معاون اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان:

سرمایه‌گذاران به وعده‌های مدیران اجرایی استان گیلان اعتماد ندارند

معاون اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری که به گیلان سفر می‌کند به وعده‌های مدیران اجرایی اعتماد ندارد گفت: استان گیلان از لحاظ امنیت صدور مجوز در رتبه پایین‌تر از زنجان و دیگر استان‌هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، علیرضا نوروزی در جلسه بررسی مصوبات هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل فرآیند صدور مجوزها در بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: ایران  از لحاظ فضای کسب‌ و کار در رتبه ۱۰۷ جهان قرار گرفت.

معاون اقتصادی اداره‌ کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان گفت: کشورهای امارات، قطر و عربستان در جایگاه‌های برتر از لحاظ فضای کسب و کار هستند و یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری به کشورهای برتر منطقه بیشتر توجه می‌کند.

نوروزی با اشاره به مصوبات مقررات‌زدایی افزود: مصوبات مقررات‌زدایی و تسهیل فرآیند صدور مجوزها در بهبود فضای کسب و کار باید مورد توجه دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد و سبب دقت و بهبود فضای کسب و کار و صدور مجوز در جامعه شود.

وی با اشاره به مسئله تغییر کاربری اراضی در گیلان گفت: تغییر کاربری اراضی در استان گیلان با توجه به کمبود زمین و تغییرات کاربری جزء چالش‌های سرمایه‌گذاری در گیلان است بنابراین مدیریت امور اراضی یک دستگاه استعلام‌گیرنده به‌شمار می‌رود.

معاون اقتصادی اداره‌ کل امور اقتصادی و دارایی گیلان گفت: مدیریت امور اراضی به عنوان یک مرجع فرآیند صدور مجوز امور کاربری با یک دستگاه استعلام‌شونده مانند بنیاد مسکن گیلان عمل استعلام انجام می‌دهد و بنیاد مسکن نیز مؤظف به پاسخ می‌شود.

نوروزی با اشاره به زمان صدور مجوزها در گیلان گفت: زمان صدور مجوز و استعلام بسیار اهمیت دارد و ما باید پیچیدگی فرآیند صدور مجوزها را تا حد امکان اصلاح کنیم تا مجوزها در کوتا‌ه‌ترین زمان و کم‌ترین هزینه صادر شوند.

وی با بیان اینکه فرآیند تعامل و رفت و برگشت بین دستگاه‌های اجرایی و صدور کسب و کار باید شناسایی شود تصریح کرد: اگر فرآیند صدور مجوز با هزینه بالایی همراه باشد باید هزینه‌ها را تا حد امکان برای سرمایه‌گذار کم کرد و پیچیدگی فرآیند را بررسی کرد.

نوروزی به ثبت فرآیند صدور مجوزها در گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: فرآیند صدور مجوز در بهبود فضای کسب و کار باید ثبت، شناسایی و بررسی شده و دستگاه‌های اجرایی ‌لیست ثبت فرآیند صدور مجوزها را تکمیل و گزارش کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری که به گیلان سفر می‌کند به وعده‌های مدیران اجرایی اعتماد ندارد گفت: استان گیلان از لحاظ امنیت صدور مجوز در رتبه پایین‌تر از زنجان و دیگر استان‌ها است که عدم اعتماد به مدیران اجرایی یکی از دلایل این معضل است.

معاون اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان با اشاره به اینکه فضای کسب و کار در گیلان به عوامل تأثیرگذار شکست یا موفقیت در بنگاه‌‌های فعال اقتصادی تلقی می‌شود ابراز داشت: یک مدیر بنگاه هیچ تصرفی بر عوامل بیرونی کسب و کار ندارد.

وی با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌های اجرایی باید درگیر دو مؤلفه شوند تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی در استان گیلان باید بر اساس مصوبات هیئت مقررات‌زدایی کشور فرآیند صدور مجوزها را انجام داده و بررسی کنند.

نوروزی با بیان اینکه رعایت مصوبات کشور در فرآیند صدور مجوزها توسط دستگاه‌های اجرایی سبب شکل‌گیری بهتر کسب و کار و جذب سرمایه‌گذار به استان گیلان می‌شود افزود: تأثیرات اجرای مصوبات فرآیند صدور مجوز‌ها باید در حوزه‌های اجرایی دیده شود.

وی با اشاره به قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های کسب و کار گفت: شکل‌گیری یک کسب و کار نیازمند دریافت مجوزهای متعدد است و برای دریافت این مجوزها مقررات و قوانینی وضع شده بنابراین باید موانع دریافت مجوزها برای فعالان اقتصادی برطرف شود.

معاون اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه مقررات و قوانین نباید باعث پیچیده شدن دریافت صدور مجوز شود افزود: دستگاه‌های اجرایی باید با استفاده از نظرات، پیشنهادات تشکل‌ها و فعالان افتصادی قوانین را شناسایی و یا حذف و اصلاح کنند.

کارشناس بهبود فضای کسب و کار نیز در این جلسه اظهار داشت: بهبود فضای کسب و کار منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر و ایجاد اشتغال و رشد تولیدات داخلی می‌شود و ایران از نظر کسب و کار در مقایسه با کشورهای همسایه در رتبه ۱۲۸ قرار دارد.

پویان دولتی با بیان اینکه کشور آذربایجان از نظر فضای کسب و کار پیشرفت زیادتری داشته است ابراز داشت: کشورهای امارات و عربستان نیز پیشرفت‌های زیادی در ایجاد فضای کسب و کار داشتند و کشور عربستان در سال ۲۰۱۹ در رتبه ۹۲ قرار گرفت.

وی با اشاره به کشورهای سنگاپور و کره‌جنوبی که جزء برترین کشورهای دنیا از لحاظ فضای کسب و کار هستند اعلام کرد: متقاضیانی که پاسخی از دستگاه‌های اجرایی در رابطه با مجوز کسب و کار دریافت نکنند می‌توانند شکایت خود  را ارائه دهند.

Share