از نماینده انتظار داریم برای دفاع از حق مردم بجنگد، نه اینکه میدان را به دست دیگران بسپرد

دانشجویان بسیجی کوچکی‌نژاد را به چالش کشیدند؛ چرا همیشه موقع رأی دادن شما کار ضروری دارید؟

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان خطاب به کوچکی نژاد گفت: ما انتظار داشتیم در کمیسیون تلفیق حضور می‌داشتید و حداقل به این لایحه رأی ممتنع می‌دادید ولی آنچه در خبرگزاری‌ها شاهد آن بودیم آن بود که شما حتی در جلسه حضور نداشتید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی و قرارگاه احمدی روشن استان گیلان در دیدار با جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت نسبت به غیبت او در جلسه رای گیری کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ اعتراض کردند.

آنچه که در زیر می خوانید متن گزارش این دیدار است که توسط روابط عمومی این نهاد در اختیار دیارمیرزا قرار گرفته است و بدون کم و کاست منتشر می‌شود.

صبح روز پنج شنبه جلسه مهمی در سالن جلسات دانشگاه پیام نور برگزار گردید که طی آن دانشجویان شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی و قرارگاه احمدی روشن استان گیلان در دیدار با کوچکی نژاد نماینده مردم شریف رشت دیدار کردند و در خصوص لایحه بودجه ۹۹ نکاتی را تذکر دادند و از ایشان مطالبه داشتند که چرا در لحظه ای که لایحه ۹۹ در کمیسیون تلفیق رای گیری صورت گرفت، وی از حق رای خود استفاده نکرده و از حق مردم دفاع نکرده است.

جلسه با ۴۵ دقیقه تاخیر آغاز شد، در ابتدا مهدی مدیری دبیر تبیین مواضع گفت: دانشجویانی که اینجا هستند همگی جوانان دغدغه مند گیلانی اند که شبانه‌روز بحث لایحه بودجه ۹۹ رو مطالعه و تولید محتوا کردند و با انتقاد از عملکرد نماینده گیلانی عضو کمیسیون تلفیق گفتند که اگر می‌خواهد به‌عنوان نماینده دردی از مردم و مشکلات معیشتی آن‌ها رفع کند بایستی در برابر تصویب این لایحه رأی مخالف می‌داد، این درحالی است که کوچکی نژاد گفت به دلیل اینکه می‌دانستم که این لایحه رأی می‌آورد، و کاری برایم پیش آمد در زمان رأی گیری جلسه را ترک کردم.

مهدی مدیری در ادامه گفت: حتی یک کودک ۱۰ ساله نیز می‌تواند ایرادات این لایحه را بفهمد و انتظار دانشجویان از تنها نماینده گیلان در کمیسیون تلفیق این است که همان‌طور که در کمیسیون آموزش‌وپرورش دفاع می‌کنید و درباره برنامه‌های صداوسیما صحبت می‌کنید در کمیسیون تلفیق نیز این لایحه را رد می‌کردید.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان خطاب به کوچکی نژاد گفت: ما انتظار داشتیم در کمیسیون تلفیق حضور می‌داشتید و حداقل به این لایحه رأی ممتنع می‌دادید ولی آنچه در خبرگزاری‌ها شاهد آن بودیم آن بود که شما حتی در جلسه حضور نداشتید.

جبار کوچکی نژاد نیز در این دیدار با بیان اینکه در طی ۱۲ سالی که نماینده مجلس بوده تقریباً در تمام سال‌ها عضو کمیسیون تلفیق بود، اظهار کرد: بنده چهار سال در کمیسیون بودجه و هشت سال در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عضو هستم.

وی با بیان اینکه بسیار بر روی بودجه سال ۹۹ کارکرده‌اند، گفت: ازآنجایی‌که بنده رئیس کمیته بودجه آموزش و فناوری هستم تمام سیاست‌های بودجه‌ای ۹۹ درباره این بخش را مطالعه کردم.

هر زمان که موقع رأی دادن می‌شود شما کار ضروری دارید؟

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: یک روز پیش از اینکه درباره کمیسیون تصمیم‌گیری شود، جلسه هیئت‌رئیسه کمیسیون برگزارشده بود و دیدم کار به دست مستقل‌ها می‌افتد گفتیم که نمی‌شود با این فضا کارکرد، و کاری برایم پیش آمد و جلسه را ترک کردم.

مطهری فرد یکی از مسئولین گروه جهادی بسیج با انتقاد از کوچکی نژاد گفت: هر زمان که موقع رأی دادن می‌شود چه در زمان پالرمو یا بودجه ۹۹ شما کار ضروری داشتید و جلسه را ترک کردید.

