سناتور آمریکایی: باید گزینه حمله به پالایشگاه‌های ایران را روی میز بگذاریم

کاهش ۵ میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت سعودی | ادعای پمپئو درباره حملات

حملات حوثی‌های یمن روز شنبه با ۱۰ پهپاد به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در مناطق بقیق و خریص عربستان، واکنش‌هایی را در میان دولتمردان همچنین کارشناسان بارزار بین‌المللی انرژی در پی داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حملات بامداد روز گذشته به تاسیسات نفتی و پالایشگاهی عربستان سعودی در منطقه ظهران، واکنش‌هایی را در بین مقامات آمریکایی برانگیخته و در حالی که دولت سعودی تاکنون انگشت اتهام را به سمت طرف‌های خارجی نگرفته، گروهی از مقامات و سناتورهای آمریکایی، ایران را عامل این حمله دانسته و حتی خواستار بمباران تاسیسات پالایشگاهی ایران شده‌اند.

 “مایک پمپئو” وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا دیروز در توییتی مدعی شد:” در حالی که روحانی و ظریف تظاهر به دیپلماسی می کنند، تهران پشت نزدیک به ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی است. با وجود همه درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران حالا یک حمله بی‌سابقه را علیه عرضه انرژی جهان انجام داده است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حملات از سوی یمن باشد.”

پمپئو در ادامه از همه کشورهای جهان خواسته تا این حملات ایران را محکوم کنند و با آمریکا برای امنیت منطقه همکاری کنند.

از سوی دیگر سفیر ایالات متحده آمریکا در ریاض هم همنوا با رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا انجام این حملات پهپادی را غیرقابل قبول دانسته است.

در واکنشی شدیدتر “لیندزی گراهام” سناتور جمهوریخواه از ایالات کارولینای جنوبی آمریکا در اظهاراتی با متهم کردن ایران به انجام این حمله پهپادی، خواستار در نظر گرفتن گزینه حمله به تاسیسات نفتی و پالایشگاهی ایران در تلافی به انجام این اقدام شده است.

او در یک رشته توییت گفته است:” وقت آن رسیده که ایالات متحده آمریکا گزینه حمله به تاسیسات پالایشگاهی ایران را در برابر اقدامات هسته‌ای و حملات به تاسیسات نفتی (سعودی)، روی میز بگذارد.”

کاهش 5 میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت سعودی/ ادعای پمپئو: ایران عامل حمله به تاسیسات نفتی سعودی است/ سناتور آمریکایی: باید گزینه حمله به پالایشگاه‌های ایران را روی میز بگذاریم

همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داده بر اثر حمله ۱۰ پهپاد به یک میدان نفتی بزرگ و یک پالایشگاه عظیم سعودی در ۶۰ کیلومتری جنوب غرب ظهران، ظرفیت تولید نفت سعودی بیش ار ۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

با این حال به نوشته این خبرگزاری، این کاهش ظرفیت تاثیر آنی بر بازار نفت نخواهد داشت زیرا سعودی ها از ظرفیت ذخائر استراتژیک انباشته شده خود استفاده خواهند کرد تا کسری موقت ظرفیت تولید خود را پوشش دهند.

انصارالله یمن تاکنون بارها به تاسیسات نفتی و گازی سعودی ها حمله کرده اند؛ این حملات به تلافی تجاوز ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی به خاک یمن انجام می‌شود.

گروه انصارالله یمن (حوثی ها) تهدید کرده اند در صورت متوقف نشدن حملات ائتلاف نظامی تحت رهبری سعودی به یمن، قدم بعدی آنها در حملات موشکی و پهپادی شهر ریاض خواهد بود.

حمله به تاسیسات بقیق؛ احتمال لغو تحریم‌های ایران

سندی فیلدن، تحلیلگر شرکت خدمات مالی «Morningstar, Inc» مستقر در شیکاگو نگاه دیگری به موضوع دارد. او می‌گوید: «انتقال نفت از بنادر عربستان به سنگاپور ۱۹ تا ۲۰ روز طول می‌کشد در حالی که اگر قرار باشد این نفت از بندر هیوستون به سنگاپور برسد باید ۵۴ روز انتشار کشید. بنابراین برای تامین نفت مورد نیاز جهان نمی‌توان در انتظار نفت آمریکا ماند. موضوع اصلی این است که عربستان سعودی در حال حاضر [و تا زمان از سر گیری روال عادی تولید] برای پاسخ به نیاز بازار چقدر نفت ذخیره دارد؟»

او می‌افزاید: «برای حل کوتاه مدت این مشکل، یک راه، چشم پوشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. اما از نظر سیاسی این کار سخت به نظر می‌رسد. با این وجود نباید فراموش کرد که ایرانی‌ها تانکرهایی پر از نفت و آماده حرکت دارند.»

Share