تاریخچه کباب شیشلیک در مشهد

معرفی بهترین کباب و شیشلیک‌های مشهد

سفر به مشهد تنها به زیارت ختم نمی‌شود! گشت و گذار و خوشمزه گردی‌ها از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در این شهر به بهترین نحو ممکن آن را تجربه کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مشهد یکی از پر ترددترین شهرهای ایران است که سالانه افراد زیادی برای زیارت امام رضا (ع) با تهیه بلیط هواپیما به آن سفر می‌کنند. اما سفر به مشهد تنها به زیارت ختم نمی‌شود! گشت و گذار و خوشمزه گردی‌ها از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در این شهر به بهترین نحو ممکن آن را تجربه کنید. مشهد بهترین رستوران‌ها را دارد که بهترین غذاهای مشهدی را سرو می‌کنند. یکی از غذاهای محبوب این شهر کباب‌ها و شیشلیک های آن است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به مشهد حتماً یک بار آن را امتحان کنید. مگر می‌شود کسی عاشق کباب نباشد؟ این غذای خوشمزه و لذیذ که عطر و بویش به مشام هرکسی که برسد او را گرسنه می‌کند حتی اگر سیر باشد! با ما همراه باشید تا بهترین شیشلیک ها و کباب‌های مشهد را به شما معرفی کنیم.

معنی کلمه شیشلیک چیست؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که شیشلیک به چه معنی است؟ کلمه شیشلیک ریشه در زبان ترکی دارد و در واقع کلمه‌ای است که خطاب به تمامی کباب‌ها استفاده می‌شود. در این کلمه “شیش” به معنای سیخ است و شیشلیک هم به معنای گوشتی که کباب به سیخ کشیده شده و کباب می‌شود است.

تاریخچه کباب شیشلیک در مشهد

معروف‌ترین کباب‌های ایران متعلق به مشهد هستند، خصوصاً شیشلیک هایش و اگر تا به امروز فرصت امتحان آن را نداشته‌اید حتماً یا به مشهد نرفته‌اید یا اینکه اسمش را نشنیده‌اید! کباب شیشلیک در مشهد تاریخی طولانی دارد و مربوط به سال‌های ۱۳۱۱ می‌باشد. در آن سال‌ها فردی به نام کریم حاتم زاده هاشمی که اصالتاً اردبیلی بود، در مشهد زندگی می‌کرد و در یک مهمان خانه مشغول به کار بود. او برای اولین بار شیشلیک را درست کرد و بعد از او اهالی شاندیز بودند که پخت این کباب خوشمزه را ادامه دادند.

مواد تشکیل دهنده شیشلیک

شیشلیک یکی از محبوب‌ترین غذاها در مشهد است که در مهمانی‌های مجلسی و ضیافت‌های بزرگ هم به عنوان یک غذای مجلسی سرو می‌شود. این کباب از گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله درست شده و برای پخت آن باید حتماً دو نکته بسیار مهم را در نظر گرفت. اول اینکه گوشت شیشلیک باید حتماً گوشت تازه باشد و دوم آنکه کباب کردن این گوشت قلق‌های خاصی دارد و نباید مانند دیگر کباب‌ها پخته شود. این غذا باید به گونه‌ای کباب شود که هم گوشت کاملاً پخته شود و هم آبدار و خوشمزه باشد و از طرف دیگر کمی هم برشته شود. این روزها شیشلیک جزء یکی از اصلی‌ترین غذاهایی است که در منوی رستوران همه شهرها ارائه می‌شود اما حداقل مشهدی‌ها و کسانی که شیشلیک مشهد را خورده باشند خوب می‌دانند که شیشلیک های مشهدی رنگ و بوی دیگری دارد. اگر روزی با استفاده از بلیط هواپیما مشهد تهران به این شهر سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً شیشلیک های مشهد را امتحان کنید.

طرز تهیه شیشلیک چگونه است؟

همانطور که گفتیم پخت این کباب از صفر تا صد نیازمند یک سری قلق‌ها یا به قول معروف فوت کوزه گری خاصی است که اگر آن را رعایت کنید کبابتان بسیار خوشمزه خواهد شد. مهم‌ترین چیزی که در تهیه این غذا اهمیت دارد گوشت آن است. گوشت باید خالص باشد. نکته جالب توجه دیگری که در مورد این کباب محبوب وجود دارد این است که، این غذا نه تنها در ایران بلکه در کل جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است به طوریکه جز یکی از غذاهای بین المللی شناخته شده و تبدیل به یک برند معروف هم شده است. در کشور قفقاز و آذربایجان هم این غذا در رستوران‌های شیک و لاکچری اش سرو می‌شود.

همچنین سالانه مسافرینی که وارد این شهر می‌شوند از این غذای لذیذ استقبال فراوانی می‌کنند، خصوصاً شیرازی‌ها که هر ساله با تهیه بلیط هواپیما مشهد شیراز به این شهر سفر کرده و از غذاهای خوشمزه مشهد لذت می‌برند. شیشلیک باید حتماً ۶ تکه گوشت آن هم از بهترین قسمت‌های گوشت گوسفند یا گوساله باشد که در این مورد بهتر است از گوشت راسته استفاده شود.

برای تهیه این کباب باید گوشت‌ها را در ماست، آبلیمو، روغن یا کره، فلفل، کمی نمک، پیاز، زعفران دم شده بخوابانید. گوشت‌های شیشلیک باید حتماً به یک اندازه بریده شوند و حتماً یک روز کامل یعنی ۲۴ ساعت در موادی که گفته شد خوابانده شوند. میزان موادی که برای گوشت نام بردیم بستگی به میزان گوشتی دارد که برای کباب تکه تکه کرده‌اید. برای خوشمزه‌تر شدن کباب هنگامی که آن را به سیخ می‌کشند بین هر تکه گوشت یک تکه دنبه قرار می‌دهند تا هم بهتر بر روی زغال پخته شود و هم چرب‌تر و لذیذتر شود.

 

پایان رپورتاژ آگهی

Share