حمیدرضا حاجی بابایی:

امروز ۳۵۰ هزار معلم کم داریم | دولت معتقد است آموزش و پرورش باید خصوصی سازی شود

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: سخنگوی دولت نباید اعلام کند که دوماه دیگر رتبه بندی را اجرا می‌کنند، این شدنی نیست. یا مسئولی دیگر می‌گوید شهریور ۶۰۰ هزار تومان به حقوق ها می‌افزاید که مقدور نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حمیدرضا حاجی بابایی با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر، با اشاره به چالش‌های پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از مسائل مهم که در سال‌های اخیر بویژه از سال ۹۲ با آن روبروییم، نگاه دولت به آموزش و پرورش در حیطه اقتصادی است.

وی افزود: وزرای معرفی شده در این چند سال ناچار به خصوصی سازی بودند و شرط دولت برای وزیر آموزش و پرورش شدن، اجرای خصوصی سازی بوده است؛ حتی یک مرتبه وزیری اعلام کرد ۳۵۰ هزار مازاد معلم دارند، اما امروز ۳۵۰ هزار کمبود داریم. این اظهارات زمینه ساز خصوصی سازی بوده است. مخالفتی با مدارس غیردولتی ندارم اما جایی که مردم نیاز دارند باید مدارس دولتی پابرجا باشند.

این نماینده مجلس و وزیر اسبق آموزش و پرورش ضمن طرح این پرسش که آیا بعد از ۴۰ سال نباید بتوانیم تعیین کنیم که آموزش و پرورش حاکمیتی است یا باید به بخش خصوصی واگذار شود؟ گفت: رهبری و اسناد بالادستی می‌گویند که امری حاکمیتی است اما دولت معتقد است باید خصوصی سازی شود که در لایحه بودجه ۹۸ مصداق آن را دیدیم و واگذاری ۱۰درصدی سالانه مدارس در قالب خرید خدماتی را آورده بودند که حذف شد. به معلم خرید خدمات ۴۰۰ هزار تومان حقوق می‌دهند که دستش به جایی بند نیست.

حاجی بابایی افزود: اولین مشکل وزیری که می‌خواهد معرفی شود خصوصی سازی است. آیا در نظام جمهوری اسلامی، دولت متکفل آموزش مردم هست یا نیست؟ چالش دوم اطلاع وزیر از مسائل است. وقتی به بازدیدهای استانی می‌روم از سوی معلم ها در استان ها می‌شنوم که سرپرست اعلام کرده قرار است ۶۰۰ هزار تومان به حقوقشان اضافه شود که ۳۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. از آن سو هنوز لایحه‌ای از آموزش و پرورش به مجلس نیامده و دو سال است منتظر نظام هماهنگ پرداخت حقوق هستیم.

وی با بیان اینکه باید اظهاراتی از این دست با اطلاعات کافی همراه باشد گفت: در برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف به آوردن برنامه کردیم، تذکر دادیم، مکاتبه کرده‌ایم و خب شاید مجلس به اندازه کافی از قدرتش استفاده نکرده است.

این نماینده  مجلس و وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت وقتی لایحه بودجه ۹۸ را به مجلس آورد بودجه رتبه بندی را در سقف دوم و تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان قرار داده بودند یعنی از مازاد بودجه نفت، اگر چیزی ماند صرف آن شود که ما در مجلس آن را به سقف اول آوردیم و قطعی کردیم گفت: سخنگوی دولت نباید اعلام کند که دوماه دیگر رتبه بندی را اجرا می‌کنند، این شدنی نیست. یا مسئولی دیگر می‌گوید شهریور ۶۰۰ هزار تومان به حقوق ها می‌افزاید که مقدور نیست. بر فرض همین فردا لایحه به مجلس بیاید تا در کمیسیون بررسی و تصویب و در شورای نگهبان تایید شود، حداقل دو تا سه ماه طول می کشد.

وی ادامه داد: دومین اشکال، اشکال آماری موضوع است. اگر قرار باشد ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق ها افزوده شود بالای ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد. چالش وزیر اینجاست که چرا وعده‌ای می‌دهد که اجرا نمی‌شود؟

Share