رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان:

حال گیلان در بخش صنعت خوب نیست | هر شهرستان یک پروژه اقتصاد مقاومتی دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه حال گیلان در بخش صنعت خوب نیست، افزود: در گذشته گیلان جزو پنج استان برتر صنعتی کشور بود و امروز چنین جایگاهی نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، کیوان محمدی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در سالن اجتماعات استانداری گیلان، با اشاره به وضعیت ستاد اقتصاد مقاومتی استان، اظهار کرد: وضعیت استان در دولت تدبیر و امید بهبود یافته، اما طی چهار دهه اخیر حرکت چشمگیری نداشته ایم.

وی با بیان اینکه حال گیلان در بخش صنعت خوب نیست، افزود: در گذشته گیلان جزو پنج استان برتر صنعتی کشور بود و امروز چنین جایگاهی نداریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برنامه آمایش استان را در آستانه تصویب در کمیسیون عالی آمایش دانست و تصریح کرد: براساس آمایش چند محور عمده را برای گیلان شناسایی کردیم و کلیه برنامه ها، پروژه ها و فعالیت ها باید در قالب آمایش انجام شود.

محمدی، محیط زیست و دریا را دو رویکرد اصلی آمایش گیلان دانست و عنوان کرد: آنگونه که از دریا در جنوب کشور به عنوان محور اصلی اقتصاد استفاده می شود، در شمال از دریا بهره نبرده ایم. البته معادلات منطقه ای و بین المللی موجب شده توجه ما به دریای خزر کم شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به محیط زیست به عنوان یکی از مزیت های گیلان، اضافه کرد: محیط زیست وجه مشترک سه استان شمالی کشور است و باید برنامه آمایش ویژه ای برای محیط زیست گیلان، مازندران و گلستان تدوین شود.

این مقام مسئول دوران صفویه تا قاجار را دوران طلایی تجارت خارجی دانست و یادآور شد: گیلان یکی از مراکز صادرات و واردات بوده و امروز آمایش استان بر این امر تاکید دارد. گردشگری، کشاورزی و صنایع تبدیلی نیز ظرفیت خوبی برای تجارت فراهم خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه سال گذشته ۷۳ پروژه اقتصاد مقاومتی تعریف کردیم، ادامه داد: پنج پروژه بزرگ اقتصاد مقاومتی گیلان در کشور مطرح شد که یکی از این پروژه های مهم و موفق سدهای لاستیکی است. گیلان ۱۱ سد لاستیکی دارد که از این تعداد دو سد به بهره برداری رسیده و دو سد دیگر در آستانه اتمام است.

وی پروژه های اقتصاد مقاومتی گیلان در سال جاری را ۱۹ پروژه با ۵۳ زیرپروژه دانست و اظهار کرد: ۹ دستگاه اجرایی مجری این پروژه ها هستند که ۳۲ پروژه در بخش تولید، ۱۹ پروژه در بخش زیرساختی، یک پروژه گردشگری و یک پروژه علم و فناوری است.

محمدی با بیان اینکه هر شهرستان یک پروژه اقتصاد مقاومتی دارد، تصریح کرد: تلاش می کنیم همه فعالیت های اقتصادی ما در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی تعریف شود. امسال چهار جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با ۴۱ مصوبه داشتیم.

وی گیلان را دبیرخانه منطقه یک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: اتصال راه آهن به انزلی و آستارا در حوزه اقتصاد مقاومتی بوده و تحول شگرفی در استان ایجاد می کند.

Share