با مخالفت محیط زیست و دستور دادگستری:

اجرای پروژه قزوین – کلاچای – رحیم‌آباد غیرمجاز اعلام شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: باید از هرگونه فعالیت غیر مجاز در احداث این پروژه جلوگیری شود و سازمان محیط زیست کشور به صراحت غیرمجاز بودن اجرا و ادامه این پروژه را اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسن پسندیده در اولین نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی در سال جاری که در سالن جلسات دادسرای عمومی و انقلاب استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: پیشگیری و ممانعت از تخریب محیط زیست در راستای توسعه پایدار و اجرای مقررات کشور یکی از رسالت‌های سازمان بوده و در رابطه با پروژه قزوین_رحیم اباد_کلاچای سازمان محیط زیست کشور مطالعات را بررسی کرده و بهسازی و تعویض مسیر را لازم دانسته چرا که این پروژه فاقد توجیه اقتصادی است.

وی بیان کرد: باید از هرگونه فعالیت غیر مجاز در احداث این پروژه جلوگیری شود و سازمان محیط زیست کشور به صراحت غیرمجاز بودن اجرا و ادامه این پروژه را ممنوع اعلام کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین افزود: حفظ و رعایت موازین قانونی در اجرای این پروژه خواسته اصلی سازمان محیط زیست بوده چرا که توجه به مسائل محیط زیستی یکی از موارد مهم در اجرای پروژه‌های عمرانی است.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین گفت: پروژه در دست احداث جاده قزوین – کلاچای با مشخصات راه اصلی بر اساس سند بالادستی تعیین و به استان‌های قزوین و گیلان نیز ابلاغ شده است.

مسعود حق لطفی عصر یکشنبه در نخستین نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در حوزه امور اراضی و منابع طبیعی استان قزوین در سال ۹۸،افزود: این مسیر حدود ۱۵۴ کیلومتر بوده که ۷۹ کیلومتر آن در استان قزوین واقع شده و جزو طرح‌های اولویت‌دار سازمان برنامه و بودجه نیز قرار دارد.

وی اعتبار این پروژه در دست ساخت را ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان در سال ۹۵، ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح تخصیص یافت اما دچار مخالفت های زیست محیطی شد.
حق لطفی با اشاره به مخالفت سازمان محیط زیست در اجرای طرح یاد شده، تاکید کرد: مسیر مورد نظر در فاز یک مناسب ترین راه عبور برای این پروژه است که در صورت جایگزینی آن تخریب زیست محیطی به ۳ برابر افزایش خواهد یافت.
این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست ریاست دادگستری قزوین مبنی بر توقف پروژه ، پیشنهاد می شود فاز یک این جاده تا رودخانه شاهرود مورد بازدید دوباره نمایندگان دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد و در صورت رفع موانع، این پروژه تا پایان عملیات ادامه پیدا کند.

 

Share