مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان:

کاهش نیمی از سوانح جاده‌ای با اصلاح رفتار میسر است

گلسرخی با اشاره به برگزاری این همایش گفت: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها که نهادی است، مردمی، غیر سیاسی-غیرانتفاعی، اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از رفتارهای پرخطر عوامل انسانی در سیستم حمل و نقل را در سرلوحه فعالیت خود قرار داده که عمدتاً فرهنگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، همایش «هم‌پیمانی با ایمنی راه‌ها» به مناسبت «روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی» با حضور جمعی از مسئولان پیش از ظهر چهارشنبه (۳۰ آبان) برگزار شد.

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان در این همایش گفت: بیشترین قربانیان سوانح رانندگی جوانانی در سنین ۱۹ تا ۲۹ سال هستند که یکی از دغدغه های اجتماعی برای مردم و مسئولین استان گیلان شده است.

ابراهیم گلسرخی با بیان اینکه در ۵ سال اخیر بیش از ۸۴ هزار نفر از هموطنان به علت سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، یادآور شد: تعداد قابل توجه‌ای از این افراد شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، هنرمندان، ورزشکاران، دانشگاهیان، دانش آموزان و نخبگان جامعه بودند.

وی تصریح کرد: رعایت نکردن قوانین موجب شده که تردد در جاده‌های برون شهری و معابر درون شهری به شدت آسیب پذیر شود و هزینه تصادفات رانندگی حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود که حدود نیمی از آن هزینه مستقیم شامل هزینه های بیمارستانی و دیه خودرو و غیره است.

گلسرخی تاکید کرد: هرگونه برنامه و اقدام در راستای کاهش تصادفات و کشته شدگان حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند در توسعه و ارتقای هرچه بیشتر سطح ایمنی راهها استفاده گردد.

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان گفت: بر این اساس سازمان ملل که سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه اقدام برای ارتقای ایمنی جاده‌ای معرفی کرده و به پنج رکن اساسی «مدیریت ایمنی جاده»، «تردد در جاده‌های ایمن»، «وسایل نقلیه ایمن»، «استفاده کنندگان ایمن جاده» و «عملیات امداد پس از حادثه»  ایمنی جاده‌ای در متن نامه دهه اقدام اشاره کرده است که باید در سطوح ملی و منطقه ای و جهانی انجام شود.

وی تاکید کرد: باید تشکیل نهاد راهبر ایمنی با مسئولیت و شرح وظایف مستقل به ریاست بالاترین مقام اجرائی کشور در دستور کار قرار گیرد تا بتوان گامی در جهت کاهش تلفات رانندگی برداشت زیرا به نظر می‌سد کمیسیون اجرایی ایمنی راه‌های کشور نتوانسته تاکنون اهداف بلند خود را محقق سازد.

گلسرخی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: رشد فزاینده خودروهای شخصی و خودروهای محوری با توجه به تولید سالیانه بیش از ۱/۵ میلیون که وارد چرخه ترافیک کشور می شود، خود علل دیگری در افزایش سوانح رانندگی است زیرا زیر ساخت های لازم احداث نکردیم.

وی یادآور شد: تلفات سوانح رانندگی نیز هیچگاه به شکل درخور در کانون توجه افکار عمومی قرار نگرفته تا موجب به کار گرفتن اراده قوی برای مقابله با این فاجعه شود.

گلسرخی با اشاره به برگزاری این همایش گفت: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها که نهادی است، مردمی، غیر سیاسی-غیرانتفاعی، اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از رفتارهای پرخطر عوامل انسانی در سیستم حمل و نقل را در سرلوحه فعالیت خود قرار داده که عمدتاً فرهنگی است، زیرا از طریق فرهنگی می توان باورهای ناسالم را به باورهای سالم تبدیل کرد.

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان تصریح کرد: مبنا نقطه شروع در برنامه ایمنی پایدار موضوع رفتار انسان است و کاهش نیمی از سوانح جاده ای با اصلاح رفتار میسر است.

گلسرخی در پایان گفت: لذا این جمعیت با ۲ هدف مهم یعنی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اقدام فعالیت می‌کند و ایده و تفکر اصلی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور خدمت به مردم است.

Share