داستانی درباره ارزان شدن قیمت خودرو

تازه فهمیدم خواب دیدم. خواب ِ خواب. پس قیمت خودرو ارزان نشد. من خواب دیدم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قیمت خودرو. قیمت محصولات ایران خودرو ارزان شد. قیمت محصولات سایپا ارزان شد. بشتابید بشتابید. قیمت روز محصولات سایپا را از ما بخواهید. قیمت خودرو در ایران ارزان شد. ارزان شد. ارزان شد. ارزان شد ….

عرق سردی روی پیشونی ام نشسته بود. انگار سی سال خوابیده بودم. وقتی مامان پتو رو از سرم کشید و منو بیدار کرد انگار وارد دنیای دیگه شده بودم. چشمامو مالیدم و اینور و اونور رو نگاه کردم. چند دقیقه گیج و منگ بودم. مامان یه لیوان آب آورد و گفت: چه خبره محسن؟ این قدر تو خواب آه و ناله می‌کنی. چی می‌گفتی؟

تازه فهمیدم خواب دیدم. خواب ِ خواب. پس قیمت خودرو ارزان نشد. من خواب دیدم. از روزی که تصمیم گرفتم ماشین بخرم یک شب در میون خواب می‌بینم. مامان نگاهی بهم کرد و گفت: خواب چی می‌دیدی؟ لبخندی زدم و گفتم خواب دیدم که قیمت خودرو اومده پایین. مامان هم خندید و به طرف آشپزخانه رفت. از آشپزخانه گفت: شاید هم ارزان شده. یه وقت می‌بینی خوابت تعبیر شد. به خودم گفتم نکنه واقعاً خواب من درست باشه. بدون اینکه صورتمو بشورم رفتم طرف لب تاب و اونو روشن کردم. رفتم تو سایت خودرو. بالا و پایین کردم اما خبری از ارزان شدن قیمت خودرو نبود. اما یهو چشمم خورد به یک مطلب در باره خودروی سمند از محصولات ایران خودرو. مطلب جالبی بود شاید خوندن اون برای شما هم جالب توجه باشه:

ایران خودرو سمند – IKCO Samand اولین خودروی تولید ملی محسوب می‌شود. که قرار بود خودرویی جایگزین برای پیکان باشد در سال ۱۳۸۱ عرضه شد که البته به دلیل هزینه‌ی زیاد طراحی و تولید این هدف محقق نشد و قیمت سمند بالاتر رفت. سمند آل ایکس در سال ۸۳، با تغییرات ظاهری سطحی اعمال شده عرضه شد. در سال ۱۳۸۹ سیستم عیب یاب خودکار (مولتی پلکس) نیز بر روی این خودرو قرار گرفت و انتخاب موتور EF7 نیز برای این محصول میسر شد. سمند آل ایکس مواردی همچون ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، رینگ آلومینیومی، امکان تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سنسور هشدار دهنده عقب و صندوق پران الکتریکی را بیش از سمند معمولی دارد.

داشتم همین طور مطلب رو می خوندم که صدای مامان را شنیدم که می‌گفت: صورت تو بشور صبحانه آماده است. از دور گفتم: چشم مامان الان می‌آم اما مطلب خیلی خواندنی بود اونم در باره مدل‌های مختلف سمند در ایران.

مدل‌های سمند

سمند در بازار کشور جز یکی از خانواده‌های پر جمعیت محسوب می‌شود. این خودرو که نخسین نمونه آن مربوط به سال ۱۳۸۱ است، از بدو زمان ورود خود به بازار تاکنون مدل‌های متنوعی را در غالب تغییرات و فیس لیفت های خفیف تجربه نموده که در اینجا به اختصار به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

سمند EL

این مدل در واقع نخستین سمند تولیدی ایران است. که شاید بد نباشد که از آن با نام سمند کلاسیک نیز یاد کنیم. اولین طراحی مربوط به سمند در این مدل دیده می‌شود. این مدل علاوه بر عرضه به بازار فروش، با امکانات کمتر در اختیار ناوگان تاکسی رانی نیز قرار گرفته و تا سال‌ها جز خودروهای تاکسی نیز محسوب می‌شد. لازم به ذکر است که این مدل تا اواسط دهه هشتاد شمسی تولید شده و پس از آن جای خود را به مدل LX داد.

