برتری بلندقامتان برابر فیلیپین؛

بسکتبال ایران المپیکی شد | نیجریه بلیت توکیو را برای شاگردان شاهین‌طبع صادر کرد

تیم ملی بسکتبال ایران، جام جهانی ۲۰۱۹ را با پیروزی مقابل فیلیپین به پایان برد و جواز حضور در المپیک ۲۰۲۰ را کسب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تیم ملی بسکتبال ایران که در گروه N جام جهانی قرار دارد، امروز یکشنبه برای برگزاری آخرین دیدار خود در این جام و در شهر پکن به مصاف فیلیپین رفت. تیم ملی ایران در پایان این دیدار موفق به کسب برتری ۹۵ بر ۷۵ شد. نیمه نخست این دیدار با برتری ۴۸ بر ۳۴ ایران به پایان رسید.

بدین ترتیب با توجه به پیروزی نیجریه مقابل چین در دیدار همزمانی که در شهر پکن جریان داشت، بسکتبال ایران به عنوان بهترین تیم قاره آسیا صاحب سهمیه المپیک شد.

نتیجه دیدار تیم های ملی بسکتبال ایران و فیلیپین به این شرح است:

* ایران ۹۵ – فیلیپین ۷۵
(۳۰ بر ۲۴)، (۱۸ بر ۱۰)، (۲۷ بر ۱۶)، (۲۵ بر ۲۰)

صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی بهنام یخچالی، محمد جمشیدی و محمد حسن‌زاده بازیکنانی بودند که ترکیب تیم ملی بسکتبال را برای آغاز دیدار برابر فیلیپین تشکیل دادند.

بازیکنان فیلیپین در کوارتر نخست این دیدار بارها با شوت های سه امتیازی خود موفق به گلزنی شدند اما این ملی پوشان ایران بودند که موفق شدند نتیجه این کوارتر را از آن خود کنند. آنها این کوارتر را با گلزنی حامد حدادی آغاز کردند و در مجموع نسبت به حریف خطای کمتری مرتکب شدند در حالیکه دفاع بهتری داشته و حملات بیشتری هم انجام دادند. بدین ترتیب توانستند با ۶ اختلاف امتیاز و با نتیجه ۳۰ بر ۲۴ صاحب برتری شدند.

در ثانیه های پایانی کوارتر اول بهنام یخچالی و هماهنگی خوب این بازیکن با صمد نیکخواه بهرامی بود که تیم ایران را طی دو شوت متوالی صاحب سه و دو امتیاز کرد تا برد به نسبت قاطعی برای ایران ثبت شود.

در کوارتر دوم بازیکنان دو تیم برای کسب امتیاز رقابت نزدیک تری پیگیری کردند طوریکه در امتیاز ۷ مساوی شدند. سه دقیقه از این کوارتر گذشته بود که ایران دو امتیاز پیش افتاد (۹بر ۷)؛ بعد از آن مهران شاهین طبع در وقت استراحت نکات لازم برای عملکرد بهتر را به بازیکنان خود گوشزد کرد. در بازگشت به زمین، شوت سه امتیازی سجاد مشایخی امتیاز ایران را به ۱۲ رساند. در این دقایق دفاع خوب بازیکنان ایران مانع نتیجه گیری فیلیپینی ها از طراحی حملات شان می شد.

فیلیپین همچنان در کسب امتیاز ناکام بود که نفوذ حامد حدادی و شوت دو امتیازی او، تیم ایران را به امتیاز ۱۴ رساند. در ادامه و بعد از اینکه فیلیپین از موقعیت ایجاد شده برای پرتاب صاحب دو امتیاز شد، داور دو پرتاب آزاد هم برای تیم ایران اعلام کرد که البته حامد حدادی فقط یکی از آنها را وارد سبد کرد.

در این کوارتر خطای مکرر بازیکنان فیلیپین بر روی حامد حدادی بارها باعث توقف مسابقه شد. این یکی از راهکارهای فیلیپینی ها برای ممانعت از افزایش امتیازات تیم ایران بود که البته کمتر به نتیجه رسید و نتوانست مانع شکست آنها شود. ایران در کوارتر دوم صاحب برتری ۱۸ بر ۱۰ شد.

