آوای سلامت

پیاده‌روی موثرترین روش برای درمان وریدهای واریسی

یک متخصص پزشکی ورزشی می‌گوید، حرکت دوچرخه زدن و پیاده روی حتی اگر کوتاه مدت باشند برای سیاهرگ واریسی بسیار موثرند، ولی اگر طول مدت آن بیشتر و حداقل ۴۰ دقیقه و بدون استراحت باشند، در کاهش وزن هم تاثیرگذار خواهند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، احمد باقری مقدم گفت: شاید موثرترین راه پیشگیری و درمان وریدهای واریسی، پیاده‌روی است و اگر زمان لازم برای پیاده روی‌های منظم ندارید سعی کنید در صورتی که از بیماری‌های دیگر مثل آرتروز زانو رنج نمی‌برید، از پله به جای استفاده از آسانسور و از پاها به جای استفاده از ماشین شخصی یا وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید.

وی گفت: چاقی یکی از عوامل موثر در بروز و پیشرفت عروق واریسی است و پیاده روی در کنار تغذیه صحیح، نقش اصلی را در کاهش وزن بیماران دارد. البته دویدن هم به اندازه راه‌پیمایی سریع موثر است.

این متخصص پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد: استفاده از دوچرخه متحرک، ثابت و حرکت پدال زدن در حالت خوابیده به پشت به طوری که پاها تا جای ممکن بالا گرفته شوند نیز تاثیر بسزایی در این زمینه دارند. حرکت دوچرخه زدن و پیاده روی حتی اگر کوتاه مدت باشند برای سیاهرگ واریسی بسیار موثرند ولی اگر طول مدت آن بیشتر و حداقل ۴۰ دقیقه و بدون استراحت باشند، در کاهش وزن هم تاثیرگذار خواهند بود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از تمرینات مناسب برای تقویت عضلات و پیشگیری از وریدهای واریسی بلند کردن پاها درحالت خوابیده به پهلو است. به طوری که روی سطح نسبتا سفت به بغل دراز بکشید و به آرامی یک پا را بالا بیاورید. لازم است این حرکت ۲۰ بار و حداقل ۵ ست، ۳ بار در روز انجام شود. همچنین بلند شدن روی پنجه‌ها از دیگر تمرینات برای پیشگیری و درمان وریدهای واریسی است. البته این تمرین در تقویت عضلات پشت ساق پا نیز موثر است.

باقری مقدم در پایان افزود: تمرینات سنگین، یوگا، درازنشست، بشین پا شو با پاهای یکی جلو و یکی عقب از جمله تمریناتی است که برای کسانی که مبتلا به وریدهای سیاهرگی است، توصیه نمی‌شود. همچنین به علت ایجاد ضعف در عضلات ساق پا و اختلاف در گردش جریان خون از پا به بالا تنه بهتر است از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند پرهیز کنید.

Share