یادداشت/ رضا سیف پور

«سواد مالی»، مال اندوزی نیست!

فراموش نکنیم که در سواد مالی علاوه بر مهارت مدیریت پول و هزینه ها، افراد جامعه با مفهوم مهم «سرمایه گذاری» نیز آشنا می شوند که اگر به درستی صورت پذیرد و در بخش مولد صنعت تمرکز یابد، بی درنگ به بدنه جامعه تزریق می شود و منافع سرشار آن شامل کل اجتماع می شود و این دقیقا همان چیزی است که جامعه امروز ما نسبت به آن فقیر و کم اطلاع است.

• رضا سیف پور / مدرس سواد مالی و فنون مذاکره
همانطور که گفتیم، امروزه «سواد مالی» در میان شش گونه مهم از سواد در دنیا، از جایگاه بالایی برخوردار است با اینحال هنوز این علم در کشور ما جوان است و بدتر از همه اینکه خیلی ها آن را با «شیوه پولدار شدن» و «چگونه ثروتمند شویم؟» اشتباه می گیرند اما واقعیت امر چیست ؟
این اشتباه از آنجا ناشی می شود که بخشی از مردم جامعه فکر می کنند، «پول» حلال همه مشکلات است و از این رو تلاش می کنند تا با کسب روز فزون پول، براقبال خود بیافزایند و چه بهتر اینکه برای این کار از یک مهارت علمی مهم هم برخوردار باشند اما اگر شما هم فکر می‌کنید پول حلال همه مشکلات است کاملا در اشتباه هستید. پول، حلال همه مشکلات نیست. در واقع شکی نیست که بخشی از مشکلات ما مادی و در گرو همین پول است اما حلال آن، خود پول نیست. در عوض ما گمان می کنیم که «سواد مالی» میتواند در بسیاری از موارد حلال و یا حداقل پیشگیری کننده بسیاری از مشکلات محسوب شود. برای شناخت بهتر این مفهوم و اینکه چرا سواد مالی میتواند حلال مشکلات باشد باید با مفهوم «ثروت» و نقش آن در زندگی آشنا شویم. در واقع قرار است که ما در این یاد داشت به شما نشان دهیم، هدف از کسب سوادمالی مدیریت درست منابع مالی است نه مال اندوزی و انباشت ثروت به هر قیمت !
اکثر افراد به جای اینکه برای یادگرفتن سواد مالی و عمل به آن تلاش کنند، به شدت روی پول تمرکز می‌کنند. تلاش برای پول درآوردن خوب است اما اگر از مهارت کافی برخوردار نباشید و ندانید پولی که بدست آورده‌اید، چه کم باشد چه زیاد، چگونه می تواند برای شما و دیگرن ایجاد آرامش نماید ، آنگاه شاید به جهت دردسر های پیش آمده، چندان علاقه مند به کسب پول بیشتر نباشید.
سواد مالی کمک می کند تا در شرایط بد اقتصادی بتوانیم تصمیم های درستی در «هزینه» و مدیریت سرمایه خود اتخاذ کنیم، بگونه ای که بتوانیم با کمترین تنش ممکن شرایط بد را سپری نماییم و حتی به دیگران هم برای عبور از این شرایط کمک کنیم. لذا این علم به هیچ عنوان به دنبال پیش بینی قیمت ها و استفاده از فرصت ها نیست. اینجاست که میتوان سواد مالی را پی و فونداسیون ساختمان اقتصادی زندگی هر فرد دانست نه عامل روی هم ندادن خشت ها و آجر ها. در صورتی که فرد از سواد مالی خوبی برخوردار باشد و بتواند اصول آن را به خوبی اجرایی نماید، در واقع موفق شده تا ساختمان اقتصاد زندگی خود را مستحکم تر نموده و بر ایمنی جامعه خود بیافزاید. فراموش نکنیم که در سواد مالی علاوه بر مهارت مدیریت پول و هزینه ها، افراد جامعه با مفهوم مهم «سرمایه گذاری» نیز آشنا می شوند که اگر به درستی صورت پذیرد و در بخش مولد صنعت تمرکز یابد، بی درنگ به بدنه جامعه تزریق می شود و منافع سرشار آن شامل کل اجتماع می شود و این دقیقا همان چیزی است که جامعه امروز ما نسبت به آن فقیر و کم اطلاع است. اینچنین است که می گوییم ؛ افراد دارای سواد مالی بالا به دنبال مال اندوزی نیستند بلکه به دنبال آن هستند که چگونه بر دارایی خود مدیریت نموده و با کمک دارایی خود، هر چند مبالغ اندک، بر پویایی جامعه بیافزایند. این نگرش با نگرش های رایج همچون «چگونه ثروتمند شویم؟» و «راه های سریع کسب درآمد» متفاوت است. با این نگرش امروز و در این شرایط بد اقتصادی، جامعه ما بیش از هر زمان دیگری تشنه «سواد مالی » است به گونه ای که نه تنها تک تک شهروندان بتوانند با کمترین تنش های مالی زندگی خود را اداره نمایند بلکه در کنار آن بتوانند در پویایی و رونق جامعه و ارتقاء سطح زندگی دیگران نیز موثر باشند.

Share