عضو انجمن حمایت از میراث طبیعی و فرهنگی گیلان

ثبت سماموس گامی در جهت حفظ آثار طبیعی گیلان است

عضو انجمن حمایت از میراث طبیعی و فرهنگی گیلان گفت: ثبت سماموس بلندترین قله گیلان در فهرست میراث طبیعی، گام مهمی در حفاظت از آثار طبیعی این استان به شمار می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، نیما فرید مجتهدی اظهار داشت: با ثبت شدن قله سماموس در فهرست آثار طبیعی ملی گیلان یک اثر دیگر به چهار اثر میراث طبیعی ملی، گل سوسن چلچراغ ، درخت سرو هرزویل ، چشمه فکج در روستای اوشیان چابکسر و یخچال طبیعی قله درفک اضافه می شود.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که سازمان میراث فرهنگی آثار تاریخی را ثبت می کند و برای میراث معنوی نظیر خانه های تاریخی و پل های تاریخی پرونده تشکیل می دهد، کارشناسان شورای ثبت نیز پس از شناسایی، مطالعه و تشکیل پرونده برای آثار واجد شرایط، این پرونده را به شورای ثبت کشور ارسال می کنند که پس از کارشناسی و بررسی توسط شورا، آن اثر ثبت میراث طبیعی می شود.

وی  افزود: امسال شورای کشوری ثبت در بندر انزلی تشکیل و تعدادی از آثار از جمله ۱۹ اثر پس از تشکیل پرونده برای ثبت به این شورا ارسال شد که از جمله آنها پرونده قله سماموس است که شورا رای به ثبت میراث طبیعی ملی آن داد.

این عضو انجمن حمایت از میراث طبیعی و فرهنگی گیلان برخی از ویژگی های قله سماموس که موجب ثبت آن شده است را چنین شرح داد: سماموس با ارتفاع سه هزار و ۷۰۳متر، مرتفع ترین قله استان گیلان و نزدیکترین قله در ارتفاعات بالای سه هزار متر رشته کوه های البرز به دریای کاسپین (خزر) به شمار می رود .

مجتهدی گفت: جنس سازند های زمین شناسی (مهمترین واحد تقسیمات سنگ‌شناسی ) خط الراس این رشته کوه به دوره ژوراسیک ( دوره دوران دوم زمین شناسی ) بر می گردد که علاوه بر آن ، این توده کوهستانی دارای ویژگی های دیگری است و وجود دو بقعه متبرکه در دو قله آن قرار دارند این کوه از نظر مردم مقدس ترین کوه گیلان به شمار می رود.

وی وجود منطقه شکار ممنوع اشکورات و حفاظت شده جواهر دشت (سرولات ) در حاشیه این کوه، جنگل های خالص شمشاد در حوزه خشکرود، داشتن راشستان های بکر و جنگل های ارس کوهی در دامنه های این کوه را از دیگر ویژگی ها آن برای ثبت عنوان اثر طبیعی دانست.

وی افزود: چشمه های پر آب درمانی نظیرچشمه درازمالگه و چشمه سجیران معروفترین چشمه درمان سنگ کلیه در شرق گیلان، وجود مناطق دیدنی نظیر جواهردشت و سی پشت از دیگر جلوه های این کوه در شرق گیلان به عنوان اثر ملی طبیعی محسوب می شود.

وی افزود: از سوی انجمن حمایت از میراث طبیعی و فرهنگی گیلان پرونده این کوه مورد مطالعه قرار گرفت و آماده برای ثبت شد که با ارسال آن به نشست شورای ثبت در بندر انزلی به عنوان اثر طبیعی ملی تصویب شد که مراحل مختلف آن طی شده است و روز پنجشنبه آیین ثبت رسمی آن در رودسر برگزار شد.

این پژوهشگر کوه های گیلان اظهار امیدواری کرد: ثبت این اثر بتواند موجب حفاظت و حراست بیشتر از این کوه ایستاده در میان جنگل های حاشیه دریای خزر بشود.

استان گیلان از جمله استان هایی است که علاوه بر طبیعت و جنگل های باشکوه ، کوه ها و قله های بسیار زیبا و دیدنی نظیر قله درفک و قله شاه معلم برخوردار است که سالیانه کوهنوردان زیادی از سراسر کشور به این قله ها صعود می کنند.

سماموس از جمله کوه های استان گیلان است که در شرق شهرستان رودسر در گیلان و شمال غرب و جنوب غربی شهرستان رامسر در استان مازندران قرار گرفته است.

Share