رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان:

“گندم‌ نامرغوب” عامل کاهش کیفیت نان در گیلان است

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان گفت:‌ عدم مرغوبیت گند‌م‌ وارداتی از سایر استان‌ها، عمل‌آوری ناقص خمیر، افزودن جوش شیرین و جوهر نمک‌ از عمده‌ترین دلایل کیفیت نازل نان در گیلان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، فرهاد دلق‌پوش اظهار داشت:‌ نان تولید شده در بسیاری از واحدهای نانوایی گیلان مرغوبیت لازم و کافی را ندارد که از مهم‌ترین دلایل آن نیز می‌توان به مواردی نظیر عدم فرآوری و پخت استاندارد خمیر نان، افزودن جوش شیرین و ‌یا جوهر نمک‌ اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان کیفیت آرد مورد استفاده در نانوایی‌های استان را وابسته به گندم وارداتی از سایر استان‌ها دانست و بیان داشت:‌ هم اکنون کارخانه‌های آرد گیلان مجهز به ماشین آلات پیشرفته‌ای هستند اما گندمی که به آن‌ها تحویل داده می‌شود از مرغوبیت لازم برخوردار نیست.

دلق‌پوش تأمین کننده سهمیه گندم هر استان را از تکالیف شرکت بازرگانی دولتی و وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت:‌ کارگروه تنظیم بازار تلاش‌های بسیار زیادی برای حل این مشکل انجام داده است به طوری‌که در سال گذشته موفق شدیم گندم مطلوب با حداقل گلوتین را تهیه و به کارخانجات تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه گندم تهیه شده در کارخانجات آرد گیلان با گندم‌های موجود اختلاط می‌شوند تصریح کرد: به طور معمول استان‌هایی که گندم‌ کاری در آن‌جا متداول است نیاز داخلی خود را از گندم‌های مرغوب تولید شده تأمین می‌کنند و گندم مازاد خود را به سایر استان‌ها نظیر گیلان صادر می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان یکی از مهم‌ترین علل کیفیت پایین‌ نان تولید شده در گیلان را کیفیت نازل آرد دانست و اظهار داشت:‌ فرآوری ناقص خمیر‌ در نانوایی‌ها، استفاده از جوش شیرین و یا جوهر نمک از جمله دیگر عوامل مؤثری است که در کیفیت پایین نان تولید شده گیلان دخیل هستند.

دلق‌پوش آموزش نانوایان در کنار ممانعت دانشگاه علوم پزشکی جهت استفاده نامتعارف از برخی مواد را از جمله راه‌های ارتقاء کیفیت نان تولید شده گیلان اعلام کرد و افزود:‌ اتاق اصناف،‌ اتحادیه نانوایان و شرکت بازرگانی دولتی باید در حوزه آموزش نانوایان و کیفیت نان تولیدی برنامه‌ریزی کنند.

وی مساله افزایش قیمت نان در گیلان و واکنش‌های مختلفی که در این مورد مطرح شده است را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: در حالی‌که بسیاری از استان‌های دیگر کشور‌ از قبل نسبت افزایش قیمت نان اقدام کردند اما از سال ۹۳ تاکنون شاهد هیچ‌گونه افزایش قیمتی در استان گیلان نبودیم.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان افزایش هزینه‌های مصرفی نظیر آب، برق،‌ گاز و دستمزدهای کارگری را از جمله مشکلات نانوایی‌های استان خواند و عنوان کرد:‌ به علت افزایش نگرانی و مشکلات این قشر از جامعه و پیگیری‌های اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان نهایتاً افزایش قیمت نان در گیلان تصویب شد.

وی با بیان اینکه در مصوبه اخیر علاوه بر افزایش حداکثر ۲۰ درصدی قیمت نان به افزایش حجم شانه‌های خمیر تأکید شده است تصریح کرد:‌ البته نانوایان و اتحادیه از این مصوبه چندان رضایت نداشتند اما بهرحال کارگروه تنظیم بازار سعی کرد منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان را توأمان مورد توجه قرار دهد.

Share