سمند LX

دومین مدل از خانواده سمند مدل معروف LX است. مدلی که ایران خودرو از آغاز معرفی، مانور زیادی روی آن داده در نقش مدل اصلاح شده سمند اولیه با تعدادی آپشن بیشتر و البته ظاهر بهینه‌تر از سال ۱۳۸۴ معرفی و وارد چرخه تولید شد. سمند LX از جمله مدل‌هایی است که تا به این لحظه در خط تولید ایران خودرو تولید و به بازار فروش عرضه می‌شود.

سمند LX EF7

دقیقاً همان مدل و تریم LX با این تفاوت که از موتور ملی ۱.۷ لیتری EF7 بهره می‌برد. تولید این مدل نیز تا به امروز ادامه دارد.

سمند سریر

این مدل سمند با طول اتاق بیشتر بر مبنای مدل LX و با تعدادی امکانات اضافه در دهه هشتاد شمسی پا به چرخه تولید نهاد و در همان دهه هشتاد نیز پرونده آن بسته شد. این مدل به علت طول بیشتر اتاق و ستون B بزرگ‌تر خود به سمند سفارتی نیز معروف بوده و البته در نقش خودروی رسمی بعضی سازمان‌های ایران نیز جا گرفت.

مامان اومد بالای سرم من و با تعجب گفت: نکنه خوابت تعبیر شده. این چیه اول صبح ناشتایی می خونی؟ لبخند زدم و گفتم: در باره سمند مامان. فکر کنم سمند ماشین خوبی باشه. مامان دستی روی شانه‌های من کشید و گفت: زودتر بیا چایی سرد می شه و از اتاق بیرون رفت. و من ادامه مطلب رو خوندم.

سمند سورن

سورن را می‌توان نخسین فیس لیفت سمند محسوب کرد که در سال ۱۳۸۵ معرفی شد. این خودرو که سعی داشت تا سمند را از جنبه کلاس و پرستیژ چند پله ارتقا داده و آن را به روزرسانی کند از ظاهری به روز تر بر مبنای مدل LX شکل گرفت. هر چند که طراحی داخلی آن تفاوتی با مدل LX نداشت. سورن تا شروع دهه ۹۰ شمسی در خط تولید ایران خودرو باقی ماند و بعد از آن جای خود را به مدل سورن ELX داد.

سمند SE

این مدل از سمند از ابتدای دهه ۹۰ معرفی و روانه بازار شد. همانطور که از پسوند آن نیز پیداس، این مدل در واقع مدل پایه و بیس سمند بوده که از حیث امکانات و تجهیزات و کمی در بخش ظاهر با مدل بالاتر LX تفاوت دارد. در بخش فنی، موتور و گیربکس آن با مدل LX شباهت و همخوانی داشته اما در بخش تجهیزات و امکانات با حذف یک سری از آیتم‌ها در سطح پایین‌تری قرار دارد. این مدل هم اکنون در نزد بعضی افراد در بازار فروش به اسم سمند کار جدید نیز شناخته می‌شود.

سورن ELX و ELX توربو

همانطور که گفتیم، این مدل در دهه ۹۰ جایگزین مدل اولیه سورن شد. سورن ELX در بخش ظاهری از جلوپنجره جدید و بازطراحی شده‌ای بهره برده و در بخش طراحی داخلی خود نیز از یک طراحی کاملاً متفاوت و منحصر به فرد بهره می‌برد. همچنین این مدل را می‌توان آپشنال ترین مدل کنونی خانواده سمند به شمار آورد. مدل ELX توربو نیز همانطور که از نامش پیداس از یک توربوشارژ بر روی موتور ملی EF7 استفاده کرده و تنها در بخش قابلیت‌های دینامیکی در سطحی بالاتر و متفاوت‌تر قرار دارد.

این مطلب به من که قصد خرید خودروی خارجی را داشتم به تأمل واداشت. شاید خودروی مورد علاقه من سمند خودروی ملی باشه. تازه با این پولی که دارمن می تونم یک خودروی سمند صفر بخرم اونم از نوع آل. ایکس.

انتهای آگهی

Share