واکنش مردم به فیلترینگ نرم‌افزار‌های ارتباطی

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا«ما نمی‌دانیم که تا کی باید خبر فیلتر شدن بشنویم؟ یعنی تمام مشکلات حل شده که هرروز یک برنامه یا شبکه اجتماعی فیلتر می‌شود؟» نزدیک به یک هفته از فیلترینگ واتس‌آپ می‌گذرد. پیش از این، نرم‌افزار وی چت از دسترس کاربران ایرانی خارج شده بود. موج فیلترینگ از شبکه‌های اجتماعی […]

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا«ما نمی‌دانیم که تا کی باید خبر فیلتر شدن بشنویم؟ یعنی تمام مشکلات حل شده که هرروز یک برنامه یا شبکه اجتماعی فیلتر می‌شود؟» نزدیک به یک هفته از فیلترینگ واتس‌آپ می‌گذرد. پیش از این، نرم‌افزار وی چت از دسترس کاربران ایرانی خارج شده بود. موج فیلترینگ از شبکه‌های اجتماعی شروع شد و حالا به سمت برنامه‌های تلفن همراه آمده است. می‌توان بررسی کرد که از کار انداختن این برنامه‌ها چه اندازه برای کشور مفید بوده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که مردم با اجرای این سیاست‌ها مخالف هستند و استفاده آزاد از اینترنت را جزو حقوق‌شان می‌دانند.

370038_981به گزارش اعتماد، دلیل فیلتر شدن برنامه واتس‌آپ، بنابر گفته عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کمیته تعیین مصادیق مجرمانه این‌گونه مطرح شد که «یکی از دلایل تصویب فیلتر شدن واتس‌آپ از سوی کارگروه، خرید این نرم‌افزار توسط «زاکر برگ» مدیر امریکایی صهیونیستی سایت فیلتر شده فیس‌بوک است که وی قصد گسترش فیس‌بوک از این طریق را دارد». اما هر گروه از مردم با توجه به تفکرات‌شان نظرات متفاوتی درباره اینترنت و فیلترینگ دارند، آنها ماجراهای اخیر را این‌گونه بررسی می‌کنند.

مرتضی درباره فیلترینگ گفت: «حتی نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که قرار است کدام نرم‌افزار فیلتر شود و به دنبال جایگزین‌هایش باشیم. جوان‌های کشور ما با این چیزها که منحرف نمی‌شوند.» اما رامین این روش را در جهت ترویج فرهنگ نمی‌داند و در این‌باره گفت: «حالا بودن برخی برنامه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی چه مشکلی ایجاد می‌کند؟ به نظر من بهتر است که با ترویج فرهنگ و حق انتخاب به مردم به آنها احترام بگذاریم و اگر تمامی این برنامه‌ها به راحتی در اختیار مردم باشد، بهتر می‌توانند دست به انتخاب بزنند.»

مریم درباره فیلتر شبکه‌های اجتماعی و تاثیر این شبکه‌ها در دنیای امروز گفت: اگر بخواهیم خوب و بد اینترنت را از همدیگر جدا کنیم، هیچ‌وقت با فیلترینگ قادر به این کار نخواهیم بود، امروز هر کسی در کمتر از چند دقیقه به فیلترشکن دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند به راحتی تمامی این مسیر‌ها را دور بزند. باید همانند خیلی از کشورهای دیگر مردم به راحتی به اینترنت دسترسی داشته باشند و صلاح خود را بسنجند.»

استفاده آزاد از اینترنت باید جزو حقوق شهروندی باشد

دبیر کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در ادامه این موضوع به این مساله اشاره کرد: دلیل اینکه کارگروه نرم‌افزار ارتباطی تصمیم به فیلترینگ واتس‌آپ قبل از سایر نرم‌افزار‌های مشابه خارجی گرفت، این است که مارک زاکربرگ صهیونیست، مدیر سایت فیلتر شده فیس‌بوک، اخیرا این نرم‌افزار را به قیمت ۵/۱۹ میلیون دلار خریداری و اعلام کرده قصد دارد از قابلیت‌های آن در جهت ارتقا وگسترش فیس‌بوک استفاده کند تا بدین وسیله از ریزش فعلی کاربران آن سایت کاسته و از زوال حتمی آن جلوگیری کند بنابراین وابستگی جدید این نرم‌افزار به سایت فیس‌بوک باعث شده است که زودتر از نرم‌افزارهای مشابه فیلتر شود.»

