جعفرزاده: مردم از نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور گله دارند

سیل اخیر شمال پیش‌بینی شده بود | هلی‌کوپترسواری مسئولان دردی از مردم را دوا نمی‌کند

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی می‌گوید: قبل از سیل استان گلستان، ۱۶ گزارش به ستاد حوادث غیرمترقبه رفته بود و این ستاد وظیفه‌اش پیش بینی و اقداماتی قبل از وقوع حادثه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : چند روزی است که سیل امان مردم دو استان گلستان و مازندران را بریده است؛ بسیاری از مناطق این دو استان به زیر آب رفته و زندگی مردم به وخیم‌ترین شرایط خود رسیده است. برخی کارشناسان پیش از این احتمال وقوع سیل را پیش‌بینی کرده بودند اما اقدامی برای مقابله و پیشگیری صورت نگرفت. این در حالی بود که حتی سید مناف هاشمی استاندار گلستان در زمان حادثه، خارج از کشور به سر می‌برد و توسط اسحاق جهانگیری برکنار شد.

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی به رویداد۲۴ گفته علم و دانش به حدی پیشرفت کرده که بسیاری از حوادث را قبل از آنکه اتفاق بیفتد، پیش بینی می‌کند. سیلی که چند روزی است راه افتاده و زندگی مردم دو استان مازندران و گلستان را مختل کرده، کاملاً پیش بینی شده بود.

او می‌گوید: درست است که سد‌ها جوابگو و مانع جلوگیری این سیل نبودند، اما اگر مسئولان مربوطه آب سدها را مدیریت می‌کردند و قبل از آنکه سدها لبریز شود دریچه‌های آن را باز می‌کردند ۶۰ تا ۷۰ درصد این خسارتی که اکنون به بار آمده، کاهش پیدا می‌کرد.

نماینده رشت می‎‌گوید: در این راستا چند نکته حائزاهمیت است: اول اینکه برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که از چند روز پیش این سیل پیش بینی شده بود، ولی خبری از حضور استاندار در این بحران نبود و تازه ایشان دیروز وارد استان شدند. اینکه آقای وزیر کشور بگوید که استاندار قبلاً مرخصی گرفته بود و با خانواده خارج از کشور هستند برای مردم قانع‌کننده نیست. امروز بسیاری از مردم عادی که سمتی در سیستم اداری کشور ندارند سفر‌های خود را لغو کردند و برای کمک به مردم آسیب‌دیده وارد منطقه شدند. با این شرایط انتظار همه این بود که استاندار هم به هر دلیلی که به مرخصی رفته بود زودتر از این‌ها وارد منطقه می‌شد؛ که این اتفاق نیفتاد و منجر به برکناری او شد.

نکته دوم، نبود مسئولان در بین مردم آسیب‌دیده است. با تمام احترامی که برای دولتمردان قائلم باید بگویم که این افراد باید زودتر به منطقه می‌آمدند و ضمناً آن‌ها باید بدانند که هلی‌کوپترسواری دردی از مردم را دوا نمی‌کند. وقتی یک مسئول آن هم در این وضعیت در بین مردم سیل‌زده حاضر می‌شود، کمترین اثر آن این است که درد و غم مردم را کمتر می‌کند.

نکته سوم این است که راه آهن اینچه برون مشکل ایجاد کرده و باید مشاوران این راه آهن مورد بازخواست قرار بگیرند، چون منطقه را به یک حوضچه بزرگی تبدیل کرده است.

وی افزود: ما اطلاعاتی در دست داریم که هفته آینده خوزستان و رود کرخه و مخصوصاً سوسنگرد (دشت‌آزادگان) دچار مشکل می‌شود. این اطلاعات علمی است و انتظار می‌رود که مسئولان به گوش باشند. فردا اگر این اتفاق در خوزستان بیفتد دیگر مردم قبول نخواهند کرد که مسئولی بیاید و بگوید ما غافلگیر شدیم.

نایب رییس فراکسیون مستقلین حبر داد که قبل از سیل استان گلستان، ۱۶ گزارش به ستاد حوادث غیرمترقبه رفته بود و این ستاد وظیفه‌اش پیش بینی و اقداماتی قبل از وقوع حادثه است. قرار نیست حادثه‌ای رخ دهد و سپس مسئولان این ستاد برای تشییع وارد منطقه شوند. امروز مردم از نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور گله دارند و می‌گویند اصلاً ایشان در مصاحبه‌هایش ابراز همدردی نمی‌کند. متاسفانه خیلی از مسئولان ما پس از این حادثه عظیم و غم‌انگیزی که رخ داد چهره ناراحتی از خود نشان ندادند در حالی که مردم آسیب‌دیده انتظار همدردی و کمک به موقع از مسئولان را دارند.

نماینده رشت خاطرنشان کرد: یک اتفاق بدی که در مناطق سیل‌زده رخ داده این است که فرماندهی واحدی برای مدیریت این بحران وجود ندارد و هرکس هر کاری به ذهنش می‌آید انجام می‌دهد. به هر حال مدیریت بحران یک تخصص است و بسیاری از افرادی که با نیت‌های پاک در صحنه حاضر شدند غیرمتخصص هستند و‌ای کاش ستادی که برای نظم بخشیدن به این بحران شکل گرفته است بتواند هرچه زود به این وضعیت، نظم دهد و با برنامه حساب‌شده از ظرفیت افرادی که تخصص لازم را ندارند، استفاده کند.

Share