نماینده مردم رودسر و املش در مجلس خبر داد:

میزان درآمد خانوارهای گیلانی پایین‌تر از میانگین کشوری است

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با اشاره به اینکه میزان درآمد خانوارهای گیلانی از میانگین کشوری پایین‌تر است گفت:‌ استان گیلان از این لحاظ در قعر جدول قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، اسدالله عباسی اظهار داشت:‌ میزان درآمد خانوارهای گیلانی در مقایسه با سایر استان‌های کشور در حد بسیار پایین‌تری قرار دارد به طوری‌که مردم گیلان به ویژه قشر کشاورز آن با مشکلات اقتصادی و معیشتی عدیده‌ای مواجه‌اند.

وی عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه درآمد اکثر خانواده‌های گیلانی از راه کشاورزی به دست می‌آید و به شدت به آن وابسته است دولت و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت‌،‌ معدن و تجارت باید به بخش کشاورزی بیشتر از این‌ها توجه داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس ابراز داشت:‌ افزایش بهره‌وری محصول،‌ حمایت از تولیدات کشاورزی،‌ پرداخت به موقع مطالبات و خرید تضمینی،‌ جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی و یا سرمازدگی از جمله برنامه‌هایی است که دولت برای حمایت از بخش کشاورزی باید به انجام آن‌ها مبادرت ورزد.

عباسی چای و برنج را دو محصول استراتژیک گیلان اعلام کرد و بیان داشت:‌ قیمت و نرخ خریدی که در حال حاضر برای این دو محصول در نظر گرفته شده است به هیچ عنوان مطلوب نیست و کفاف هزینه‌های تولید و زندگی کشاورزان گیلانی را نمی‌دهد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس به روند پرداخت مطالبات چایکاران شمالی نیز اشاره کرد و‌ گفت:‌ بر اساس گزارشات سازمان چای کشور قدرالسهم دولت در حدود ۱۲۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که تمامی این مبالغ یاد شده توسط دولت پرداخت و به حساب چایکاران دو استان گیلان و مازندران واریز شده است.

عباسی با بیان اینکه قدرالسهم کارخانجات چایسازی حدود ۹۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برآورد شده است ابراز داشت:‌ کارخانجات و مراکز فرآوری چای تاکنون سهم زیادی از قدرالسهم خود را پرداخت کرده‌اند و تنها ۱۲ میلیارد تومان دیگر از مطالبات چایکاران شمالی باقی مانده است.

وی اجرای بیمه فراگیر باغات چای را از اقدامات مؤثر سازمان چای کشور دانست و افزود:‌ امسال برای اجرای بیمه فراگیر باغات چای حدود ۳ میلیارد تومان هزینه شد و امیدواریم با تخصیص اعتبارات ملی هرچه زودتر خسارت‌های خشکسالی به کشاورزان پرداخت شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از رایزنی با شرکت‌های بزرگ برای انجام سرمایه‌گذاری در صنعت چای کشور خبر داد و گفت:‌ قصد داریم با حمایت مؤثر از سرمایه‌گذاران علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای این محصول زمینه‌های توسعه و پیشرفت صنعت چای داخلی را فراهم کنیم.

عباسی با تأکید بر اینکه تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید از چای داخلی استفاده کنند افزود:‌ از تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور انتظار داریم از اقدام مجلس برای حمایت از کالای ایرانی به ویژه در حوزه مصرف چای داخلی الگوبرداری کنند.

Share