مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

موزه فضای باز باستان‌شناسی در گیلان ایجاد می‌شود

شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد: سایت موزه باستان‌شناسی فضای باز در شهران از توابع شهرستان رودبار ایجاد می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد: سایت موزه باستان‌شناسی فضای باز در شهران از توابع شهرستان رودبار ایجاد می شود.

شهرود امیرانتخابی افزود: محوطه باستانی شهران که پیش از این در سه دوره مورد کاوش قرار گرفته بود که از آغاز زمستان سال جاری، کاوش نجات‌بخشی آن آغاز شده است.

وی ادامه داد: دستاورد این کاوش تا کنون کشف چند اسکلت انسانی مربوط به سه هزار سال پیش و همچنین دست‌تراشه‌های سنگی مربوط به دوره فرا پارینه سنگی است که از لایه‌های تحتانی محوطه به دست آمده که در نوع خود در استان گیلان بی‌نظیر است.

وی گفت: هم‌اکنون تیمی از کارشناسان موزه ایران باستان مشغول مطالعات بیشتر بر روی این دست‌تراشه‌های سنگی هستند.

به گفته امیرانتخابی، قرار گرفتن این محوطه باستانی در حاشیه آزادراه و نزدیکی آن با مرکز استان، این اداره کل را برآن داشت تا این محوطه را به اولین سایت موزه باستان شناسی گیلان تبدیل کند.

روستای شهران از توابع بخش رحمت‌آباد شهرستان رودبار است که در ۵۰ کیلومتری شهر رشت و در نزدیکی آزادراه رشت – قزوین قرار دارد و در سال‌های ۵۷-۵۲ توسط هیات ژاپنی، در سال ۶۷-۶۵ توسط محمدرضا خلعتبری و در سال ۱۳۹۳ توسط زنده یاد بهروز همرنگ مورد کاوش قرار گرفت.

Share