عضو هیات‌رئیسه مجلس خبر داد:

کمتر از پنج درصد تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه قضایی رسیده است

رحیمی گفت: کمتر از پنج درصد تحقیق و تفحص‌هایی که در مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود، به نتیجه قضایی رسیده است. ضمن اینکه هنوز ارزیابی دقیقی از نتایج تحقیق و تفحص، که منجر به بهبود شرایط و اصلاح امور شده باشد، صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اعتمادآنلاین، علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو هیات‌ رئیسه مجلس، با انتقاد از نتیجه تحقیق و تفحص‌های مجلس، گفت: باید هدف از تحقیق و تفحص مشخص شود. اگر هدف از تحقیق و تفحص بهبود امور است، تیمی که تحقیق و تفحص می‌کند در نهایت باید پیشنهادهای مشخصی هم برای اصلاح امور داشته باشد.

او اضافه کرد: در قالب موارد تحقیق و تفحص شاهد هستیم که تنها به اشکالات، ایرادات و نواقص پرداخته می‌شود، علاوه بر اینکه به لحاظ قانونی، ضمانت‌هایی برای اصلاح امور و بهبود شرایط پیش‌بینی‌ نشده و در کنار این موضوع برای هر تحقیق و تفحص هزینه‌‌هایی هم می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به هزینه تحقیق و تفحص‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته کمیسیون اصل ۹۰ گزارش جامعی برای تحقیق و تفحص‌ها به مجلس ارائه داد. در این گزارش اعلام کرده بودند که برای هر تحقیق و تفحص ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه رسمی از بودجه مجلس می‌شود. البته به‌ جز هزینه‌های رسمی، هزینه‌ای را نیز دستگاه‌هایی تقبل می‌کنند که از آنها تحقیق و تفحص می‌شود.

کمتر از پنج درصد تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه قضایی رسیده است

رحیمی ادامه داد: کمتر از پنج درصد تحقیق و تفحص‌هایی که در مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود، به نتیجه قضایی رسیده است. ضمن اینکه هنوز ارزیابی دقیقی از نتایج تحقیق و تفحص، که منجر به بهبود شرایط و اصلاح امور شده باشد، صورت نگرفته است. بنابراین برای ما مهم‌تر از تحقیق و تفحص عدم بهره‌برداری از تحقیق و تفحص است.

برخی تحقیق و تفحص‌ها با انگیزه سیاسی اتفاق می‌افتد

او با انتقاد از طرح تحقیق و تفحص‌ها با انگیزه سیاسی، گفت: در مواردی شاهد هستیم که تحقیق و تفحص‌ها با انگیزه سیاسی یا با انگیزه یک جریان اتفاق می‌افتد، در صورتی‌ که این موضوع مخصوصاً در شرایط کنونی کشور سم مهلک است. ما نیاز داریم به سمت بهبود وضعیت برویم و هر جا اشکال و نواقصی وجود دارد که به بیت‌المال و اموال کشور و منافع ملی صدمه می‌زند، جلوی آن خسارات را بگیریم.

این عضو فراکسیون امید گفت: تحقیق و تفحص‌هایی که منجر به حفظ منافع ملی و بیت‌المال و بهبود شرایط نشود، قاعدتاً نقض غرض است.

رحیمی در پاسخ به اینکه «آیا مجلس برنامه‌ای برای کارآمدتر کردن تحقیق و تفحص‌ها دارد»، عنوان کرد: نیاز داریم که آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شود. در حال حاضر ماده‌ مربوط به تحقیق و تفحص، به‌ طور نسبی جوابگوست، اما جامعیت لازم را ندارد و  نواقص آن حتماً باید برطرف شود. کمیسیون تدوین آیین‌نامه یا جمعی از نمایندگانی که موضوع تحقیق و تفحص را آسیب‌شناسی کرده باشند، می‌توانند پیشنهاددهنده چنین طرحی باشند.

او در پایان گفت: در حال حاضر پیشنهاد‌هایی در خصوص اصلاح ماده مربوط به تحقیق و تفحص‌ها، در آیین‌نامه داخلی مجلس، به کمیسیون تدوین آیین‌نامه رسیده است. این پیشنهاد‌ها باید جمع‌بندی و در قالب طرح به هیات‌رئیسه مجلس گزارش شود.

Share