استدلال یک نماینده موافق رفع انحصار زبان انگلیسی:

دانش آموزان باید در آموختن زبان خارجی حق انتخاب داشته باشند

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، هدف از پیشنهاد طرح رفع انحصار در آموزش زبان انگلیسی در مدارس را ایجاد حق انتخاب برای دانش آموزان جهت آموختن یکی از زبان‌های اصلی فرانسه، آلمانی، اسپانیولی و انگلیسی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسن نوروزی در گفت‌وگو با خانه ملت، در انتقاد نسبت به تفسیر غلط تعدادی از رسانه‌های معاند از پیشنهاد طرح رفع انحصار در آموزش زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: هدف از تدوین این طرح که توسط آقای آزادیخواه صورت گرفته، این بوده که تدریس زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاه‌ها اجباری نباشد و انحصارطلبی در این زمینه از بین برود.

تسهیل روند تبادل اطلاعات نخبگان با دانشگاه‌های معتبر جهان با رفع انحصارطلبی در تدریس زبان خارجی

نماینده مردم رباط‌ کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون در جهان کل جمعیت انگلیسی زبان ۳۷۲ میلیون نفر بوده و این در حالی است که بیش از یک میلیارد نفر به زبان اسپانیولی، ۲۰۰ میلیون نفر به زبان آلمانی، یک میلیارد و دویست میلیون نفر به زبان چینی و ۲۰۰ میلیون نفر به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که آموزش زبان خارجی به عنوان زبان دوم مدارس و دانشگاه‌ها به صورت واحد اختیاری توسط دانش آموزان و دانشجویان انتخاب شود و هر زبانی که کاربرد بیشتری برای آنها داشته یا تمایل دارند آن را بیاموزند در طول دوران تحصیلشان یاد بگیرند.

نوروزی اظهار کرد: دانش آموزان و دانشجویان باید از این اختیار برخوردار باشند که از بین زبان‌های اصلی دنیا که برای فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و علمی کاربرد دارند از جمله فرانسوی، آلمانی، انگلیسی، اسپانیولی، روسی، چینی و …یکی را بر اساس علاقه‌ای که دارند یا نوع فعالیتی که در آینده می‌خواهند داشته باشند، برگزینند.

وی خاطرنشان کرد: اجبار در آموختن زبان انگلیسی بعد از جنگ‌های جهانی توسط کشورهایی که بر دیگر کشورها سلطه افکندند، ایجاد شده است، کما اینکه در ایران نیز پادشاهانی که کشور را تحت سلطه انگلیس و آمریکا درآوردند و در شرایطی که ۶۰ هزار مستشار آمریکایی در ایران حضور داشتند، تدریس زبان انگلیسی را در مدارس و دانشگاه‌ها اجباری کردند.

نوروزی بیان کرد: ایران کشوری مستقل و انحصارناپذیر است، بنابراین تلاش می‌کنیم جوانانمان هر زبانی که تمایل دارند را بیاموزند و نباید در این حوزه اجباری وجود داشته باشد.

وی افزود: آنچه مسلم است آموختن زبانی که دانش آموزان و دانشجویان به آن علاقه‌مند هستند زمینه ادامه تحصیل یا کسب مهارت توسط آنها در دیگر کشورها را فراهم کرده و موانع تبادل اطلاعات علمی بین نخبگان ایرانی با دانشگاه‌های معتبر جهانی را رفع می‌کند.

اختیاری کردن آموزش زبان خارجی زمینه اشتغالزایی را فراهم می‌کند

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: اختیاری کردن آموزش زبان خارجی این شرایط را نیز ایجاد می‌کند که آموزش و پرورش از ظرفیت دانشجویان فارغ‌التحصیل سایر زبان‌های خارجی نیز به عنوان نیروی انسانی استفاده کند، کما اینکه این وزارتخانه آمادگی لازم برای ارائه خدمات آموزشی به زبان‌های فرانسه، اسپانیولی و آلمانی را هم دارد و شورای عالی آموزش و پرورش می‌تواند این شرایط را ایجاد کند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مناظره من و آقای میرزاده جهت تنویر افکار عمومی صورت گرفت و مقصود از آن محکوم کردن یکدیگر نبوده است که در رسانه‌های معاند به صورت تقطیع شده پخش شد و مورد تفسیر غلط نیز قرار گرفت.

Share