اگر قصوری از جانب فردی صورت گرفته، باید پاسخگو باشد

گفتگوی دیارمیرزا با رئیس هیات کوهنوردی گیلان درباره مرگ ناباورانه سینا متجدد

قامتی در خصوص اتفاقات صورت گرفته در مردادماه سال جاری، اظهار کرد: ان‌شاءالله به زودی نتایج این موضوع اعلام خواهد شد و از طریق رسانه‌ها پاسخ‌های کافی به فضاهای ایجاد شده، داده می‌شود و اگر قصوری از جانب فردی صورت گرفته است، باید پاسخگو باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، خبر ناراحت‌کننده‌ای ۲۱ مردادماه سال جاری جامعه ورزشی گیلان را به شوک فرو برد، «سینا متجدد» عضو تیم منتخب هیمالیانوری گیلان که همراه با چند نفر از کوهنوردان دیگر برای صعود به قله سیاه کمان منطقه تخت سلیمان حضور یافته بود، متاسفانه بر اثر آمبولی درگذشت.

این کوهنورد انزلیچی هنگام برگشت براثر اصابت یک تخته سنگ بزرگ به پایش دچار کوفتگی شده بود که چند ساعت بعد و در پناهگاه علائم خونریزی داخلی به یکباره خودش را نشان داد و جان این جوان ۳۰ ساله گیلانی را پناهگاه سرچال گرفت.

این سفر توسط باشگاه «خانه کوهنوردان گیلان» برنامه‌ریزی و متجدد همراه با محمد سروش و جواد خلیلی به این سفر عزیمت کرده بود که متأسفانه روز ۲۰ مرداد دچار حادثه شد.

 گفته می‌شود باشگاه «خانه کوهنوردان گیلان» از بیمه مسئولیت مدنی استفاده نکرده است و شنیده‌ها حاکی از این است پس از بروز حادثه برای انجام بیمه از تیم تماسی گرفته می‌شود و بیمه از روز ۲۱ مرداد انجام می‌شود.

پس از این اتفاقات، بیمه زیر بار پرداخت وجهی به خانواده «سینا متجدد» نمی‌شود و اعلام می‌کند بیمه باید قبل از بروز حادثه صورت می‌گرفت. اما سوال اینجاست چرا بیمه مسئولیت مدنی توسط باشگاه انجام نشده است!؟

گفتی است محمد سروش، سرپرست تیم اعزامی و همراه سینا متجدد خود رئیس کمیته انضباطی هیئت کوهنوردی استان گیلان است همچنین مصطفی قامتی، رئیس هیئت کوهنوردی گیلان بازرس باشگاه «خانه کوهنوردان گیلان» و حسن شکوری رئیس کارگروه هیمالیا نوردی هیئت کوهنوردی گیلان مدیرعامل باشگاه است.

در همین راستا دیارمیرزا برای پیگیری این ماجرا با مصطفی قامتی، رئیس هیئت کوهنوردی گیلان به گفتگو پرداخت.

به‌زودی شفاف سازی صورت می‌گیرد|وظیفه ما دریافت گزارش و ارائه آن به نهادهای ذی‌ربط است

قامتی در خصوص اتفاقات صورت گرفته در مردادماه سال جاری، اظهار کرد: هیأت کوهنوردی استان گیلان که زیر نظر فدراسیون کوهنوردی کشور است، با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان استان گیلان در حال پیگیری موضوع است و ان‌شاءالله به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد و از طریق رسانه‌ها پاسخ‌های کافی به فضاسازی ایجاد شده، داده می‌شود و اگر قصوری از جانب فردی صورت گرفته است، باید پاسخگو باشد و اگر شفافیتی لازم باشد مطمئنا انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق وظیفه و دستوری که به ما داده‌اند، مکاتبات خودمان را کرده‌ایم و به‌زودی شفافیت بیشتری صورت می‌گیرد و در حال حاضر ترجیح می‌دهیم وارد بحث‌های فضای مجازی نشویم تا ببینیم که نتیجه چه چیزی می‌شود.

رئیس هیئت کوهنوردی گیلان در خصوص اینکه آیا مجوزهای لازم برای صعود به قله گرفته شده بود یا خیر نیز به دیارمیرزا، گفت: در آن منطقه افراد زیادی در طول سال عبور و مرور می‎کنند و نیازی به دریافت مجوز خاصی ندارد.

