ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت؛

آمریکا باید به خودش بیاید | اقدام ما در راستای حق دفاع مشروع بود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما شروع کننده پروسه تنش‌زایی نبودیم؛ این ایالات متحده بود که جنگ اقتصادی را علیه ایران آغاز کرد. آمریکا به خودش بیاید؛ حضور مردم در خیابان‌ها پس از ترور سردار سلیمانی در بسیاری از شهرهای ایران در تاریخ بشریت بی‌سابقه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی در خصوص حمله امروز صبح موشک‌های ایرانی به دو پایگاه آمریکایی در خاک عراق گفت: ما جواب آمریکا را در واکنشی خشن دادیم.

وی در خصوص کاهش تنش با ایالات متحده نیز گفت: الان زمانی است که آمریکا باید به خودش بیاید و به ماجراجویی خود در این منطقه پایان دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این مقطع گفت و گو امکانپذیر است یا خیر گفت: ما شروع کننده این پروسه تنش زایی نبودیم؛ این ایالات متحده بود که جنگ اقتصادی را علیه ایران آغاز کرد. آمریکا به خودش بیاید؛ حضور مردم در خیابان ها پس از ترور سردار سلیمانی در بسیاری از شهرهای ایران در تاریخ بشریت بی سابقه است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: آمریکا باید بداند که تعامل با مردم ایران باید بر پایه احترام و نه بر پایه تهدید و تحریم باشد.

وی در خصوص نقش اروپا در این مقطع زمانی گفت: اروپا می تواند نقشی اساسی را بازی کند تا به آمریکا بگوید گوش دادن به مشورت های دلقک ها را پایان دهد و سیاست خود را بر مبنای واقعیات تنظیم کند.

ظریف در پاسخ به این سوال که برخی مقامات آمریکایی در توئیت های خود کار ا به فحاشی کشانده اند گفت: همانطور که پیش تر گفتم وقتی نادانی و غرور با هم ممزوج شود نتیجه بسیار خطرناکی دارد. آقای ترامپ در اطراف خود افرادی را دارد که متاسفانه نادانی و غرور را با هم ممزوج کردند و نتیجه این شده که حرکت های خبط را از خودشان بروز دادند. ما امیدوار هستیم این درسی که مردم ایران در چند روز گذشته دادند و دوباره همه ما را وامدار خود کردند. آمدند خون شهید ما سلیمانی را با حضور خودشان در صحنه نشان دادند که شهید سلیماین ایجاد وحدت و قدرت بین مردم می کند. این قدرت باید امروز ایالات متحده را به این باور برساند که اشتباه کرده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص آمار کشته شدگان آمریکایی در حملات ایران و اینکه خط خبری آمریکا عدم آسیب به نیروهای این کشور است، گفت: من هنوز آماری ندارم؛ حتما آمار را مقامات نظامی اعلام می کنند. آنچه که مسلم است این است که جمهوری اسلامی یکی از پایگاه های نظامی آمریکا که از این پایگاه ها علیه سردار سلیمانی اقدام شده بود و قبلا هم علیه مقاومت اقدام شده این پایگاه را مورد حمله قرار داده که یک هدف مشروع از دیدگاه حقوق بین الملل است. اقدام ما در راستای حق دفاع مشروع ما در برابر یک اقدام تروریستی نظامی بوده که ما اقدام دفاع مشروع خود را انجام دادیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا پیامی در ساعات گذشته بین ایران و ایالات متحده رد و بدل شده است، گفت: ما به محض انجام عملیات پیام خود به ایالات متحده را از طریق حافظ منافع آنها دادیم.

Share