وی با انتقاد از عملکرد نماینده گیلانی عضو کمیسیون تلفیق گفتند که اگر می‌خواهد به‌عنوان نماینده دردی از مردم و مشکلات معیشتی آن‌ها رفع کند بایستی در برابر تصویب این لایحه رأی مخالف می‌داد.

دانشجویان خطاب به کوچکی نژاد گفتند که از نماینده خود انتظار داریم برای دفاع از حق مردم بجنگد، این در حالی است که تنها عضو گیلانی عضو کمیسیون تلفیق گوی و میدان را به دست دیگران سپرد.

کوچکی نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا با این ادعا که گفتید مستقلین غیرقابل‌اعتماد هستند جلسه را ترک کرده و رأی ندادید گفت: می‌دانستم که این لایحه رأی می‌آورد.

دانشجویان گیلانی امیدوارند حالا که کلیات این لایحه رأی آورده شاید از این به بعد درباره جزئیات و اصلاحات بودجه ۹۹ تدبیر دیگری اندیشیده شود.

به گفته کوچکی نژاد از اوایل انقلاب تاکنون تنها یک‌بار لایحه بودجه برگشت خورد و آن‌هم یک دوره در ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد بود که آن‌هم مجدد رأی آورد.

پیشنهاد دادم بعد از انتخابات درباره لایحه تصمیم گیری شود

کوچکی نژاد به اعضای کمیسیون پیشنهاد کرده بود که بعد از انتخابات درباره لایحه بودجه تصمیم‌گیری شود چراکه اکنون دولت به دنبال ایجاد جنجال است و مجلس نمی‌تواند بودجه را موردبررسی قرار دهد و ممکن است یک بودجه آبکی از آب درآید.

دانشجویان با انتقاد از اینکه چرا باید کلیات یک لایحه به این مهمی بسیار آبکی باشد و به تصویب برسد، گفتند که اصلاً این لایحه نباید از کمیسیون تلفیق بیرون می‌آمد.

کوچکی نژاد معتقد است اگر لایحه بودجه وارد صحن مجلس شود تمامی اصلاح‌طلبان، مستقلین و برخی از اصولگرایان نیز به آن رأی می‌دهند.

به عقیده دانشجویان، تنها عضو گیلانی در کمیسیون تلفیق می‌بایست درباره این لایحه احساس مسئولیت به خرج می‌داد و این جواب که در جواب رأی‌گیری کاری برایم پیش آمد و جلسه را ترک کردم توجیه قابل قبولی نبوده چراکه هیچ مأموریتی بالاتر از معیشت مردم نیست.

نمایندگان نباید تحت هیچ شرایطی معیشت مردم را فدای بازی‌های سیاسی خود کنند

دانشجویان با انتقاد از تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۹ گفتند که نمایندگان نباید تحت هیچ شرایطی معیشت مردم را فدای بازی‌های سیاسی خود کنند؛ آن‌ها معتقدند که دانشجویان صدای مردم بوده و چنین نشست‌هایی را برای حل مشکل مردم برگزار می‌کنند و نمایندگان نباید درباره معیشت مردم کم‌کاری کنند بلکه با استفاده از ظرفیت دانشجویان و جوانان باید تصمیم درستی بگیرند.

افزایش شتاب فروش اموال توسط دولت موجب می‌شود که در سال ۱۴۰۰ دولت دیگر چیزی نداشته باشد و با فرارهای مالیاتی که عملاً قشر متوسط و ضعیف را وادار به مالیات دادن می‌کند

کوچکی نژاد در پاسخ گفت: قرار بود دولت ۳۳ درصد از فروش نفت(دانشجویان تصحیح کردن۳۶ درصد) به صندوق توسعه اختصاص دهد گفت: این ۳۶ درصد به ۲۰ درصد تقلیل پیدا کرد.

به گفته نماینده مردم رشت در مجلس، لایحه ۹۹ در بحث پرداخت مالی حقوق کارکنان و آموزش‌وپرورش نیز ایرادات زیادی دارد که پس از این جمله یکی از دانشجویان گفت شما این را میدانستید و جلسه را ترک کردید؟ و موجب اعتراض بیشتر دانشجویان شد.

سیدجواد احمدپور یکی از اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان خطاب به کوچکی نژاد گفت: پیش از تصویب لایحه بودجه ۹۹ بارها دانشجویان با تمامی نمایندگان تماس تلفنی داشته و برای آن‌ها پیامک ارسال کرده بودند و از ضرر و زیان‌های این لایه گفتند اما با این وجود لایحه‌ای با این اهمیت بدون حضور کوچکی نژاد به تصویب رسید.

