یکی از وزیران دوران دفاع مقدس:

بین دوراهی مقاومت و مذاکره، راه میانه‌ای هم هست|تاکتیک اخیر تیم دیپلماسی جای نقد دارد

اکرمی خاطرنشان کرد: متأسفانه آن گونه که بعضی تحلیلگران سیاسی گفتند، نحوه تعامل رئیس جمهوری کشورمان و وزیر امور خارجه به گونه ای بوده که کشورهای اروپایی را مجددا به سمت آمریکا متمایل کرده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مسأله مقاومت و مذاکره امروز، دو مقوله ای است که در کشور دارای طرفداران خاص خودش است. عده ای معتقدند در برابر فشارهای همه آمریکایی ها علیه کشورمان ـ که خواستار تأثیرگذاری از این طریق بر جمهوری اسلامی هستند ـ باید مقاومت نشان داد و عده دیگر نیز بر این باورند که می توان با مذاکره و تعامل مسائل را حل کرد و نگذاشت که بیش از این فشارها باعث ایجاد مشکل برای مردم و کشور بشود.

 موضوع «دو راهی مقاومت و مذاکره» پس از سخنرانی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در دانشگاه تهران که به مناسبت بازگشایی دانشگاه ها ایراد شد، دوباره به محل بحث بین نخبگان سیاسی تبدیل شد. از صحبت های رئیس جمهور درباره این مقوله برداشت های متفاوتی شد و بسیاری از کنشگران عالم سیاست به تحلیل آن پرداختند و اظهارات متفاوتی پیرامون «دو راهی مقاومت و مذاکره» بیان شد.

حسن روحانی در دانشگاه تهران گفته بود که «پیشرفت و آینده کشور در سایه تقابل با دنیاست یا تعامل؟ این مسأله راهبردی اساسی است. ۴۱ سال است به جواب این پرسش نرسیدیم. یک عده می گویند تعامل سازنده؛ یک عده می گویند تقابل؛ یک عده می گویند دشمن ما خبیث است و اینجا دوئل است و باید آن را بشکنیم؛ عده ای هم می گویند اکثر مشکلات را با تعامل می شود حل کرد. چهل سال است با هم بحث می‌کنیم، پس اگر به نتیجه نرسیده‌ایم، راهش این است که در همه‌پرسی از مردم بپرسیم.»

* بین دوراهی مقاومت و مذاکره راه میانه ای نیز وجود دارد

 «تابناک» در خصوص این سخنان رئیس جمهور با «سید کاظم اکرمی» وزیر کابینه «میر حسین موسوی» در دوران دفاع مقدس و عضو دوره نخست مجلس شورای اسلامی که اتفاقا در مجلس خبرگان قانون اساسی نیز عضویت داشته، به گفت و گو نشسته است. وی معتقد است در دوراهی مذاکره و مقاومت راه میانه ای نیز هست.

وی در همین رابطه افزود: متأسفانه در اوایل مهر که رئیس جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان به امریکا رفتند باید راه میانه را دنبال می کردند؛ یعنی به عبارتی با اروپایی ها تعامل می کردند تا استراتژی شکاف بین اروپا و ایالات متحده آمریکا را کامل کنند که متأسفانه این مسیر دنبال نشد.

* تاکتیک اخیر رئیس‌جمهور و تیم دیپلماسی جای نقد دارد

اکرمی خاطرنشان کرد: متأسفانه آن گونه که بعضی تحلیلگران سیاسی گفتند، نحوه تعامل رئیس جمهوری کشورمان و وزیر امور خارجه به گونه ای بوده که کشورهای اروپایی را مجددا به سمت آمریکا متمایل کرده است. این تاکتیکی که اخیرا رئیس جمهور و تیم دیپلماسی دنبال می کنند، جای نقد دارد، چون باید کاری کنیم تا بین اروپا و آمریکا فاصله بیفتد.

وی اظهار امیدواری کرد: انشاءالله دولت برای تعیین استراتژی خود با اروپا و کشورهای غربی از رهنمودهای متفکران سیاسی و استادان علوم سیاسی دانشگاه ها استفاده کند. استادان علوم سیاسی دانشگاه ها باید دولت را در این برهه خطیر همراهی کنند و به آنان مشاوره دهند تا اگر اشتباهی در مسیر دولت به وجود آمد با مشاوره و راهنمایی آنان اصلاح شود.

* قبول دارم که اروپایی ها دنبال تأمین منافع ایران نیستند

وزیر دولت موسوی با بیان اینکه من جزو مبارزان انقلاب اسلامی ایران بودم و قبول دارم که اروپایی ها در رأس آنان انگلیس استعمارگر هستند، گفت: اروپایی ها دنبال تأمین منافع ایران نیستند، اما طبیعی است ما باید برای تأمین منافع خود حتی از طریق کسانی که دنبال چنین مسأله ای نیستند هم تلاش کنیم.

وی یادآور شد: همین کشور انگلیس برای سال های متمادی هند را استعمار کرده بود. بنابراین هیچ یک از این کشورها به دنبال تأمین منافع ایران نیستند، اما مگر این کشورها از شمر و عمر ابن سعد بیشتر هستند؟ امام حسین (ع) در شب و روز عاشورا هم با شمر و هم با عمر ابن سعد مذاکره کرد.

*مذاکره با آمریکا نه؛ اما باید روابط‌مان با اروپا حفظ شود

اکرمی تأکید کرد: ما خواستار مذاکره تیم ایرانی با آمریکا نیستم، چون تکلیف ما در این باره مشخص است؛ اما ما باید روابط خود را با اروپایی ها حفظ و کاری کنیم تا این شکاف افزایش یابد. با این روندی که ما دوباره در پیش گرفتیم، اروپایی ها دوباره در بغل آمریکایی ها غش خواهند کرد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: در سخنان اخیر رئیس جمهور که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران ایراد شد، او تأکید داشت که «یک عده می گویند تعامل سازنده و یک عده می گویند تقابل. هنوز پس از گذشت ۴۱ سال به جواب این پرسش نرسیدیم که کدام راه را باید برویم.» به نظر می رسد، راه میانه ای هم بین دوراهی مقاومت و مذاکره وجو دارد که دولت و دستگاه دیپلماسی باید برای آن برنامه ریزی کنند.

Share