با تصویب نمایندگان مجلس

دوفوریت طرح الزام بانک ها به حذف سود جریمه مضاعف تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دوفوریت طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی با ۱۸۵ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر با دو فوریت طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان موافقت کردند.

حجت‌الاسلام «محمد حسین حسین زاده بحرینی» نماینده مشهد به عنوان طراح این طرح گفت: این طرح پیش تر هم با همین کیفیت و با رای ۹۴ درصد نمایندگان را تصویب شد، اما پس از ارسال آن به شورای نگهبان به دلایلی به تصویب نهایی نرسید.

نماینده مشهد افزود: مشکل اقتصاد ما این است که بانک‌ها که باید پشتوانه تولید و تولید کننده باشند و در مسیر رونق تولید حرکت کنند عملکرد برخی از آنها به گونه‌ای است که تولید کنندگان را مستاصل می کنند.

وی ادامه داد: بدهی بدهکار بانکی به دلیل نوع محاسبه سود و جرایم و قراردادهای متوالی که بسته می‌شود به حدی زیاد می‌شود که امکان پرداخت ندارد؛ در نتیجه از یک طرف مردم و تولیدکنندگان مستاصل می شوند و از طرفی امکان پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها وجود ندارد و آنها به صورت روزشمار سود و جریمه در نظر می‌گیرد.

حسین زاده بحرینی افزود: با قفل شدن منابع بانکی امکان تزریق پول به واحدهای تولیدی نیست و مردم هم در تنگنا قرار گرفتند. انباشت بدهی هم نتیجه نحوه محاسبه و قراردادهای متوالی است که روی آن انبار شده و باید برایش تدبیر کنیم که البته شورای فقهی بانک مرکزی برای آینده تدبیر کرده که این اتفاق نیفتد.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۹۰ درصد این طرح با بانک‌ها و بانک مرکزی مورد تفاهم است که امیدواریم با تصویب این طرح گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور باز شود.

این طرح پس از تصویب دو فوریت به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

Share