پس از یک نشست 12 ساعته

امضای توافق‌نامه مرزی ایران و آذربایجان | رودخانه آستاراچای لایروبی می‌شود

با پیگیری مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و کمیته هماهنگی رودخانه‌های مرزی کشور و همچنین کارشناسان حوزه آب و رودخانه جمهوری آذربایجان دیواره کمربندی رودخانه آستاراچای به طول ۵ کیلومتر از منطقه روستای کشفی به سمت نقطه اتصال رودخانه به دریای خزر لایروبی می شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شامگاه سه شنبه پس از یک نشست فشرده ۱۲ ساعته به میزبانی شهرستان آستارا توافقنامه فرماندهان هنگ مرزی آستارای جمهوری اسلامی ایران و فرمانده منطقه مرزبانی لنکران جمهوری آذربایجان با حضور کارشناسان فنی دو کشور و همچنین اعضای کمیته هماهنگی رودخانه های مرزی ایران برای لایروبی قسمتی از رودخانه مرزی آستاراچای منعقد شد.
سرهنگ نوذر مرادی در جریان این نشست در محل هتل بین المللی اسپیناس شهرستان مرزی بندر آستارا در جمع خبرنگاران با اشاره به روزهای پر طغیان رودخانه مرزی آستارا چای و مشکلات سیلاب های شدید برای مرزنشینان گفت: با پیگیری مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و کمیته هماهنگی رودخانه‌های مرزی کشور و همچنین کارشناسان حوزه آب و رودخانه جمهوری آذربایجان دیواره کمربندی رودخانه آستاراچای به طول ۵ کیلومتر از منطقه روستای کشفی به سمت نقطه اتصال رودخانه به دریای خزر لایروبی می شود.

فرمانده هنگ مرزی شهرستان آستارا با اشاره به اینکه لایروبی رودخانه آستاراچای با مطالعات مکرر و تایید کمیته هماهنگی رودخانه های مرزی قرار گرفته اضافه کرد: در گذشته نیز ۱۵۰۰ متر از دیوار سازی رودخانه برای جلوگیری از طغیان رودخانه در فصل بارش و ایجاد مشکل برای روستا های مرزنشین باغچه سرا، خشکه دهنه و جلال آباد انجام شده و اگر پروژه دیواره سازی و همچنین لایروبی رودخانه مرزی آستاراچای تا آخرین نقطه خطرآفرین انجام شود خدمت بزرگی برای مرزنشینان این منطقه به حساب می آید.

این نشست مشترک مرزی بین مرزبانان دو کشور حدود ۱۲ ساعت در هتل اسپیناس شهرستان آستارا به طول انجامید که از جمهوری آذربایجان فرمانده مرزبانی منطقه لنکران «رشاد عبدالله اف» در این نشست حضور داشتند.

بندر مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خاکی و ۱۵ کیلومتر مرز آبی دارد.

Share