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اجرای فیلترینگ سرویس واتس‌آپ گفت: این موضوع در یکی از جلسات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و با توجه به نقصان شرایط رای‌گیری در جمع‌بندی نهایی، در جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رییس‌جمهوری مطرح شد و براساس نظر رییس‌جمهور موضوعات مرتبط با شبکه‌های اجتماعی قبل از هر اقدامی در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی فضای مجازی بررسی خواهد شد. موضوع واتس‌آپ در یکی از جلسات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح و با توجه به نقصان شرایط رای‌گیری در جمع بندی نهایی، در جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رییس‌جمهوری مطرح شد.

چندی قبل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص فیلتر کردن واتس‌آپ گفته بود که ما بر این باوریم هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی نباید به دلیل مسائل اقتصادی و تسهیلاتی که برای کاربران فراهم می‌کند فیلتر شوند؛ مگر اینکه این شبکه‌ها مضرات دیگر و یا بحث مشکلات اخلاقی را به دنبال داشته باشند. کلاف سردرگم فیلترینگ در ایران و صحبت‌های رییس‌جمهور، وزیر ارشاد و ارتباطات تا امروز نتوانسته‌اند گره‌یی از این ماجرا را باز کنند.بسیاری از مردم هنوز دلایل مسوولان برای فیلترینگ را نمی‌دانند یا آنها را غیرمنطقی می‌خوانند، استفاده آزادانه از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از نظر مردم یکی از مهم‌ترین اصول حقوق شهروندی است. علی گفت: «اگر آقای رییس‌جمهور منشور حقوق شهروندی درست کرده است باید حق اینترنت را هم در آن بگذارد، اینترنت در دنیای امروز نقش مهمی را بازی می‌کند و به نوعی همه با آن درگیر هستند، کاش در این منشور حقوق اینترنت هم رعایت می‌شد.»گروه دیگری هستند که با فیلترینگ بعضی از سایت‌ها مشکلی ندارند اما فیلترینگ برنامه‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی کار درستی نیست و این‌گونه مردم بیشتر به سمت این شبکه‌ها می‌روند، ریحانه گفت: بعضی از سایت‌ها به ویژه سایت‌های غیراخلاقی هستند که باید فیلتر شوند اما شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای ارتباط تمام مردم جهان با یکدیگر است. تکنولوژی به این راحتی‌ها متوقف نمی‌شود و همیشه برای خودش جایگزین باقی می‌گذارد، با از دسترس خارج شدن برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی طراحان این صنعت سرعت بیشتری برای خلق جایگزین آنها در نظر می‌گیرند.

راه بهتر چیست؟

دانیال در این باره گفت: «من دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر هستم، واقعا ما هم نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که تکنولوژی آیا متوقف می‌شود یا خیر؟ سرعت پیشرفت آنها زیاد است و هر روز جایگزین‌های تازه‌یی برای هر برنامه و شبکه اجتماعی به وجود می‌آید. فیلترینگ ساده‌ترین روش برخورد با این اینترنت است» اواخر هفته گذشته دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از تصویب مسدود کردن شبکه اجتماعی واتس‌آپ خبر داد و گفت: زمان اجرایی شدن این مصوبه هنوز مشخص نیست، کاربران حرف‌های زیادی درباره اینترنت در ایران دارند، از قیمت‌ها بگیرید تا سرعت و فیلترینگ و… باید منتظر ماند تا ببینیم در ادامه فعالیت‌های شورای عالی فضای مجازی چه اندازه نسبت به واکنش‌های مردم تغییر ایجاد می‌شود.

Share