همچنان از وعده سرخرمن وزارت صنعت خبری نیست

افزایش قیمت خودروها و کوبیدن سازمان حمایت بر طبل توخالی مصوبه ستاد تنظیم بازار

افزایش قمیت خودروها در حالی توسط خودروسازان آغاز شده که سازمان حمایت بدون هیچ واکنش بازدارنده همچنان اعلام می‌کند که برای افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ مصوبه ستاد تنظیم بازار لازم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، بعد از اعلام قیمت‌ جدید چند محصول ایران خودرو، این بار شرکت خودروسازی سایپا اقدام نیز به افزایش قیمت ۴ محصول خود کرده است.

براین اساس این شرکت خودروسازی طی بخشنامه قیمت پراید ۱۵۱ (وانت پراید) را از ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رساند و قیمت چانگان را از ۷۵ میلیون میلیون به ۱۲۷ میلیون تومان افزایش داد.

این در حالی است که قیمت خودرو چانگان در بازار طی هفته‌های گذشته بین ۱۲۸ تا ۱۲۹ میلیون تومان متغیر بوده است، بنابراین با این روند افزایش قیمت توسط خودروسازی‌ها قیمت‌ خودروها کاملا به  قیمت حاشیه بازار در حال نزدیک شدن است،  اما معلوم نیست وزارت صنعت، معدن و تجارت  با چه ساز و کاری  می‌خواهد اختلاف قیمت کارخانه تا بازار را چند درصد و به قول وزیر صنعت ۵ درصد حفظ کند؟

این خودرو ساز همچنین با افزایش ۸۷ درصدی قیمت خودرو کیا سراتو ۱۶۰۰ سی سی دنده‌ای آپشنال قیمت این محصول خود را از ۹۳ میلیون و ۸۱۳ هزار تومان به ۱۷۶ میلیون تومان افزایش داد و با افزایش ۷۳ درصد قیمت کیا سراتو آپشنال ۲۰۰۰ را از ۱۱۳ میلیون و ۶۲ هزار به ۱۹۶ میلیون تومان افزایش داد.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که شهرام میرآخرلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان می‌گوید افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان در مورد خودروهای پرتیراژ مانند پراید ۱۵۱ مورد تایید سازمان حمایت نیست و گروه خودروسازی سایپا باید نسبت به توقف فروش این خودروها با قیمت‌های جدید اقدام کند تا اینکه مصوبه کمیته خودرو و تنظیم بازار اعلام شود و اگر این کمیته به در مورد قیمت‌گذاری این خودرو به همین ادبیاتی که گروه سایپا رسیده آن‌گاه گروه خودروسازی سایپا می‌تواند به نسبت به تغییر قیمت بنابر شرایط جدید اقدام کند.

اما حسن قره‌ئی رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی استراتژیک و فناوری اطلاعات گروه سایپا می‌گوید: افزایش قیمت‌ها قانونی بوده و این خودروها مشمول قیمت‌گذاری نبوده است.

پیش از این هم گروه خودروسازی ایران خودرو به دنبال افزایش قیمت‌ چند محصول خود  در فروش تحویل فوری خود دقیقا همین استدلال را داشت، به طوری که خان کرمی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که فروش تحویل فوری چهار محصول ایران خودرو مشمول قیمت‌گذاری نیست.

 شرکت خودروسازی ایران خودرو هفته گذشته  قیمت جدید  پژو پارس ال ایکس  اتوماتیک با ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده و سرنشین و ایموبیلایزر و یورو ۴ را ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

همچنین این خودروساز قیمت پژو ۲۰۷i دنده دستی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یور ۴ را ۷۰ میلیون تومان اعلام کرد.

براساس فهرست اعلامی این خودروسازی قیمت دنا پلاس با کیسه هوای راننده و سرنشین یورو ۴ رقم ۷۶ میلیون تومان اعلام شد.

همچنین قیمت هایما S5 توربو دنده اتوماتیک با کیسه هوای رانده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای تریم تیره و یورو ۵ رقم ۱۳۸ میلیون اعلام کرد و قیمت دانگ فنگ H30cross اتوماتیک با تریم تیره و کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی و استاندارد یورو ۴ هم ۷۵ میلیون تومان اعلام شد.

این در حالی است که این خودرو ساز حدود سه هفته قبل هم در طرح فروش فوری خود قیمت های جدید برای چند  محصول خود را اعلام کرد و بدین ترتیب در این طرح قیمت  پژو پارس اتوماتیک را از ۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۸۳ میلیون و رنو تندر ۹۰ پیکاپ را از ۳۹ میلیون و ۱۶۲  تومان به ۷۷ میلیون تومان و وانت آریسان دوگانه سوز را از ۳۱ میلیون  ۸۶۱ هزار تومان به ۳۶ میلیون تومان افزایش داد و برای محصول S30 اتوماتیک خود قیمت ۱۴۱ میلیون تومان را اعلام کرد.

 از این افزایش قیمت‌های که هر روز توسط خودروسازی‌ها در حال وقوع است، می‌توان نتیجه گرفت که سیر افزایش خودروها توسط خودروسازی‌ها بدون توقف آغاز شده ، اما معلوم نیست که آن کارگروهی که وزارت صنعت و سازمان حمایت از آن صحبت می‌کند، چه زمانی قرار است نتایج خود را اعلام کند.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر افزایش قیمت ها مورد تایید سازمان حمایت نیست و به گفته معاون بازرسی این سازمان افزایش قیمت‌ها باید مصوبه ستاد تنظیم بازار را داشته باشد، چرا از سوی سازمان حمایت اقدامی برای بازدارندگی این اتفاقات حوزه خودرو انجام نمی‌شود.

Share