امیرانتخابی: این پناهگاه متعلق به دوره ایلخانی و تیموری است

کشف یک پناهگاه با معماری دستکند در خانه یک سیاهکلی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: گزارش های مردمی منجر به کشف یک پناهگاه دستکند تیموری در ملک شخصی یک روستایی در شهرستان سیاهکل واقع در شرق استان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک پناهگاه با معماری دستکند در سیاهکل کشف شد.
امیر انتخابی با اعلام این مطلب عنوان کرد : با توجه درخواست اهالی محترم یکی از روستاهای ییلاقی شهرستان سیاهکل مبنی بر احتمال وجود یک پناهگاه یا غار در بافت تاریخی روستا و پیگیری موضوع توسط استانداری محترم گیلان، بازدید های اولیه از محل مورد نظر انجام شد و با توجه به شواهد موجود، مقرر گردید مجوز های لازم از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی برای گمانه زنی و بازگشایی فضای مورد نظر اقدام گردد. در این راستا پس از اخذ مجوز های لازم، تیمی از کارشناسان معاونت میراث فرهنگی به سرپرستی آقای شهرام رامین به محل مورد نظر اعزام شده که پس از کاوشِ یک گمانه و بازگشایی دهانه موجود با بقایای معماری یک پناهگاه دستکندِ ارزشمند مواجه شدند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: این پناهگاه دستکند که در دل یک تپه طبیعی و در ملک شخصی یکی از اهالی روستا قرار دارد دارای مساحت تقریبی ۳۹۰ مترمربع و طول تقریبی ۹۸ متر می باشد و ارتفاع آن در بخش های مختلف، متنوع بوده و از حدود یک متر در محدوده ورودی تا حدود ۴ متر در بخش های میانی متغیر است. معماری فضای مکشوفه کاملاً دستکند بوده و از هیچ گونه مصالحی برای ایجاد فضا در ساخت آن استفاده نشده است و به نظر می رسد از آن به عنوان پناهگاه و مأمنی در مواقع اضطراری و خطر استفاده می شده است.
به گفته امیرانتخابی این دومین معماری دستکند است که از سال گذشته تاکنون در مناطق ییلاقی شهرستان سیاهکل، کشف شده است. امیرانتخابی درخصوص قدمت این پناهگاه ادامه داد: شواهد اولیه و سطحی متعلق به دوره ایلخانی و تیموری در داخل پناهگاه، کشف گردید، اما تعیین قدمت دقیق تر، نیازمندِ اجرای کاوش های باستان شناسی در این محدوده می باشد. با توجه به اهمیت و ارزش اثر فوق مقرر گردیده، در ابتدا نسبت به تهیه اضطراری پرونده و ثبت اثر در فهرست آثار ملی کشور اقدام گردد و به موازات آن نیز، پیگیریِ اخذ اعتبار و مجوز های لازم برای آغاز کاوش های باستان شناسی انجام شود. دورنمای اجرای طرح نیز، آماده سازی اثر برای بازدید گردشگران، با محوریت تمهیدات حفاظتی و تلاش برای توسعه پایدار گردشگری در روستای مذکور خواهد بود.

Share