پیام تلویزیونی نخست وزیر عراق درمورد تحولات اخیر

خواسته های مشروع معترضان را پیگیری و به آنها پاسخ خواهیم داد

نخست وزیر عراق بامداد جمعه در سخنانی تلویزیونی بر پیگیری و تحقق مطالبات مشروع مردم عراق تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخست‌وزیر عراق بامداد جمعه در یک پیام زنده تلویزیونی تأکید کرد که دولت او مطالبات مشروع مردم را پیگیری می‌کند.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق بامداد جمعه در پیامی تلویزیونی به موضوع تحولات اخیر در این کشور پرداخت و با حمایت از برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز گفت: برخی موفق شدند تا تظاهرات را از مسیر مسالمت آمیز آن خارج کنند.

عبدالمهدی افزود: برخی شعارها، تلاش برای مصادره اعتراض ها و تضییع خواسته های مشروع آن را آشکار کرد.

نخست وزیر عراق گفت: ما امروز میان دو انتخاب آبادانی و ویرانی قرار داریم و انتخاب این است که می خواهیم کشور را بسازیم.

وی افزود: تجربه های بسیاری آزموده ایم تا به قانون اساسی دموکراتیک که مردم به آن رأی دادند،‌ برسیم.

عبدالمهدی خطاب به مردم عراق گفت: به آن هایی که می خواهند شما به عقب برگشته و دوباره دولت نظامی را تجربه کنید، توجهی نکنید.

وی اظهار داشت: به آن هایی که می خواهند شما را مأیوس و کشور را نابود کنند نیز اجازه ندهید بر شما حکومت کنند.

عبدالمهدی با بیان اینکه ما می خواهیم با اخلاص خدمت و کار کنیم، گفت: برای اینکه مردم حق و خواسته خود را بیان کنند، هیچ مانعی وجود ندارد.

نخست وزیر عراق همچنین در بخش دیگری از پیام خود به تصمیماتی که برای رفاه مردم اتخاذ شده اشاره کرد و گفت: ما برنامه ای برای پرداخت حقوق به خانواده های کم درآمد داریم.

وی تصریح کرد: از ابتدا شروع به اجرای اصلاحات اقتصادی برای اشتغال زایی جوانان کردیم. ما هرگز به شما وعده های تو خالی نداده و راه حل هایی مقطعی ارائه نکردیم. باید ابتدا زندگی را در استان های مختلف به شرایط عادی برگردانیم و به قانون احترام بگذاریم.

عبدالمهدی با اشاره به اجرای منع آمد و شد در پایتخت نیز گفت: گزینه های امنیتی مانند منع آمد و شد همانند داروی تلخ است.

وی در ادامه گفت: پیشنهادهایی برای اصلاح قانون انتخابات که از سهم خواهی ها ممانعت می کند ارائه کردیم. ما باید تلاش بیشتری برای مقابله بافساد در همه نقاط کشور انجام دهیم.

عبدالمهدی همچنین به کشته ها و زخمی های ناآرامی های سه روز گذشته در برخی نقاط عراق اشاره کرد و گفت: ما قوانین محکمی برای جلوگیری از بکارگیری خشونت شدید وضع کردیم و کمیته های قانونی برای تضمین عدم بکارگیری خشونت علیه تظاهرات کنندگان تشکیل دادیم.

وی در خصوص بازداشت معترضان نیز اظهار داشت: با مراجع قضایی توافق کردیم تا آن هایی که جرایم جنایی مرتکب نشدند، آزاد شوند.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: ما همه خواسته های مشروع معترضان را پیگیری و به آن ها پاسخ خواهیم داد.

عبدالمهدی در ادامه گفت: راه حل های جادویی وجود ندارد و دولت نمی تواند آرزوهای شهروندان را تنها در یک سال برآورده کند. ما بیکاری را به وجود نیاوردیم و زیر ساخت های ویران را به ارث بردیم.

وی همچنین افزود: من مسئولیت کشور را در مرحله کنونی می پذیرم و آن هایی که گمان می کنند از مجازات به دور هستند اشتباه می کنند و ما به اجرای قانون پایبندیم.

نخست وزیر عراق در پایان از مردم و نیروهای امنیتی که در جهت برگزاری مسالمت آمیز تظاهرات تلاش کردند، تشکر کرد.

به گزارش ایرنا، شماری از استان های عراق از جمله مراکز استان های ذی قار، میسان، القادسیه، واسط، بابل، نجف اشرف، کربلای معلی، بصره، المثنی، دیاله و حتی کرکوک از روز سه شنبه گذشته شاهد برگزاری تظاهرات در اعتراض به وضعیت نامناسب خدمات عمومی، نبود فرصت های شغلی و فساد اداری بود و در جریان آنها نیز شماری از معترضان کشته و زخمی شدند.

مناطق شرقی بغداد به خصوص شهرک صدر و الشعله هم سه شنبه شب صحنه اغتشاشات گسترده ای بود که منجر به آتش زدن چندین حلقه لاستیک خودرو و بستن خیابان تا پاسی از شب شد و صدای تیراندازی های هوایی و نامنظم آرامش عمومی مردم را برهم زد.

 

گفتنی است شمار کشته شدگان در حالی به دست‌کم ۲۷ نفر رسیده است که بنا به گزارش‌ها دست‌کم ۶۰۰ نفر نیز در جریان اعتراضات سه روز گذشته مجروح شده‌اند.

Share