قامتی همچنین افزود: باشگاه «خانه کوهنوردان گیلان» طی جلسه رسمی به صورت مکتوب گزارشات خود را ارائه کرده است و ما نیز عین گزارشات را به اداره‌کل ورزش و جوانان گیلان ارسال کردیم و فعلا منتظریم جلسات در اداره‌کل تکمیل شود تا نتایج آن را به سمع و نظر همه مردم برسانیم.

رئیس هیئت کوهنوردی گیلان در خصوص اینکه گفته می‌شود جلسات برگزار شده در خصوص این حادثه، به صورت خصوصی و بدون حضور پیشکسوتان این رشته و حتی خانواده مرحوم برگزار شده است، نیز به دیارمیرزا، اعلام کرد: جلسات به صورت رسمی برگزار شد و تنها گزارشات دریافت شد و نتیجه‌گیری در این جلسه صورت گرفت زیرا ما در مقام قضاوت نیستیم و مقام قضائی باید در این رابطه نتیجه نهایی را اعلام می‌کند و ما صرفا گزارشات را دریافت و ارائه می‌کنیم.

قامتی در خصوص اینکه خودش علاوه بر ریاست هیئت کوهنوردی گیلان، سمت بازرس باشگاه «خانه کوهنوردان گیلان» را نیز دارد و آیا در این خصوص نظری دارد یا نه، اظهار داشت: بنده چون رئیس هیأت کوهنوردی استان گیلان هستم در حال حاضر نمی‌توانم در این خصوص توضیح دهم و بسیاری از این فضاسازی‌ها نیز به همین علت است.

وی در گفتگو به دیارمیرزا به این نکته اشاره کرد که همه ورزشکاران در یک ساختار ورزشی و عضو یک باشگاه هستند و اگر قرار بود بنده عضو این ورزش نباشم یک اشکال بود. مثل این موضوع می‌ماند که بوکسوری در یک باشگاهی فعالیتی می‌کند و یکدفعه رئیس هیأت یا فدراسیون می‌شود و این موضوع را باید در تفکرات خود در نظر بگیریم و بدانیم اتفاق عجیبی نیست و هم‌اکنون دوستان ما در سایر هیأت‌های ورزشی نیز در باشگاه‌هایی فعال بوده یا هستند و این موضوع نشان می‌دهد که ما جزو بدنه ورزش هستیم.

رئیس هیئت کوهنوردی گیلان در خصوص اینکه آیا حضورش در باشگاه «خانه کوهنوردان گیلان» در روند پرونده تأثیری خواهد داشت یا خیر نیز اظهار کرد: کسی که باید در خصوص این پرونده نظر بدهد در این زمینه باید اظهار نظر کند و من در این خصوص نمی‌توانم نظری بدهم ولی این را نیز می‌دانم که اگر قرار بود جزو بدنه کوهنوردی نباشم، یک رئیسی تلقی می‌شدم که از جریان بیرون از کوهنوردی آمده و این مسند را تصاحب کرده ام.

وی تأکید کرد: چیزی که وظیفه ما بود، دریافت گزارش و ارائه آن به نهادهای ذی‌ربط نظیر فدراسیون کوهنوردی و اداره‌کل ورزش و جوانان بوده که این کار را نیز انجام دادیم.

قامتی در رابطه با اینکه با وجود حضور وی در باشگاه «خانه کوهنوردان گیلان» دریافت گزارش از چه کسی صورت گرفته است، به دیارمیرزا گفت: مدیرعامل باشگاه آقای شکوری و آقای سروش سرپرست گروه اعزامی که مسئولیت اصلی این برنامه با وی بوده است، به جلسه دعوت شدند و یک نفر مهمان نیز برای شفافیت در این جلسه حضور داشتند.

وی همچنین ادامه داد: جلسه یک ساختار قانونی داشته است و اینکه یک جلسه دورهمی برگزار شده، صحت ندارد!

رئیس هیئت کوهنوردی گیلان در پایان اظهار کرد: خیالتان راحت باشد که اگر کمی تحمل کنید، شفاف‌سازی‌ها صورت می‌گیرد و اگر در این فرایند خدای نکرده نقصانی وجود داشته باشد مطمئناً ما باید پاسخگو باشیم.

Share