وی افزود: شما میگویید دولت منتظر بود این لایحه را تصویب نکنیم تا شلوغ کاری کند اما اقای کوچکی نژاد لایحه بودجه خودش شلوغ کردن کشور است. وی همچنین اعلام کرد کاش انتخابات مجلس یکساله بود تا حداقل سالی یکبار شما نماینده ها را می‌دیدیم.

سلمان رجبی دبیر برادران قرارگاه احمدی روشن نیز گفتند این صحبت های شما ما را یاد توابین می اندازد که امام حسین را تنها گذاشتند چون فقط نگاه کردن و می گفتن میدانستیم چنان و چنین می شود کاری نکردیم، این اتفاقات در تاریخ ثبت می شود، این حرف ها ثبت می شود شما باید از طرف مردم در مجلس حرف بزنید، حتی اگر مجلس همه دشمن باشند شما نباید با هیچ بهانه ای از تلاش برای معیشت مردم دست بکشید با فلانی و بهمانی کار نمی کنم، بهانه نشود.

خانم کاظمپور دبیر خواهران احمدی روشن خطاب به کوچکی نژاد گفتند که چرا درباره لایحه بودجه هیچ واکنشی حتی در صفحات مجازی خود نداشت اما درباره یک سریال صریحاً نامه زده و این نشان می‌دهد که معیشت مردم برای نمایندگان به‌اندازه یک سریال اهمیت ندارد.

کوچکی نژاد می‌گوید در هرجایی که نیاز بود رأی داده و هر جا نیاز به رأی دادن نبود رأی نداده است که این ادعا موجب اعتراض دانشجویان شد چراکه دانشجویان معتقدند در تمام رأی‌گیری‌هایی که شفاف بوده از جمله همین لایحه و بحث پالرمو و fatf  نیز حضور نداشت.

وی گفت: ما کار می‌کنیم و در شرایط حساسی هستیم و وزیر نفت را استیضاح کردیم. دولت به دنبال ماجراجویی‌هایی است تا ضعف عملکرد خود را بپوشاند.

وی درباره واکنش خود در خصوص سریال وارش به صداوسیما گفت: ما پیگیر شدیم و به صداوسیما نامه زدیم.

مطالبی که نماینده مردم رشت در مجلس درباره سریال وارش بیان کرد موجب انتقاد دانشجویان شد که گفتند: موضع‌گیری درباره سریال موج‌سواری بر روی احساسات مردم بود، نمایندگان می‌بایست بجای این کار بیشتر در فکر معیشت مردم می‌بودند.

دولت باید درباره فرارهای مالیاتی پاسخگو باشد نه نماینده

کوچکی نژاد با تأکید بر اینکه در کمیسیون تلفیق درباره بودجه صحبت کرده افزود: قاعدتاً دولت باید در بسیاری از جاها پاسخگو باشد و نباید تنها از نمایندگان انتظار پاسخگویی در تمام زمینه‌ها پاسخگو باشند برای مثال بحث فرارهای مالیاتی مسئله‌ای است که دولت باید درباره آن پاسخگو باشد و مجموعه‌های نظارتی تنها باید کمک بدهند.

دانشجویان از کوچکی نژاد پرسیدند ایا بعد از جلسه ما شاهد واکنش و موضع گیری شما در رد بدوجه خواهیم بود، صفحه شما در اینستاگرام ایا نگه داشته اید فقط برای تبلیغ انتخابات؟

به گفته کوچکی نژاد ما نمایندگان دیگری در گیلان داریم که قدرتمند هستند اما سالی یک‌بار هم نطق نمی‌کنند و من نیز نمی‌توان به شما قول بدم در این دوهفته‌ای که لایحه موردبررسی قرار می‌گیرد بتوانم نطقی ارائه دهم.

بااین‌حال، دانشجویان از کوچکی نژاد درخواست کردند تا با همفکری دیگر نمایندگان گیلانی نسبت به اصلاحات لایحه بودجه ۹۹ در مجلس فکری کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: من از سمت کمیسیون آموزش و تحقیقات در کمیسیون تلفیق بودم و این وظیفه من نیست که نمایندگان گیلان را توجیه کنم.

در پایان، تحقیقات دانشجویان درباره لایحه بودجه ۹۹ در جزوه‌ای گردآوری‌شده و تقدیم نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گردید و از وی خواسته شد هم خود مطالعه کند و هم در اختیار دیگر اعضای تلفیق قرار دهند تا بدانند لایحه بودجه ۹۹ چه ایرادات فاحشی دارد.

Share