سامانه چلچله ارتباطی به وزارت ارتباطات و همراه اول ندارد

آرای مردم را شرکت وابسته به چه نهادی جابجا می‌کند؟

ماجرای جابجایی آرای پیامکی مردم برای یک برنامه تلویزیونی می رود تا برخی از مسایل نهان را آشکار کند، از آن جمله، ارتباط برخی از شرکتهای فاقد مجوز با نهادهایی است که ظاهرا ترسی از جابجایی آرای پیامکی مردم ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، ماجرای جابجایی آرای پیامکی مردم برای یک برنامه تلویزیونی می رود تا برخی از مسایل نهان را آشکار کند، از آن جمله، ارتباط برخی از شرکتهای فاقد مجوز با نهادهایی است که ظاهرا ترسی از جابجایی آرای پیامکی مردم ندارند.

اتفاقات اخیر جشنواره جام جم که در آن از مردم خواسته بودند درباره برنامه های تلویزیونی و مجریان نظر دهند، رفته رفته تبدیل به چالش تازه ای برای صدا و سیما شده است، چون پس از توئیت وزیر ارتباطات درباره جابجایی آرای پیامکی مردم، بلافاصله یکی از مدیران صدا و سیما اعلام کرد شرکتی که وابسته به وزارت ارتباطات است، جابجایی آرای مردم را انجام داده، ولی حالا کاشف به عمل آمده که این شرکت اصلا مجوز از طرف وزارت ارتباطات ندارد، چه برسد به اینکه وابسته به وزارتخانه باشد.

در این باره دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم درباره جابجایی آرا و نظرات مردم گفته است: در حال حاضر کمیته بررسی فنی و مرکز صیانت و حفاظت سازمان صدا و سیما با همکاری پلیس فتا در حال پیگیری قانونی این موضوع برای برخورد با عامل یا عاملان تخلف در شرکت مذکور هستند.

به گفته او دستگاه‌های مسئول در حال بررسی دقیق ابعاد این تخلف هستند و سازمان صدا و سیما در عین حال با تشکیل پرونده این موضوع از متخلف یا متخلفان به پلیس فتا شکایت کرده و خواستار اقدام قانونی لازم را دارد.

مسعود احمدی افزادی می گوید سامانه ای که پیامک ها را دریافت می کرده، یعنی سامانه چلچله به عنوان بستر نظرسنجی مردمی جشنواره تلویزیونی جام جم انتخاب شده است و این سامانه توسط یکی از شرکت‌ها توسعه داده می‌شود و این شرکت در بخش کد دستوری از زیرساخت USSD مربوط به یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین شرکت‌های پردازنده کدهای دستوری کشور استفاده کرده و طبیعتا تحت نظارت فنی سازمان تنظیم مقررات و فرکانس‌های رادیویی (ICT) که در واقع از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز دارد، همه امور خود را به انجام می‌رساند.

وزارت ارتباطات: در اظهارنظر عجله نکنید

پس از اظهارنظر احمدی افزادی، وزارت ارتباطات درباره اظهارات او گفت: تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد انحصاری تبلیغات صداوسیما صورت پذیرفته که هیچ مجوزی از این وزارت نیز ندارد. روابط عمومی این وزارتخانه به مدیران صدا و سیما توصیه کرده است «منتظر گزارش تکمیلی بمانند و سپس اظهار نظر کنند!»

سامانه چلچله ارتباطی به وزارت ارتباطات و همراه اول ندارد

بررسی ها نشان می دهد سامانه ای که پیامکها را دریافت می کرد، یعنی سامانه چلچله ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد. پیامک‌هایی که برای کاربران ارسال شده است، از آنها خواسته تا با ارسال عدد ۵۰۹۰۷ به عضویت اپلیکیشن چلچله درآیند.

بر اساس بررسی‌هادر صفحه‌ی «درباره‌ی ما» در اپلیکیشن چلچله آمده است کلیه حقوق مادی ومعنوی چلچله متعلق به «آیکان» است و زیرساخت USSD آن نیز متعلق به شرکت بهسا است، شرکتی که وزارت ارتباطات اعلام کرده حتی مجوزی از این وزارتخانه نگرفته است!

نکته‌ای که تلویزیون باید پاسخگوی آن باشد این است که چطور یک جشنواره ملی را در اختیار شرکتی قرار داده که حتی مجوز هم ندارد! اتفاقی که با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شده به طوری که برخی در خصوص عملکرد این شرکت در حوزه تراکنش‌ها و حساب‌های بانکی نیز ایجاد شبهه کرده‌اند.

باید منتظر ماند و دید آیا وزارت ارتباطات، علاوه بر گزارش عملکرد شرکت مذکور، فهرست شرکت‌های متنوعی را که این روزها با استفاده از کدهای دستوری، درآمدهای هنگفتی به جیب می‌زنند، با توضیح درباره گردانندگان اصلی و هیات مدیره‌های آنها منتشر می‌کند؟

Share