آوای سلامت

چرا باید شکلات تیره را به عنوان یک میان وعده مصرف کرد؟

غلظت نسبی فلاوانول در شکلات تیره بالاتر است به همین دلیل حدس زده می شود که شکلات تیره برای بهبود سلامت قلب و عروق بسیار مفید باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تمام محصولات کاکائو در جهان مقبولیت زیادی به دست آورده اند. در میان این محصولات، شکلات سرشار از فلاوانول است. ماده ای که در انگور، سیب، تمشک، حبوبات، چای سبز و … نیز وجود دارد.

غلظت نسبی فلاوانول در شکلات تیره بالاتر است به همین دلیل حدس زده می شود که شکلات تیره برای بهبود سلامت قلب و عروق بسیار مفید باشد.

فشار خون پایین: مصرف کاکائو و شکلات تیره منجر به افزایش اکسید نیتریک می شود. اکسید نیتریک یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد و بر روی گیرنده های کوچک در رگ های خونی تاثیر گذاشته و باعث اتساع عروق می شود. این فرایند کاهش فشار خون را به همراه دارد. فشار خون بالا در عوض با بسیاری از بیماری های قلبی از جمله نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی، و آترواسکلروز در ارتباط است. فشار خون بالا همچنین منجر به زوال شناختی، زوال عقل و سکته مغزی می شود.

بهبود سلامت عروق کرونر: تحقیقات نشان داده فلاونوئیدها منجر به پیشگیری از سفتی شریان ها و پدیده چسبندگی گلبول ‌های سفید خون به دیواره عروق می شوند. به گفته دانشمندان، خوردن روزانه یک قطعه شکلات تلخ لازم است و حتی می ‌توان به عنوان یک دارو از آن استفاده کرد.

کاهش کلسترول: افراد مبتلا به کلسترول تام بالا با خطر افزایش ال دی ال یا لیپوپروتئین با چگالی کم مواجه هستند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی به ویژه آترواسکلروز و حمله قلبی کرونر در آنها بیشتر است. فلاوانول موجود در شکلات تیره منجر به کاهش جذب کلسترول در مسیر دستگاه گوارش و همچنین سنتز کلسترول ال دی ال می شود. مصرف این شکلات با افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا یا اچ دی ال نیز در ارتباط است؛ یعنی کلسترولی که منجر به محافظت در برابر بیماری های قلبی می شود.

شکلات تیره؛ تغییرات پاسخ بدن ما به استرس

به گفته محققان مصرف روزانه حدود ۴۰ گرم شکلات‌ تیره به مدت دو هفته، سطوح هورمون‌ های استرس در افراد دارای استرس بالا را کاهش می ‌دهد. بر این اساس، محققان ۳۰ نفر را که دارای پریشانی‌ های کم و زیاد بودند مورد بررسی قرار داده و در ادامه، سطوح هورمون‌ های استرسی در خون و نمونه ‌های ادارای را چندین مرتبه جمع آوری و اندازه گرفتند. بر پایه این مطالعه در نهایت مشخص شد: مصرف روزانه ۱.۴ اونس از این شکلات‌ ها برای بهبود مشکلات مرتبط با استرس مفید است.

شکلات تیره؛ پیشگیری کننده از چاقی

شکلات سرشار از چربی و کربوهیدرات ها است و به طور متوسط هر ۱۰۰ گرم شکلات، ۵۰۰ کالری انرژی دارد. با این حال نباید از رژیم غذایی حذف شود. زیرا شکلات تلخ حاوی مواد مغذی زیادی است که برای بدن مفید است. خوردن مقداری شکلات در روز به جای سایر مواد غذایی پرکالری و بدون ارزش غذایی توصیه می شود. بهتر است روزانه حدود ۳۰ گرم شکلات تلخ (حداقل ۷۰ درصد)، نه کمتر و نه بیشتر بخوریم.

Share