رئیس سازمان چای خبرداد:

صادرات چای ایرانی به ۳۶ کشور | تنها ۲۵ درصد چای مصرفی کشور تولید داخل است

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه تنها ۲۵ درصد از چای مصرفی در کشور توسط چایکاران داخلی تامین می‌شود گفت: باید با رفع مشکلات چایکاران این میزان را افزایش دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حبیب جهانساز عصر امروز در جلسه کمیته چای در رشت اظهار داشت: ۵۵ هزار خانوار و ۱۷۸ کارخانه در حوزه چایکاری مشغول فعالیت هستند که در مجموع برای ۲۰۰ هزار نفر در این حوزه شغل ایجاد شده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه نمی‌توان در اراضی پرشیب هیچ محصولی را با چای جایگزین کرد گفت: در اراضی پرشیب هیچ محصولی نمی‌تواند به اندازه چای برای کشاورزان سود و منفعت داشته باشد و ضروری است که اقدامات لازم برای رفع مشکلات موجود انجام شود.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته در گیلان ۳۸ درصد افزایش داشته است تصریح کرد: امسال میزان بارش‌ها در گیلان نسبت به مناطق سیل‌زده بیشتر بوده است اما وجود بوته‌های چای در استان سبب شده که از بروز سیل و خطرات ناشی از آن جلوگیری شود.

جهانساز به ساخت باغات چای خلاف جهت شیب زمین اشاره کرد و گفت: اخیرا چند باغ چای را برخلاف جهت شیب زمین ساختیم و این اقدام موجب شد تا هزینه تولید چای کاهش یابد و در مصرف آب صرفه‌جویی شود، همچنین میزان تولید چای و درآمد چایکاران نیز در این روش افزایش یافت.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: مجموع صادرات چای در سال گذشته به ۳۶ کشور حدود ۱۶ هزار تن بوده که نسبت به سال ۹۶ رشد ۱۱.۴ درصدی داشته است و حدود ۱۹ میلیون دلار یعنی ۲.۳ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه واردات چای در سال ۹۷ افزایش ۷.۱ درصدی داشته است تصریح کرد: واردات چای در سال گذشته حدود ۲۹۲ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۹۶، افزایش ۳.۴ درصدی داشته است؛ ارز آوری حاصل از صادرات نسبت به خروج ارز ناشی از واردات رشد کرده است.

جهانساز با تاکید بر اینکه نسل جدید در صورت عدم مکانیزه کردن چایکاری، حاضر به ورود به این عرصه نخواهند شد افزود: در طی سالهای اخیر، ۷۵۹ دستگاه برگ‌چین و حدود هزار موتور هرس در اختیار چایکاران قرار گرفت و ۶۷ کارخانه نیز با دریافت تسهیلات بازسازی شدند اما هنوز نیازمند اقدامات جدی‌تر در این حوزه هستیم.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه تنها ۲۵ درصد از چای مصرفی در کشور توسط چایکاران تامین می‌شود گفت: در حال حاضر مجموعا ۱۵۱ کارخانه دارای مجوز فعالیت و ۵۵ کارخانه دارای مجوز بسته‌بندی در استان‌های گیلان و مازندران هستند که وظیفه داریم نسبت به رفع مشکلات آنها اقدام کنیم.

وی با اشاره به مشکلات چایکاران خاطرنشان کرد: عدم پرداخت به موقع برگ سبز چای، افزایش اندک قیمت چای نسبت به سایر محصولات، تغییر کاربری باغات چای به علت افزایش قیمت زمین و عدم بهره‌مندی چایکاران از منافع حاصل از واردات چای بخشی از چالش‌های پیش روی چایکاران شمالی است.

جهانساز افزود: طرح بهزراعی باغات چای، روی آوردن به روش‌های نوین آبیاری، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گیاهی، افزایش سرمایه صندوق جهت پشتیبانی مالی از محصول چای، توسعه کشت و اصلاح و بازسازی باغات چای و توانمند سازی بهره‌برداران در بخش تولید و صنایع چای بخشی از پیشنهادات ما برای رفع مشکلات موجود است.

Share