در نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان فومن مطرح شد

ارسال پرونده ۴ دهیار به دادگستری | ظروف یکبار مصرف نباید سوزانده شوند

نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان فومن به ریاست شاهین علیزاده شادفومنی معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان فومن و با حضور اعضای کارگروه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان فومن به ریاست شاهین علیزاده شادفومنی معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان فومن و با حضور اعضای کارگروه برگزار شد.

در این نشست علیزاده شاد فومنی با تاکید بر حفظ و حراست از محیط زیست و جدی گرفتن مدیریت پسماند اظهار کرد: مسئولیت امانتی است که در اختیار ما قرار گرفته است و امیدوارم که بتوانیم رسالت خود را به درستی انجام دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان فومن بر ضرورت هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها و ایجاد وفاق جهت مدیریت بهتر پسماند تاکید کرد و افزود: کمبود امکانات و تجهیزات چیزی از وظایف ما کم نمی‌کند و همه وظیفه داریم نسبت به محیط زیست شهرستان فومن احساس تکلیف کنیم.

وی خواستار استفاده از ظرفیت مردم و همچنین گروههای مردم نهاد جهت مدیریت پسماند و آموزش در این زمینه شد و گفت: شهرستان فومن به دلیل گردشگرپذیر بودن میزبان میلیونها نفر مسافر است و به مراتب آن نیز تولید زباله بیشتر است که در این راستا باید از تمام ظرفیت‌های جهت بهبود وضعیت محیط زیستی شهرستان بهره گرفته شود.

علیزاده شادفومنی با تاکید بر افزایش آگاهی رسانی به شهروندان و آموزش تفکیک از مبدا زباله گفت: در این زمینه آموزش و پرورش ظرفیت بسیار بزرگی دارد.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: با توجه به زیست بوم خاص ماسوله و معماری منحصر به فرد این شهر تاربخی، در صورت اجرای طرح شبکه فاضلاب باید ملاحظات لازم نیز صورت پذیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان فومن بر جمع آوری زباله‌های واحد‌های خدماتی و رستوران‌ها تاکید کرد و گفت: در روستاهای فاقد دهیاران باید ترتیباتی اتخاذ شود که ضمن بهره داری از ظرفیت سایر دستگاه‌ها کمترین آسیب به محیط زیست برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه دریافت هزینه جمع آوری زباله از دهیاری‌ها بررسی میشود، افزود: ایستگاه دریافت زباله خشک در سطح شهرهای ماکلوان و فومن احیا شود.

معاون فرماندار فومن همچنین بیشترین مشکل موجود را کمبود امکانات دانست و درباره وضعیت تجمع زباله در محل آتش نشانی فومن که با شکایت مردمی نیز مواجه شده، گفت: زباله‌ها در این محل دپو نمی‌شود بلکه به عنوان محل انتقال از آن استفاده می‌شود اما نامه نگاری و مکاتبات لازم جهت دریافت یک زمین مناسب از منابع طبیعی انجام می‌گیرد.

علیزاده شادفومنی همچنین بر ضرورت تغییر مکان باکسهای زباله حاشیه رودخانه‌ها تاکید کرد و گفت: ماسوله رودخان شریان اصلی تالاب انزلی است و آلودگی این رودخانه به تالاب نیمه جان آسیب می‌زند.

ظروف یکبار مصرف خطرناکترین نوع پلیمر هستند

سعدی رییس اداره محیط زیست فومن در این جلسه خواستار اجرای دقیق مصوبات شد و گفت: طبق اولتیماتوم استانداری گیلان تفکیک از مبدا زباله باید تمام گستره‌ی شهری را در بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه نباید شاهد رها کردن و سوزاندن زباله تر باشیم، اظهار کرد: ظروف یکبار مصرف خطرناکترین نوع پلیمر هستند که به هیچ وجه نباید آنها را سوزاند.

سعدی بر ضرورت ساماندهی تصفیه خانه بیمارستان نیز تاکید کرد و گفت: تصفیه خانه موجود از لحاظ سازه ای و ظرفیت کارایی لازم را ندارد و آلاینده است.

وی از صدور ۱۴ اخطار به دهیاران فومن خبر داد و گفت: پرونده ۴ دهیار به دادگستری ارسال شده است.

گفتنی است در این جلسه سایر اعضای کارگروه نیز گزارش خود را ارائه کردند.

Share