آیت الله فلاحتی در آیین معارفه دادستان مرکز گیلان:

دستگاه قضا در غیر از جامعه اسلامی ما دستگاه ظلم است|نابسامانی‌ در عرصه فرهنگ، سیاست و اقتصاد

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: در نظام اسلامی مردم دستگاه قضا را محل امن و پناهگاه خود می دانند و این امر کار قاضی را سخت می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت الله رسول فلاحتی امروز در آیین معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به جایگاه پر اهمیت دستگاه قضا اظهار کرد: امر قضا از امور پیچیده مانند طب است.
وی ادامه داد: همانطور که طب از ظرفیت خود در عرصه جسم برای انسان تعالی ایجاد می کند، در امر قضا نیز دنیای انسان ممکن است ویران شود یا سامان پیدا کند همانطور که آخرت انسان ممکن است ویران شود یا به سامان برسد.
امام جمعه رشت با بیان اینکه از پیچیدگی قضاوت این است قاضی در شرایطی می تواند به علم خود عمل کند، تصریح کرد: برخی مواقع اختلاف نظر فقهی بین مراجع ممکن است مشکلاتی پدید آورد بنابراین دستگاه قضا و قاضی ضابطینی دارند.
آیت الله فلاحتی به سختی امر قضاوت اشاره کرد و گفت: اینکه قاضی خود را در مسیر نگه دارد و منحرف نشود ضمن اینکه دیگران را در مسیر تمشیت کند کار سختی است.
وی با تاکید براینکه قضاوت هدف نیست، بیان کرد: تربیت انسان نخستین موضوع در امر قضاوت محسوب می شود بنابراین تربیت در قضاوت سخت است.
نماینده ولی فقیه در گیلان، پیچیدگی امور در قضاوت را سبب فرسوده شدن قاضی دانست و خاطرنشان کرد: قاضی با خدای خود عهد می کند تا قضاوت عادلانه داشته باشد اما در روند امور ممکن است حق باطل شود یا باطل حق شود.
آیت الله فلاحتی، قضاوت در جامعه اسلامی بر مبنای قوانین اسلامی را سخت ذکر کرد و یادآور شد: دستگاه قضا در غیر از جامعه اسلامی ما دستگاه ظلم است.
وی با بیان اینکه وجود پرونده های بسیار در دستگاه قضا تهدید و ظرفیت است، اظهار کرد: به دلیل اینکه در گذشته سامان بخشی مناسبی انجام نشده، تهدید است اما اینکه مردم دستگاه قضا را پناهگاه خود می دانند، ظرفیت است.
امام جمعه رشت اضافه کرد: در نظام اسلامی مردم دستگاه قضا را محل امن و پناهگاه برای خود می دانند و این امر کار قاضی را سخت می کند.
آیت الله فلاحتی، خواستار مطالعه روزانه رساله امیرالمومنین امام علی(ع) به مالک اشتر توسط مسئولان شد و تصریح کرد: مسئولان با مطالعه رساله مذکور می دانند حقوقی که دریافت می کنند در کجا صرف کرده و عملیاتی می کنند.
وی بر فعالیت در عرصه فرهنگ، سیاست و اقتصاد گیلان تاکید کرد و گفت: شاهد نابسامانی هایی در عرصه فرهنگ، سیاست و اقتصاد استان هستیم و می طلبد دستگاه قضا تلاش ویژه ای در پالایش این عرصه ها داشته باشد بنابراین مردم ما منتظر پالایش و ساماندهی زیربناها در این سه عرصه هستند.

در آیین مذکور، سید مهدی فلاح میری به عنوان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان معرفی شد.

Share