واعظی در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان گیلان:

باید از نگاه توسعه‌ای مسئولان گیلان قدردانی کرد | اگر خوب مقاومت کنیم، قطعا پیروز نبرد اقتصادی هستیم

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: دولت در حال تلاش برای ایجاد فضای مناسب تر در عرصه جهانی برای فعالیت گسترده تر تولیدگران و صادرکنندگان ایرانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمود واعظی عصر سه شنبه در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان گیلان در نهاد ریاست جمهوری، با اشاره به فشارهای آمریکا بر مسائل اقتصادی و تمرکز روی بانک ها و بنگاه های اقتصادی برای جلوگیری از ورود نیازمندی های اولیه و ضروری و صادرات کشور تاکید کرد: بانک ها و بنگاه های اقتصادی خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی هستند و باید با حفظ همبستگی داخلی، تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات، برای عبور از این شرایط به یکدیگر کمک کنیم و اکنون زمان رقابت بایکدیگر نیست.

وی با بیان اینکه همه باید برای عبور از این گردنه سخت، دست به دست هم بدهیم ، گفت: دولت در حال تلاش برای ایجاد فضای مناسب تر در عرصه جهانی جهت فعالیت گسترده تر تولیدگران و صادرکنندگان ایرانی است و در همین عرصه توافقات با اروپا در حال پیگیری است که گام اول آن نیز ایجاد کانال مالی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپاست.

واعظی با اشاره به استقبال کشورهای چین، هند، روسیه و سایر کشورها از پیوستن به این کانال مالی افزود: جمهوری اسلامی ایران از این همکاری های عملی در این زمینه استقبال و حمایت می کند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تاکید براینکه بانک ها و دستگاه های مختلف باید بیش از هر زمان دیگری از بخش خصوصی حمایت کنند، خاطرنشان کرد: همواره در دولت یازدهم و دوازدهم، اصل و سیاست کلیدی، بسترسازی و حمایت از فعالان بخش خصوصی و عدم تصدی گری دولت بوده است.

واعظی با اشاره به برخی شرایط سخت بخش خصوصی در دوره زمانی کنونی ازجمله نوسانات ارز، گشایش اعتبار و نیاز به نقدینگی، از بانک ها و دیگر بخش های مالی ذیربط خواست تا از بخش خصوصی کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تاکید براینکه قطعا آمریکا به اهداف خود نخواهد رسید، به اختلافات و شکاف کنونی در کنگره آمریکا بر سر سیاست ها و رفتار نابخردانه ترامپ درباره برجام، روابط با اتحادیه اروپا و جنگ تجاری با چین اشاره کرد و اظهار داشت: در دشمنی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تردیدی نیست اما بعد از خروج دولت ترامپ از برجام، شکاف در داخل هیات حاکمه این کشور بیش از گذشته شده است.

واعظی با بیان اینکه اگر خوب مقاومت کنیم، ارتباط با مردم منسجم تر شود و بر سر مسائلی جزئی علائم منفی از داخل به خارج منتقل نشود، قطعا پیروز این نبرد اقتصادی هستیم، گفت: صف های گوشت با یک بی تدبیری و مشکل در توزیع و نظارت بوجود آمد چرا که طبق آمار، تنها بین ۱۰ تا ۱۲ درصد نیاز کشور به گوشت از خارج وارد می شود که در ۱۱ ماه گذشته نیز بیش از دوره های مشابه سال های قبل، گوشت وارد کرده ایم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تاکید براینکه باید باور داشته باشیم که با تلاش و پشتکار مضاعف دوران تحریم کوتاه خواهد شد ، اظهار داشت: آمریکایی ها فکر نمی کردند که بعد از اعمال تحریم ها در ۱۳ آبان شرایط کشور به گونه ای دیگر شود.

واعظی تصریح کرد: در جنگ اقتصادی تنها یک گروه در جبهه نیست بلکه دولت، بخش خصوصی، شبه دولتی، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و نهادهای مدنی و انقلابی باید درمیدان حضور یابند تا از این شرایط عبور کنیم.

وی با اشاره به نگاه توسعه ای در بدنه دولت و تاکید براینکه باید در هرشرایطی کشور را بسازیم، تصریح کرد: اصل رفاه و زندگی بهتر مردم است و تلاش می کنیم تا شرایط زندگی مردم در ماه های پیش بهبود یابد چراکه هیچ راهی جز حل مشکلات اقتصادی مردم نداریم و مردم باید به آینده امیدوار باشند و هدف دشمنان، ناامیدی و از بین رفتن نشاط مردم است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تاکید براهمیت استان های مرزی از جمله گیلان گفت: رفت و آمد در این استان ها بیش از سایر نقاط کشور است و باید از نگاه توسعه ای و مثبت مسئولان گیلان قدردانی کرد.

واعظی با اشاره به ظرفیت های بالای گیلان در همه بخش ها و شاخص ها از جمله دامپروری، کشاورزی، گردشگری وهمچنین مردمی پرتلاش و فهیم افزود: بیکاری این استان از سایر بخش های کشور کمتر است و با سرمایه گذاری های انجام شده، شاهد تحولات اساسی در این استان خواهیم بود و باید درنظر داشت سرمایه گذاری در بخش گردشگری در مازندران و گیلان، در مدت کوتاه بازمی گردد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری درباره تعیین تکلیف بخش های بلااستفاده و واگذاری بنگاه ها و اینکه بنگاه داری بانک ها در کشور سودی ندارد، تصریح کرد: باید با توجه به شرایط کنونی کشور با تامین نقدینگی بر روی پروژه ها و بخش های تولیدی زودبازده که نیازمندی های داخلی را تامین می کنند و همچنین در صادرات کالاها نقش دارند، تمرکز کنیم.

واعظی با اشاره به اهمیت مناطق آزاد و صادرات غیر نفتی و تراز مثبت یک و نیم میلیاردی در این بخش در ۱۱ ماه گذشته ادامه داد: با فراهم شدن مقدمات اجرای طرح اتوبان رشت – آستارا صدور کالاها و ارتباطات با منطقه قفقاز، کشورهای همسایه و اروپا تسهیل می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری از همه بنگاه ها و بخش خصوصی خواست تا در برنامه ریزی های خود به مسئله اشتغال و عدم ریزش نیروهای کار و همچنین تخصیص اعتبارات به پروژه هایی با سرمایه گذاری کمتر و درعین حال اشتغال بیشتر، توجه بیشتری کنند.

Share