منزلشان تحویل بگیرند.
کرمی همچنین از رایگان بودن خدمات طرح «پیک دانش» خبرداد و گفت: این خدمت کتابخانه ای که با همکاری سازمان بهزیستی استان گیلان در حال اجراست تا کنون نیازهای اطلاعاتی بخش قابل توجهی از توانخواهان را برآورده کرده است.
وی ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سطح فرهنگی افراد و خانواده های تحت پوشش بهزیستی، ارائه خدمات فرهنگی به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، اجرای برنامه های آموزشی، مسابقات و جشنواره های فرهنگی در جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای سطح توانایی معلولان و ایجاد کتابخانه های عمومی مشارکتی را از جمله برنامه های اجرایی تفاهم نامه مذکور عنوان کرد.
نحوی نژاد: کتاب منجر به توانمندی جامعه هدف بهزیستی می شود
مدیرکل بهزیستی گیلان نیز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری ادارات کل بهزیستی و کتابخانه های عمومی استان گیلان با تاکید بر لزوم شناسایی نیازمندی های جامعه هدف بهزیستی، اظهار کرد: همواره فرهنگ سازی باید به عنوان اولویت برنامه های ما قرار گیرد.
حسین نحوی نژاد پیشگیری و درمان را دو مقوله مهم در برخورد با جامعه هدف بهزیستی دانست و افزود: برای پیشگیری از آسیب های جسمی و اجتماعی نیاز به آگاه سازی جامعه به ویژه گروه های در معرض خطر داریم، اما گروه های آسیب دیده اعم از دارای معلولیت (بینایی، حرکتی و…) و آسیب دیده اجتماعی(طلاق، اعتیاد و…) فوریت دارد.
وی با بیان اینکه کتاب و مطالعه می تواند بخش مهمی از آگاه سازی جامعه را بر عهده بگیرد، گفت: علاوه بر معلولان و آسیب دیدگان اجتماعی، سالمندان و افراد کم توان نیز نیازمند فضا و برنامه هایی هستند تا بتوانند گفتمان داشته باشند.
نحوی نژاد، حوزه کودک و نوجوان را از حوزه های تخصصی بهزیستی دانست و تصریح کرد: سازمان بهزیستی با ۱۱۵۰ موسسه خیریه و تشکل و NGO دارای مجوز رسمی در حال ارائه خدمت به بیش از یک میلیون ایرانی است که ۶۵ هزار خانواده به صورت مستقیم و مابقی به صورت غیرمستقیم این خدمات را دریافت می کنند.
این مسئول با اشاره به اجرای طرح «پیک دانش» ویژه جامعه هدف بهزیستی گیلان، عنوان کرد: کتاب و کتابخوانی خاستگاه انسان های فرهیخته و فرهنگی است و لذا با رساندن کتاب به دست افراد ناتوان و کم توان جسمی و آسیب دیدگان اجتماعی می توانیم منجر به توانمندی بیش از پیش آنان شویم.
مدیرکل بهزیستی گیلان، کتاب را نسخه شفابخش آینده این کشور دانست و خاطرنشان کرد: همه جای شهر باید برای افراد کم توان قابل دسترس باشد، و طرح «پیک دانش» با همین هدف مهم ایجاد شده مورد حمایت کامل بهزیستی قرار دارد و ادامه این طرح سودمن برای ما الزامی است.
نحوی نژاد با بیان اینکه نسل جوان نیازمند کتابخوانی به معنای اصیل آن است، یادآور شد: نسل تحصیلکرده گذشته با مطالعه کتاب های مختلف عجین بود، اما امروز برخی از تحصیلکرده ها با کتاب بیگانه هستند و لذا باید این پیوند را ایجاد کنیم.
گفتنی است بازدید مدیرکل بهزیستی استان گیلان با همراهی مدیرکل کتابخانه های عمومی از بخش های مختلف کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء (ص) رشت و نیز عضویت افتخاری وی در این کتابخانه پایانبخش این مراسم بود.
Share