دیارمیرزا گزارش می‌دهد

شب‌های روشن شهر رشت؛ طرحی که به فراموشی سپرده شد

اگرچه خبرهایی مبنی بر اجرای این طرح در سایر شهرهای گیلان نظیر لاهیجان نیز شنیده شد اما با گذشت بیش از یک سال از افتتاح این طرح در رشت عملا هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طرح شب های روشن شهر رشت با حضور علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور مصطفی سالاری استاندار گیلان و جمعی از مسئولان در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال ۹۶ در پیاده راه فرهنگی افتتاح شد.
استاندار گیلان در جلسه هماهنگی برگزاری همایش فرصت های سرمایه گزاری گردشگری استان که اسفندماه سال ۹۶ برگزار شده بود، «طرح شهر شب های روشن‌ با هدف ارائه خدمات ۲۴ ساعتی به مردم و گردشگران را طرحی عملیاتی و پربازده توصیف و تصریح کرد: نقاطی همچون میدان شهرداری و سبزه میدان رشت، بلوار ساحلی بندر انزلی و استخر لاهیجان، ظرفیت ارائه خدمات ۲۴ ساعتی به شهروندان و گردشگران را دارند و تاکید دارم زمینه تحقق آن، ظرف کوتاه ترین زمان ممکن فراهم گردد».

اگرچه بعدها خبرهایی مبنی بر اجرای این طرح در سایر شهرهای گیلان نظیر لاهیجان نیز شنیده شد اما با گذشت بیش از یک سال از افتتاح این طرح در رشت عملا هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است تا جایی که مرتضی عاطفی مدیرکل وقت روابط عمومی استانداری گیلان در نشست «رشت؛ شهرِ باران، نگرانِ آینده» که دی ماه سال گذشته برگزار شده گفته بود «استاندارِ غیر گیلانیِ گیلان تصویب کرد که طرح شب‌های روشن در رشت ایجاد شود اما نخواستند و نگذاشتند که بشود و به فراموشی سپرده شد».

مدیریت شهری همراه نبوده است/خودم را در بی‌ثباتی شهر مقصر می‌دانم

در همین راستا رضا رسولی عضو شورای شهر رشت در مورد علت توقف اجرای طرح شب های روشن به دیارمیرزا گفت: برای اولین بار این طرح با حضور استاندار گیلان در پیاده راه فرهنگی کار خود را آغاز کرد و شاهد برنامه هایی در پیاده را بودیم.
رسولی افزود: البته طبیعتا فرمانداری، شهرداری و شورا در این مسیر می‌بایست سیاستگذاری‎ را انجام می دادند. بخش عمده اجرایی نشدن درست طرح شب‌های روشن از نظر بنده به دلیل عدم همراهی بدنه اجرایی شهر است.
این عضو شورا گفت: وضعیت شهرداری رشت با مشکل مواجه شده است و بنده از شهروندان به خاطر این مسئله عذرخواهی می‌کنم، البته همیشه از نهاد مدنی شورا که متعلق به شهر است نه فرد، دفاع می‌کنم اما خودم را در بی‌ثابتی مدیریت شهری مقصر می‌دانم زیرا یک عضو شورا هستم و به همان اندازه نیز در این امر تقصیر کارم و از این بابت شرمنده هستم.
ریس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با بیان اینکه شب های روشن با علاقه و حمایت استاندار افتتاح شد، گفت: استاندار گیلان در حوزه آبندان شیوه‌نامه‌ای ارائه کرده اند که کار بزرگی است و بنظرم دستگاههای اجرایی استان در خصوص گشایش هایی که صورت می‌گیرد باید انرژی بیشتری بگذارند و طرح شبهای روشن نیز از همان دست از گشایشها است.

این طرح تنها اجرای موسیقی و نمایش نبود

در ادامه علیرضا حسنی مدیرعامل سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری رشت در گفتگو با دیارمیرزا در مورد اجرای طرح  شب‌های روشن گفت: این طرح مربوط به چند دستگاه بوده است و شهرداری به تنهایی متولی آن نیست و قرار بود که پیاده راه فرهنگی در این طرح تبدیل به یک پاتوق فرهنگی شود.

حسنی افزود: البته نمایش خیابانی از مواردی است که هر شب در پیاده راه فرهنگی در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه تعریف استاندار از این طرح تنها اجرای موسیقی و نمایش نبوده گفت: در این طرح شهر رشت را شهری پویا و زنده مطرح شده بود و حضور کسبه، اصناف و بهرمندشدن مردم از این فضا موارد مهم این طرح به‌شمار می‌رفت و می طلبد برای اجرای درست این طرح اصناف و دستگاههای مربوطه از جمله ارشاد و میراث فرهنگی و گردشگری پای کار بیایند تا شاهد نشاط و سرزندگی در پیاده راه باشیم.

باید تمام دستگاه‌‌ها به یک جمع بندی کامل برسند

در ادامه شهرود امیر انتخابی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه این طرح قرار است در دو شهر انزلی و لاهیجان نیز اجرایی شود، گفت: برای اجرای شب های روشن در رشت باید تمام دستگاه‌‌ها به یک جمع بندی کامل برسند به ویژه که این طرح در شب است و نیاز به همکاری ویژه شورای تامین دارد.
امیر انتخابی افزود: سعی خواهیم کرد که به زودی جلسه‌ای برای اجرای طرح شب‌های روشن با حضور متولیان برگزار کنیم تا مردم از این فضا بهره‌مند شودند.
وی با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در اکثر کشورهای اسلامی برای این ماه مبارک در شبها برنامه های متنوع معنوی دارند و ما نیز سعی خواهیم کرد که با تشکیل هرچه زودتر جلسه شاهد اجرای برنامه‌های معنوی و متناسب با ماه مبارک رمضان در مرکز شهر باشیم.

Share