بدین ترتیب تیم ملی بسکتبال نیمه نخست دیدار برابر فیلیپین را با برتری ۴۸ بر ۳۴ به پایان رساند.

آغاز کوارتر سوم دیدار تیم های ملی بسکتبال ایران و فیلیپین با گلزنی محمد حسن زاده همراه بود. این بازیکن چند ثانیه بعد و بلافاصله پس از خطای بازیکن حریف، مرتکب خطا شد.

در ادامه گلزنی ملی پوشان ایران، آنها را تا کسب دهمین امتیاز پیش برد در حالیکه سه دقیقه از کوارتر گذشته بود و تیم حریف تنها سه امتیاز به دست آورده بود.  در دقیقه ۴ اقدام حامد حدادی به گلزنی، دو امتیاز به اندوخته های تیم ایران اضافه کرد. ثبت نتیجه ۱۴ بر ۷ به سود ایران در نیمه کوارتر سوم، باعث شده بود فیلیپینی ها در برخی ثانیه ها به بازی پیرامونی همراه با فشار بیشتر روی دفاع ایران روی بیاورند تا راهگشایی شود برای کاهش جبران عقب افتادگی‌شان؛ اگرچه آنها از این راه هم خیلی به نتیجه نرسیدند با نتیجه  ۲۷ بر ۱۶ متحمل شکست در کوارتر سوم شدند.

تیم ملی بسکتبال فیلیپین که نتیجه هر سه کوارتر ابتدایی دیدار برابر ایران را واگذار کرده بود، کوارتر چهارم این دیدار را با چهار بازیکن پیرامونی آغاز کرد اما از اولین حمله خود نتوانست نتیجه بگیرد. البته آنها خیلی زود دو امتیاز به اندوخته های شان اضافه کردند اما مایک رستم پور با یک پرتاب سه امتیازی خیلی سریع این حرکت حریف را جبران کرد.

در این لحظات فیلیپینی ها سعی داشتند رقابت نزدیک تری با ایران داشته باشند طوریکه بازی تا امتیاز ۵ به ۴ (ّبه سود ایران) هم پیش رفت.

اولین وقت استراحت این کوارتر توسط سرمربی فیلیپین و به خاطر بالا رفتن اختلاف امتیاز شاگردانش اعلام شد. نتیجه گوشزدهای سرمربی فیلیپین در این وقت استراحت، تساوی ۱۰ بر ۱۰ بازی بود. در دقیقه پنجم و در حالیکه فیلیپین با دو اختلاف امتیاز و با نتیه ۱۴ به ۱۲ عقب بود، «بلک» بازیکن آمریکایی فیلیپین دیسکالیفه شد.

این کوارتر در نهایت با برتری ۲۵ بر۲۰ فیلیپین تمام شد اما این تیم در مجموع بازنده این دیدار شد.

شکست چین در دیدار سرنوشت ساز برای ایران

در دیدار همزمان تیم های چین و نیجریه که از گروه M و در گوانگژو جریان دارد، تیم چین موفق به کسب برتری در کوارتر اول شد. این تیم اما در کوارتر دوم شکست خورد تا بازنده ۳۵ به ۳۱ نیمه نخست باشد.

بازیکنان تیم ملی بسکتبال چین نتیجه کوارترهای سوم و چهارم را هم واگذار کرد و بدین ترتیب بازنده دیدار تعیین کننده خود برای کسب سهمیه المپیک شد.

نتیجه دیدار تیم های ملی چین و نیجریه به این شرح است:

* چین ۷۳ – نیجریه۸۶
(۲۱ بر ۱۹)، (۱۰ به ۱۶)، (۲۰ به ۲۵)، (۲۲ به ۲۶)

تیم ملی بسکتبال ایران پیش از این در سال‌های ۱۹۴۸ و ۲۰۰۸ نیز به المپیک صعود کرده بود.

Share