رضا سیف پور:

افراد با «سواد مالی» بالا، چگونه زندگی می‌کنند؟

سؤال اصلی این است که این افراد چه نوع برنامه‌هایی را برای زندگی خود طراحی می‌کنند و اگر بقیه افراد هم بخواهند می‌توانند زندگی خود را به سبک آنها نزدیک نمایند؟

  • رضا سیف پور (مدرس سوادمالی و کارآفرینی):

در یک تعریف ساده می‌توان گفت؛ «سواد مالی»، توانایی قضاوت آگاهانه و تصمیم­گیری مؤثر درباره استفاده و مدیریت پول است. از این منظر، «سواد مالی» ترکیبی از آگاهی، دانش، مهارت­ها، گرایش و رفتارهای مالی لازم برای تصمیم­گیری صحیح مالی و سرانجام دستیابی به وضعیت مساعد مالی فردی است. پس بعید نیست که افراد دارای سطح بالای سواد مالی به گونه‌ای متفاوت‌تر از دیگران بخش‌های مختلف زندگی خود را برنامه ریزی و مدیریت کنند. حال سؤال اصلی این است که این افراد چه نوع برنامه‌هایی را برای زندگی خود طراحی می‌کنند و اگر بقیه افراد هم بخواهند می‌توانند زندگی خود را به سبک آنها نزدیک نمایند؟ بدون شک پاسخ سؤال دوم در دنیای امروز مثبت است و این به دلیل ماهیت آموزش است اما برای پاسخ به سؤال اول مروری بر زندگی افراد دارای سواد مالی نشان می‌دهد که آنها حداقل هفت ویژگی بسیار بارز دارند:

۱- پس انداز می‌کنند:

افراد برخوردار از سوادمالی بالا، سعی می‌کنند در هر ماه حداقل ۲۰ درصد از درآمد خود را بدون هیچ استثنائی «پس انداز» کنند. آن‌ها برای این کار مهارت‌های پس انداز را می‌آموزند.

۲- بودجه بندی درآمد و هزینه دارند:

مهم نیست درماه چقدر درآمد دارید. مهم این است که دخل و خرج شما درست باشد. برای این کار افراد دارای سوادمالی بالا با مهارت‌های «بودجه بندی» آشنا هستند. آن‌ها می‌توانند هزینه‌های خود را به درستی بشناسند و رابطه درستی بین هزینه و درآمد ایجاد کنند.

۳- سرمایه گذاری می‌کنند:

افراد برخوردار از سواد مالی، علاقه بسیاری به «سرمایه گذاری» دارند. شاید بهترین بازار سرمایه گذاری، بازار بورس باشد اما خوب است تا همه شهروندان با گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری آشنا باشند.

۴- پولشان را حفظ می‌کنند:

یکی از عواملی که باعث می‌شود پول از دست ما برود اقساط وام‌های بلند مدت، با سود بالا است و دیگری مالیات‌های گوناگون. افراد دارای سواد مالی بالا به خوبی می‌دانند چطور این دو هزینه اضافه یعنی «وام» و «مالیات» را از پولشان دور کنند تا دارایی‌هایشان کمتر آسیب ببیند.

۵- به آینده فکر می‌کنند:

افرادی که از سواد مالی بالاتری برخوردارند بیش از حال، نگران آینده هستند. آن‌ها با سرمایه گذاری بر روی انواع «بیمه‌های عمر» معتبر (نه دروغی) و نیز خرید بیمه‌های با کیفیت بالاتر بیش از دیگران به فکر آینده و بخصوص دوران بازنشستگی خود هستند

۶- به راه‌های جدید کسب درآمد فکرمیکنند:

چرا فکر می‌کنیم که کاری برای انجام دادن نداریم و یا درآمد فعلی‌مان کافیست؟ همیشه فرصت‌های خوبی برای کسب درآمدهای جدید در اطراف ما وجود دارد. افراد دارای سوادمالی بالا همیشه به دنبال طرح ریزی مشاغل جدید و کسب درآمد بیشتر هستند.

۷- هر روز بر دانش خود می‌افزایند:

بسیاری از ما آموزش را فقط برای کودکانمان لازم می دانیم. آن هم در حد آموزش زبان و مهارت‌های هنری در حالی که افراد دارای سطح بالای سوادمالی تلاش می‌کنند تا بطور منظم بردانش مالی خود و خانواده‌شان بیافزایند.

ارتباط با نویسنده: rezaseifpour@gmail.com

Share