معاون ارشد مدیرکل دپارتمان محیط زیست جهانی جایکا:

جایکا در حال تدوین مراحل پایانی طرح حفاظت از تالاب انزلی است

معاون ارشد مدیرکل دپارتمان محیط زیست جهانی جایکا گفت: جایکا در حال تدوین مراحل پایانی طرح میان مدت حفاظت از تالاب انزلی برای اجرا طی سال‌های ۲۰۳۰-۲۰۲۰ می‌باشد که به زودی به طرف ایرانی ارائه خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در راستای ارزیابی اقدامات انجام گرفته در پیشبرد اهداف پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی جلسه  گروه ارزیاب ژاپنی (جایکا) با رئیس و کارشناسان سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی گیلان، در دفتر ریاست سازمان برگزار شد.

در این نشست تاکاهیرو موریتا معاون ارشد مدیر کل دپارتمان محیط زیست جهانی جایکا با ابراز رضایت از اقدامات انجام گرفته در قالب پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی، عملکرد این پروژه را در حد متوسط ارزیابی نمود.

وی با تاکید بر تداوم فعالیت زیر کمیته‌های ذیل پروژه اظهار داشت: جایکا در حال تدوین مراحل پایانی طرح میان مدت حفاظت از تالاب انزلی برای اجرا طی سال‌های ۲۰۳۰-۲۰۲۰ می‌باشد که به زودی به طرف ایرانی ارائه خواهد شد.

موریتا با تاکید بر این نکته که محیط‌زیست امری فرامرزی است، بهبود آن را مستلزم اقدام فراگیر و جمعی دانست.

وی با بیان اینکه در سیاست همکاری جایکا با ایران، مباحث زیست محیطی در اولویت قرار دارد، تاکید کرد: تجربه پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی به عنوان مبنای تصمیم‌گیری در زمینه همکاری‌های آتی در عرصه‌های مختلف خواهد بود.

موریتا خواستار تداوم حمایت از تیم کارشناسی جایکا مستقر در استان گیلان طی زمان اندک باقیمانده تا پایان فاز دوم پروژه شده و ابراز امیدواری کرد نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته و دستاوردهای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در اسفند ماه سال جاری در قالب یک همایش، به علاقمندان ارائه گردد.

در ادامه کیوان محمّدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با تأکید براینکه مساله محیط‌زیست منحصر به یک منطقه خاص نیست و در سراسر جهان از موضوعات محوری زندگی استان به شمار می‌رود گفت: با توجه به تجارب آموخته شده از این همکاری، برای تداوم برنامه‌های آتی و اجرای اثربخش آنها، ضرورت دارد در ساختار اجرایی برنامه و شیوه بودجه‌بندی و تخصیص منابع تغییراتی ایجاد گردد تا در تلفیق با آورده‌های علمی، فنی و مالی طرف ژاپنی، اهداف  پروژه مدیریت تالاب انزلی به طور بهینه‌ای محقق گردد.

وی با اشاره به سابقه طولانی همکاری ایران-جایکا و نیز همکاری ۱۵ ساله جایکا و گیلان، ابراز امیدواری کرد همکاری‌های میان جایکا و استان گیلان در آینده به شکل موثرتری ادامه یابد.

Share