عضو کمیسیون بهداشت:

شرایط بهزیستی بغرنج است | وزیر رفاه پاسخگوی افزایش قیمت خدمات بهزیستی باشد

رئیس فراکسیون حمایت از معلولان مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی بودجه را به درستی هزینه نمی کند که به همین دلیل منابع آنها به هدر می رود و قیمت خدماتشان بسیار بالا رفته است که این سوال بزرگی است و باید آن را از وزیر رفاه پرسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، همایون هاشمی با اشاره به بودجه سازمان بهزیستی و مشکلات این سازمان گفت: وزارت رفاه و سازمان بهزیستی خوشبختانه منابع خوبی در اختیار دارند و اگر مقایسه ای در طول سالیان گذشته داشته باشیم می بینیم که دولت در این چند سال اخیر بودجه های خوبی را در اختیار سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی قرار داده است.

بودجه بهزیستی نسبت به قبل ۵ برابر شده

رئیس فراکسیون حمایت از معلولان مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان بهزیستی یک سازمان مشارکت پذیر است و به جهت اینکه در سنوات اخیر مشارکت های مردمی در این سازمان ضعیف شده و فعالیت جدی ندارد، به بودجه دولتی متکی شده اند. قبول دارم که بودجه دولتی به دلیل شرایط تحریم شرایط خوبی ندارد، اما تا جایی که بنده اطلاع دارم این بودجه نسبت به ۸ سال قبل که در این سازمان بودم، حداقل ۵ برابر شده است.

وزیر رفاه پاسخگوی افزایش قیمت خدمات بهزیستی باشد

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی بودجه را به درستی هزینه نمی کند، ادامه داد: به همین دلیل مدیریت غیر صحیح ، منابع آنها به هدر می رود و قیمت خدماتشان بسیار بالا رفته است که این سوال بزرگی است و باید آن را از وزیر رفاه پرسید. در مجموع و در حال حاضر عملکرد سازمان بهزیستی مناسب نیست و در هاله ای از ابهام قرار دارد.

سازمان بهزیستی غیر از بودجه به همت مجموعه اش نیازمند است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به شخصه بارها از دولت درخواست کرده ام که منابع برای اجرای قانون جامع حمایت از معلولان در اختیار دستگاه ها بگذارند، این در حالی است که بخشی از اجرای این قانون به بودجه نیاز ندارد و به همت نیاز دارد که به نظر بنده این همت در مجموعه ارکان بهزیستی دیده نمی شود.

شرایط بهزیستی بغرنج است

هاشمی افزود: مراجعات و شکایت های متعددی از عملکرد بهزیستی از طرف سازمان های مردم نهاد و مردم به ما می رسد. برای نمونه چند روز پیش جلسه ای با نابینایان داشتیم که قصد تجمع داشتند که این مسئله را در آن جلسه خاتمه دادیم و اخیرا هم یک شکوائیه و صورت جلسه با امضاهای متعدد از مراکز مددکاری و نگهداری از معلولان آمده که اکثر انجمن های وابسته ابراز نارضایتی دارند و به نظر بنده شرایط بغرنج است.

کار جهادی باعث هزینه کرد صحیح بودجه بهزیستی می شود

وی گفت: به نظر بنده اساس کار بهزیستی از روی علاقه، هنر دوست داشتن و عشق به خدمت است و صرفا با رفتارهای اداری نمی شود بهزیستی را اداره کرد و وزیر باید مخصوصا در سطح مدیریت تجدید نظر کند. ما همیشه برای سازمان بهزیستی کار انجام داده ایم و توصیه می کنم بودجه سنوات گذشته بهزیستی را از سال ۹۰ تا ۹۸ نگاه کنید که در این سال ها خیلی زیاد شده است، بنابراین باید این بودجه را درست هزینه کنند که عنصر درست هزینه کردن، کار جهادی است که به نظر بنده این موضوع مقداری کم فروغ شده است.

انتقاد از رویکرد مدیریت جدید سازمان بهزیستی|بهزیستی پزشک محور نیست

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درهای بهزیستی را روی خیرین باز کنند تا ببینند خیلی اتفاقات خوب می افتد، روابط بهزیستی مردمی است و باید به صورت مشارکتی مدیریت و کار شود. شنیده ام که یکی از رویکردهای مدیریت جدید این است که از پزشکان در این سازمان استفاده کنند، با اینکه بنده پزشک هستم اما می گویم این رویکرد بسیار اشتباهی است چرا که بهزیستی یک سازمان پزشک محور نیست و سازمان مددکار محور است.

مشکل بودجه ای دولت بهانه ای بر فراموشی بهزیستی نشود

هاشمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار نفر پرسنل در این سازمان داریم که اکثرا تحصیل کرده رشته های مددکاری و روانشناسی و افراد بسیار موفقی هستند، این را قبول دارم که دولت از نظر بودجه ای دچار مشکل است اما دلیل نمی شود که سازمان بهزیستی را فراموش کنیم و این سازمان بر اساس منطق مشارکت، خیلی از کارها را می تواند انجام دهد و بهزیستی می تواند به صورت مشارکتی از سایر دستگاه ها کمک بگیرد و صرفا به عنوان یک متولی قانون جامع حمایت از معلولان، دستگاه های دیگر را در اجرای آن کمک کند.

Share